• Anonym

Smink till 13-åring. Vad köpa?

Min lillasyster är 13 år. Det enda hon önskat sig till jul från mig är ögonskugga och puder som hon kan ha i toalettväskan. Jag tycker själv hon är för ung, men jag har pratat med mina föräldrar och de säger att det är ok att hon sminkar sig så länge det inte "blir för mycket".

Hon vill ju gärna vara vuxen så det känns fel att köpa något som snobben eller hello kitty-smink, men finns det något smink (och vilka färgskalor tänker ni) som passar bättre på en ung människa?
    Jag är själv 33 och använder inte smink speciellt ofta. Har inte köpt en ögonskugga på säkert 5 år

Finns det någon form av smink man kan köpa i stället för puder? Tycker inte att det passar på någon som har helt problemfri hud och är så ung.

Hjälp mig!!

• Svar på tråden Smink till 13-åring. Vad köpa?
  • sweran

jag skulle satsa på ng skuggkit från typ isadora... de har iaf förut haft kit med 4 skuggor. o skulle då köpa ett kit som går i beige/brunt, för att få det så neutralt som möjligt...

• Anonym
    sweran skrev 2010-12-19 09:00:32 följande:
    jag skulle satsa på ng skuggkit från typ isadora... de har iaf förut haft kit med 4 skuggor. o skulle då köpa ett kit som går i beige/brunt, för att få det så neutralt som möjligt...
    Bra idé. Var kan man köpa det? HM?
  • Jeans

Hm!

Köp inget Hello Kitty trams..

Finns nån pallettskala med 2 till 4 färger, beige, brun etc bra att börja med. Hm har puder, 50:- skitbra, finns många nyanser.

• ettplustack

Hm har ju billiga märken också köp de ljusaste färgerna på skuggor och en brun mascara som ger ett mjukare intryck än en svart ?

• Anonym
    Jeans skrev 2010-12-19 09:04:07 följande:
    Hm!

Köp inget Hello Kitty trams..

Finns nån pallettskala med 2 till 4 färger, beige, brun etc bra att börja med. Hm har puder, 50:- skitbra, finns många nyanser.
    Tack för hjälpen
    Ang puder, vilken färgton ska man välja. Det får ju inte se ut som brun-utan-sol och inte heller som hon är likblek i ansiktet.
  • Anonym
    ettplustack skrev 2010-12-19 09:04:57 följande:
    Hm har ju billiga märken också köp de ljusaste färgerna på skuggor och en brun mascara som ger ett mjukare intryck än en svart ?
    Brun mascara, tack för tipset. Eftersom hon bara är 13 så har hon lite svårt med hur mycket mascara man ska ha. Ilband ser hon ut som en tvättbjörn med massa svart runt ögonen
  • Jeans

När de gäller puder, asså den ljusaste heter ivory, men är hon ljus i hyn eller? Den sin är snäppet mörkare än ivory hade jag tagit annars. Brun utan sol är något helt annat. Mitt tips är att du köper en puderborste med, finns på hm, för de medföljer inget sådant till pudret!

• Jeans

Den som är*

Köp en brun mascara me en smal borste! Rådfråga nån som arbetar vilken du kan köpa då! De är lättare att applicera med en smal tunn borte

• puss

köp en hel sminkning på make up store eller så. då får hon ju hjälp att göra det snyggt själv plus att hon får de saker hon behöver. no more tvättbjörn!

up yours
  • Anonym
    puss skrev 2010-12-19 09:14:31 följande:
    köp en hel sminkning på make up store eller så. då får hon ju hjälp att göra det snyggt själv plus att hon får de saker hon behöver. no more tvättbjörn!
    Jag har funderat på det, men tror att jag väntar till senare i år (hennes födelsedag). Jag minns inte att det var så här svårt när man själv var 12-13 år Men å andra sidan började jag inte sminka mig så tidigt heller.
  • Mymlan80

Om du handlar presentkort på smink på Make Up-store så ingår en gratis "sminkkurs". Det kanske kan vara roligt för henne att få lära sig sminkteknik, vilka färger hon passar i etc. Det blir förståss dyrare än HM, men kanske kan vara nåt ändå.  Det kanske kan vara något som ni systrar kan göra ihop?
    Jag sminkar mig också sällan, men jag tyckte det var riktigt roligt att gå.

Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80

Asch, nu hann nån före! Flört

Välkommen Liten 091203
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-19 09:18:03 följande:
    Asch, nu hann nån före! Flört
    Men ändå ett bra tips. Vi är två äldre systrar (30 och 33) och lilla sladdisen på 13. Jag tror vi kan gå alla tre i april när hon fyller år. Det vore en kul aktivitet
  • rockdoll

Jag skulle nog nöja mig med ögonskugga i neutrala nyanser som guld och beige/brunt och en brun mascara. Vill du absolut köpa nånting mer så satsa på läppglans och snygga nagellack.

Foundation och puder kräver litet teknik för att det inte ska se kakigt och konstigt ut. Och så vill jag då tillägga att just foundation är nånting som måste provas ut till var och en. Bara för att en eller två här i tråden tycker att HM's fpundation fungerar bra, betyder det inte att det kommer göra det på din syster.
    Har hon som du säger problemfri hud också, tycker jag det känns onödigt med foundation och puder som täpper till porerna och kanske skapar problem istället.
    (Men kan ju för den sakens skull lägga till att om hon abslout vill ha någon form av "puder" tycker jag du ska titta på en mineralfoundation i puderform. Även här fungerar olika märken olika bra på olika personer, men jag tycker överlag det är lättare att hitta ett mineralmärke som passar till många, än en "vanlig flytande foundation".)

• Skruttunge

Make Up Store är kanon! Dock har de mycket pigment i sina ögonskuggor t ex, vilket gör att man måste vet vad man gör när man sminkar sig med deras produkter. Kan lätt bli för mycket! På så sätt är det "lättare" att köpa billigare produkter som inte har lika pigment i sig. Fast som du skrev kan det blir en kul aktivitet tillsammans att gå dit

~ Beräknad födelse 5 januari 2011 ~
  • Skruttunge
    Skruttunge skrev 2010-12-19 21:01:10 följande:
    Make Up Store är kanon! Dock har de mycket pigment i sina ögonskuggor t ex, vilket gör att man måste vet vad man gör när man sminkar sig med deras produkter. Kan lätt bli för mycket! På så sätt är det "lättare" att köpa billigare produkter som inte har lika pigment i sig. Fast som du skrev kan det blir en kul aktivitet tillsammans att gå dit
    "lika mycket pigment" skulle det stå...
    ~ Beräknad födelse 5 januari 2011 ~
  • Björnmossa

Jag skulle köpa mineralfoundation, det är bra för huden och man kan blanda med vatten och få som concealer = bra när finnarna börjar dyka upp.

Det är också svårt att misslyckas med mineralsmink - det blir aldrig sådär kakigt och fult.

Annars milda färger, kanske nåt diskret läppglans.

Svar på tråden Smink till 13-åring. Vad köpa?