Grönkål
Jag arbetar i en mataffär och nu innan jul så säljer vi mycket grönkål.
Vad gör ni med den?
Har alltid undrat...
Jag arbetar i en mataffär och nu innan jul så säljer vi mycket grönkål.
Vad gör ni med den?
Har alltid undrat...
Jag blev bruden på stekt grönkål igår till maten. Den var hackad och stekt med lite vinäger och socker, ihop med lök. Som tillbehöv till en måltid alltså.
Man kan koka den i skinkspad (eller buljong) efter att ha tagit bort "roten" och delat den i mindre bitar. Koka i ca 10-15 min och häll av spadet, slå på lite vispgrädde och koka ihop. Serveras med köttbullar eller revben ) passar fint till allt kött nästan) Görgött!!
jag hacka grovt o kokar den, häller i grädde och socker eller sirap, ibland lite av varje,,,skitgott o äta till julskinkan o prinskorv o köttbullarna osv...mums
Jag brukar först fräsa hackad grönkål med charlottenlök och rökt sidfläsk. Sen häller jag på skinkaspad och låter sen det koka en stund. Stuvar till sist med lite grädde! Mums!
Gjorde förra helgen en sallad med hackad grönkål, hackat rött äpple och hackade valnötter. Blandade allt med en dressing på olja, vinäger, dijonsenap, salt och peppar. Den blev jättefräsch!
jag hacka grovt o kokar den, häller i grädde och socker eller sirap, ibland lite av varje,,,skitgott o äta till julskinkan o prinskorv o köttbullarna osv...mums
Långkål! Riva av bladen, koka i skinkspadet, hälla bord, strimla och sedan på med grädde, smör, vitpeppar och sherry. Bästa tillbehöret till skinkan!
Och bara för att jag blev sugen på grönkål så var den slut i två affärer idag. Orkade inte leta vidare.
Vi kokar den i buljong och grädde och försteker lite i smör. En favvis på julbordet!
jag fräser den med lök och häller på en omelettsmet, gräddar nästan klart, toppar med lite stark ost och låter den smälta på. Mumsmumsmums!
Soppa är gott också, med ägghalvor.