• bara lilla jag

"ettåring svårt skållad på dagis"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8301690.ab

det är ju helt vedervärdigt hur man har skött detta.. för det första så undrar jag hur i h*lvetge man kan lyckas skålla ett bar vid ett blöjbyte... Nu tvivlar jag på att dagis har speciella blöjbyteshandfat som  gör det möjligt att ställa hålla barnet under rinnande vatten.. finns det inte sånna så sätter man ju oftast barnet på handfatskanten eller håller en bit ovanför och använder handen till att tvätta av med.. det är således omöjligt att skålla barnet på det viset då du blir skållad själv först.. Min gissning är att man helt enkelt ställt in barnet i en dusch, dragit på vattnet och sköljt av utan att känna på temperaturen.. tror de allra flesta vet att man bör spola en stund innan man känner på vattnets temp för att sen skölja av..

sen till nästa grej, man ringer till pappan och säger att han har bränt sig.. men man berättar inte hur allvarliga skadorna är och när han kommer fram har pojken svåra brännskador med flagnade hud som resultat och inlindad i plastfolie.. och då undrar jag varför ringer inte personalen till ambulansen??? Nu vet inte jag om det är någon slags första hjälp att linda in med plastfolie.. men om man som personal förstår att vi måste göra något och det måste göra snabbt varför ringer man inte en ambulans för? det tar ju säkert sin lilla stund för pappan att ta sig från jobbet och om ett barn bränner sig så är det snabba ryck som gäller,, sen smärtan för den lilla pojken.. man vet ju själv hur ont det gör när man själv bränner sig...  Jag tycker detta var otroligt misskött.. trodde på fullaste allvar att fröknarna fick utbildning för detta.. fel på kranarna.. skitsnack.
  • Svar på tråden "ettåring svårt skållad på dagis"
  • puss

man kan väl inte bränna sig så på kranvatten? kommer det kokhett på en sekund eller vad? och varför ringe inte personalen efter sjukvård?
    nej usch va hemskt och sorgligt

hoppas lillen får en fin jul och fet ersättning.
    up yours
  • Ruggugglan

Stackars barn Rynkar på näsan Låter helt otroligt att det skulle vara tekniskt fel på kranarna..
    Jag undrar om föräldrarna någonsin kommer att våga lämna sitt barn på dagis igen..

• Faile

Håller med, helt fruktansvärt och verkar vara så jävla illa skött att någon/några borde få sparken, allra minst.

Jag brukar inte uppröras i första taget, men det här är ju för jävligt. Vad är det för spånhuvuden som jobbar där egentligen undrar man.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • puss
    Sandra Michelle skrev 2010-12-19 07:49:47 följande:
    Stackars barn Rynkar på näsan Låter helt otroligt att det skulle vara tekniskt fel på kranarna..
    Jag undrar om föräldrarna någonsin kommer att våga lämna sitt barn på dagis igen..
    mmm jag tror nog inte heller på det där med kranarna
    up yours
  • bara lilla jag

alla de som jobbade under händelsen borde få sparken. för kan man inte agera vid så allvarliga händelser och har man inte tillräckligt sunt förnuft att känna en bra stund på vattnet innan man sköjer av ett barn så har man inget på dagis att göra!

varmvattenkranarna har en gräns på 60 grader varmare vatten än så får inte rinna genom kranen.. men observera att brännskador  kan defenetivt uppstå vid 60 grader speciellt om du har så känslig hud som en 1½ åring har.. 

• Formfin

Herregud... Stackars barn! Vad är det för fel på personalen!?

• bara lilla jag

ja det undrar jag också men som tur är så stog det att föräldrarna tänker polisnamäla händelsen.. hoppas pojken klarar sig bra. och att han får en lugn och skön jul hemma istället för på sjukan

• Viktorsmamma

snarare att de har haft kokande vatten på spisen och barnet el nån kommit åt så de skållade barnet.

jävla skitsnack att de är kranens fel, de blir inte kokande vatten i en kran på någon sekund..

hoppas verkligen de stämmer förskolan, så får de inte gå till.

• bara lilla jag

Ja nej varmare än 60 grader blir det inte i kranarna... däremot räcker det för att få brännskador.. mellan 40-60 grader kan du få brännskador av beroende på hur länge du utsätts för vattnet.. men 60 grader så räcker gott och väll för en brännskada.. speciellt om du är liten

• norrlandsflicka

Jag läste det där och blev också förvånad hur det kunde bli så allvarliga skador.
    Lyckades själv med konsstycket att skålla mig själv igår morse. Fick då kokande vatten från vattenkokaren över min hand. Kylde direkt och hade kyla på i 3 timmar innan jag for till jourcentral för få hjälp.
    Om personalen hade kylt direkt så borde det inte ha blivit så allvarliga skador. Sen måste man ju kyla hela tiden när brännskadan är färsk. Min skada är knallröd hud och småblåsor, har då inte flagnat nåt och det var ändå flera dl 100-gradigt vatten.
    Stackars barn. Gör ju jätteont bränna sig så mycket.

Svar på tråden "ettåring svårt skållad på dagis"