• Kofttanten

Hur mycket oxfilé?

Hur mycket oxfilé kan vara lagom till 8 vuxna och 6 barn i åldrarna 3-8? Undrar inför vår tre-rätters till nyår.

• Svar på tråden Hur mycket oxfilé?
  • Kastrullresan

Normalt brukar man räkna med ca 150 gram kött till en portion. Nu ska ni ha trerätters vilket kanske gör att det går åt lite mindre. Det är dessutom 6 barn som kanske inte äter så mycket beroende på om de är vana vid helt kött eller inte.

Jag skulle nog räkna med 150 gram per vuxen och 100 gram per barn. Det blir 1,8 kilo men jag hade för säkerhetsskull köpt 2 kilo.

• Kastrullresan

Normalt brukar man räkna med ca 150 gram kött till en portion. Nu ska ni ha trerätters vilket kanske gör att det går åt lite mindre. Det är dessutom 6 barn som kanske inte äter så mycket beroende på om de är vana vid helt kött eller inte.

Jag skulle nog räkna med 150 gram per vuxen och 100 gram per barn. Det blir 1,8 kilo men jag hade för säkerhetsskull köpt 2 kilo.

• Göteborgstjej

oxfile är gott... folk äter ganska mycket av det... 1,3kg till 6 pers låter väl bra - man får ju ofta skära bort ngn liten hinna eller så

• Kofttanten

Hmm. ganska stor skillnad men det känns dumt att snåla.

Svar på tråden Hur mycket oxfilé?