Inlägg från: Med två små |Visa alla inlägg
  • Med två små

Någon som har haft två jobbiga förlossningar och en tredje som blev jättebra?

Ja, som rubriken lyder. Jag har haft problem med dåliga krystvärkar och segt utdrivningsskede vid båda mina förlossningar och jag är nu gravid med trean, visserligen väldigt tidigt, men jag funderar redan kring om det kommer att bli samma visa den här gången. Ettan kom ut med hjälp av yttre press efter att jag varit fullt öppen i mååånga timmar och tvåan fastnade och fick tas med sugklocka.

Finns det någon som har en liknande historia och som sedan bara pluttade ut tredje barnet lätt som en dans? Vore väldigt skönt att höra en sådan berättelse.

• Svar på tråden Någon som har haft två jobbiga förlossningar och en tredje som blev jättebra?
  • Med två små

Åh, tack så mycket för svaren! Ladyshady, det låter ju hoppfullt att den tredje gången kan bli bra. För mig var det väldigt jobbigt att andra förlossningen blev jobbig och att det som jag var mest orolig skulle hända faktiskt hände - dvs att det blev problem under utdrivningsskedet.  Alla bm hade sagt till mig att "andra gången blir lätt och du behöver inte oroa dig" så när det inte blev så var jag inte förberedd och hamnade i en lång förlossningsdepression.

Efter andra förlossningen fick jag gå och prata igenom den med en aurorabarnmorska som sa att "visst kan du få snitt om du vill nästa gång" men det kan ju bara en läkare bevilja så jag känner mig osäker. Jag ligger vaken på nätterna och går igenom möjliga scenarion för hur nästa förlossning kan bli och alla gör mig rädd. Jag är till och med rädd för att det ska gå snabbt och lätt, för tänk om jag ändå tycker att det är en hemsk upplevelse - då kommer ju ingen att ta mig på allvar?

• Med två små
    ladyshady skrev 2011-01-16 17:11:40 följande:
    Jag fick också förlossningsdeppression efter min andra dotter. Det tog ca ett år inna jag var helt bra. Då hon var åtta månader såg jag henne som individ första gången. Läskigt.

Kan du be om en remiss till Aurora BM igen. Så du kan gå igenom detta. HOn kan hjälpa dig skriva ett riktigt detaljerat brev så du får med vad du vill ska hända vid ev komplikationer (gud förbjude att det händer igen) så de vet. En exakt smärtlindungsplan. Den/de som ska vara med ska du förklara för exakt hur du vill att just din förlossning ska vara så att de kan föra din talan om du har ont.
    Kanske en planerad igångsättning kan vara något? För då vet du när det startar och kan då ha mer kontroll på situationen?

Usch ja, det är svårt att komma ur en förlossningsdepression. Jag upplevde också att det började vända nånstans när hon var runt åtta månader. De första månaderna kunde jag inte alls känna någon glädje, bara oro och vånda.

Jag ska på inskrivning i morgon och då ska jag ta upp det med min bm i morgon, men när jag var där för hälsosamtal i vecka sex sa hon att "det pratar vi om senare", hoppas hon tänker annorlunda nu.

• Med två små
    ladyshady skrev 2011-01-19 20:03:40 följande:
    Pusha på henne och förklara din rädsla. Säg att du känner att du skulle behöva prata med en Aurora BM för att du känner dig rädd och orolig inför den kommande förlossningen.
    För det är hur du känner som ska vara i fokus. Det är ju du som ska föda barn inte din BM. Du måste få känna dig trygg och säker i ditt födande och då måste du få den hjälp du behöver för att du ska uppleva den tryggheten. =)
    Berätta gärna hur det går för dig. Jag stöttar dig gärna. =)

Tack, du är så snäll! Jag var på inskrivningen i onsdags och nu tyckte jag att min bm lyssnade bättre. Men hon tyckte ändå att vi skulle vänta med Auroraremissen tills efter ultraljudet i vecka 18 och det kan jag köpa. Vi pratade om min förra förlossning redan nu och det som kändes bra var att hon bekräftade att det hade varit jobbigt.

När var du hos Aurora-bm första gången, i vilken vecka?

• Med två små

Ja, jag vet att det är många som föds under sommaren och tydligen särskilt i år  - det har jag tyvärr hört från enhetschefen på förlossningen här. Därför tog jag upp just den frågan - om jag verkligen hinner få samtal i tid - men hon sa att det inte skulle bli något problem, hoppas hon har rätt för annars dör jag.

Jag är beräknad till 31 juli typiskt nog, mitt i semestern :(

Svar på tråden Någon som har haft två jobbiga förlossningar och en tredje som blev jättebra?