• Anonym

Hur hantera manipulerande kollega??

Jag har en kvinnlig kollega som jag trott var min vän. Trodde att jag kunde lita på henne och att hon stod på min sida. Men inte. Börjar sakta men säkert inse att hon manipulerar ganska friskt. Det gör mig rädd för allt jag berättat för henne....

Hon har flera gånger kommit till mig och berättat saker som andra kollegor sagt om mig. Jag har tänkt vad snäll hon är som berättar det direkt till mig när folk snackar om mig. Det har dock kommit fram senare (hon försade sig själv utan att ens inse det) att ingen har sagt dessa saker om mig, utan att det är hon som bara hittat på detta och sagt till mig. Vad hon får ut på att göra mig ledsen över en massa påstådda rykten, det vet jag faktiskt inte.

Ibland när jag anförtrott henne saker så har hon först låtsas vara stöttande, för att sedan i nästa stund pika om att jag kanske inte är ärlig om det jag berättar, och att saker jag säger inte går ihopa. Jag vet inte var jag har henne.

Jag vet inte vad hon har sagt till andra om mig, och det skrämmer nog mig mest. Jag har trott att det var en vän, men hon är så otroligt manipulerande, på ett så skickligt sätt att det är svårt att se genom det. Redan innan vi var vänner så körde hon såna spel med mig. Förstår ingenting.

Hur ska man förhålla sig till detta??

• Svar på tråden Hur hantera manipulerande kollega??
  • Jesper f

Håll henne på avstånd, och när du måste umgås, var rak, tydlig, och diskutera ALDRIG någonting om andra. Utan kort och sakligt, och faktamässigt, som du kan stå för i alla väder. Tyvärr.

• Anonym
    Jesper f skrev 2010-12-19 21:52:04 följande:
    Håll henne på avstånd, och när du måste umgås, var rak, tydlig, och diskutera ALDRIG någonting om andra. Utan kort och sakligt, och faktamässigt, som du kan stå för i alla väder. Tyvärr.
    Borde jag konfrontera henne när jag märker att hon kör spel eller ska jag ignorera och nöjja mig med att jag iallafall vet att det är skitsnack hon kommer med?
  • frökenelisabeth
    Anonym skrev 2010-12-19 22:05:39 följande:
    Borde jag konfrontera henne när jag märker att hon kör spel eller ska jag ignorera och nöjja mig med att jag iallafall vet att det är skitsnack hon kommer med?
    Jag hade nog bara konfronterat om jag trott mig kunna göra det på en lugn och saklig nivå. Och om jag hade haft något konkret att hålla mig till, t ex om jag kunnat säga "Kalle säger att han inte alls har sagt detta, varför påstår du det om det inte är sant?"
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-19 22:05:39 följande:
    Nej, konfrontera inte! Håll dig undan och rädda ditt eget skinn. Blanda dig inte i och försök INTE överbevisa henne eller nåt. Du kan inte förändra henne. Risken finns att hon är så störd att hon förstör dig totalt om du investerar energi och känslor i relationen.

Hon hittar på att andra snackar skit om dig för att isolera dig från alla de andra, så att hon får ha dig för sig själv och kan bryta ner dig. Hon märker att du är mottaglig.

Minimera all kontakt och lämna inte ut känslig information. Håll allt sakligt och umgås helst inte med henne på egen hand.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-19 22:11:02 följande:
    Nej, konfrontera inte! Håll dig undan och rädda ditt eget skinn. Blanda dig inte i och försök INTE överbevisa henne eller nåt. Du kan inte förändra henne. Risken finns att hon är så störd att hon förstör dig totalt om du investerar energi och känslor i relationen.

Hon hittar på att andra snackar skit om dig för att isolera dig från alla de andra, så att hon får ha dig för sig själv och kan bryta ner dig. Hon märker att du är mottaglig.

Minimera all kontakt och lämna inte ut känslig information. Håll allt sakligt och umgås helst inte med henne på egen hand.
    Men vad får hon ut av att bryta ner mig? Ser hon mig som ett hot tror du?

Jag har sån ångest över all information jag redan delat med mig av... Hoppas hon har glömt det mesta.
    Såna människor skrämmer mig verkligen eftersom jag inte kan förstå deras tankesätt.
  • Anonym

Att man aldrig lyssnar till sin intution... Varje gång jag träffat henne har jag gått hem med en ångestkänsla, trots att jag tyckt om att umgås med henne och haft roligt. Jag kunde aldrig förstå varför jag fick denna känsla, för hon var en så bra tjej ju... Att jag inte lyssnade på den känslan.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-19 22:20:49 följande:
    Men vad får hon ut av att bryta ner mig? Ser hon mig som ett hot tror du?

Jag har sån ångest över all information jag redan delat med mig av... Hoppas hon har glömt det mesta.
    Såna människor skrämmer mig verkligen eftersom jag inte kan förstå deras tankesätt.
    Jag vet inte :/ Jag är ingen psykolog eller liknande tyvärr. Hon vill kanske ha dig i en liten ask som en slav, hon kanske känner sig bättre om hon får andra att må dåligt, eller ja du kanske är ett hot om du t ex är kompetent och populär. I grund och botten kan det ju liksom handla om att hon själv mår så dåligt och har dålig självkänsla att hon bara mår bra genom att attackera andra. Det måste hon själv lösa i terapi. 

Oroa dig inte för informationen du redan gett henne. Vettiga, normala människor kommer inte att förakta dig om hon berättar privata hemligheter. De kommer snarare att undra varför hon är så taskig som snackar skit.

Vissa människor förstår man aldrig och ibland måste man bara rädda sitt eget skinn. Om en person målmedvetet försöker bryta ner en och få ett överläge så vinner man aldrig något på att vara ödmjuk och visa sig sårbar - tvärtom. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-19 22:24:00 följande:
    Att man aldrig lyssnar till sin intution... Varje gång jag träffat henne har jag gått hem med en ångestkänsla, trots att jag tyckt om att umgås med henne och haft roligt. Jag kunde aldrig förstå varför jag fick denna känsla, för hon var en så bra tjej ju... Att jag inte lyssnade på den känslan.
    Det är svårt att upptäcka den där känslan och ta den på allvar. Man tar lätt på sig skulden själv och tror att man ska vara lite duktigare för att relationen ska funka. Men med tiden kan man märka att någon ger en skuldkänslor och tar ens energi.

OM hon nu beter sig så illa som det verkar så är ju hennes taktik precis det att inte låta folk märka att de dräneras på livskraft. Hon vill göra allt i det fördolda för att vara omöjligt att komma åt. 
  • vinterblomma

Din kollega verkar ha många drag gemensamt med en tidigare kollega jag haft.  (manlig dock)

Om de liknar varann som jag tror är det ingen större ide att konfrontera henne, det är inte säkert att hon förstår vad du menar. Han jag arbetade med körde liknande spel med flera personer på arbetsplatsen och lyckades sprida riktigt dålig stämning. Och vi inblandade pratade tyvärr inte så bra med varann vilket då gjorde att han kom undan med att snacka skit om oss på tu man hand. Det är ju så att man inte ser igenom det då det är så främmande att bete sig så för de flesta av oss. Därför tror man inte att någon annan gör det i första taget.

När vi kom på vad han sysslade med och visade för honom att han var genomskådad förstod han ändå inte. I hans värld hade inga fel gjorts från hans sida, det var oss det var fel på. 

Han fick sluta till sist, vi vet att han gjort liknade saker på senare arbetsplatser. Det är som du säger otäckt att inte veta vad som sagts bakom ryggen på en och till vem. Tror att det bästa är som någon tidigare sagt att hålla henne på avstånd. Det kommer aldrig att gå att lita på henne.

• Anonym
    vinterblomma skrev 2010-12-20 19:07:38 följande:
    Din kollega verkar ha många drag gemensamt med en tidigare kollega jag haft.  (manlig dock)

Om de liknar varann som jag tror är det ingen större ide att konfrontera henne, det är inte säkert att hon förstår vad du menar. Han jag arbetade med körde liknande spel med flera personer på arbetsplatsen och lyckades sprida riktigt dålig stämning. Och vi inblandade pratade tyvärr inte så bra med varann vilket då gjorde att han kom undan med att snacka skit om oss på tu man hand. Det är ju så att man inte ser igenom det då det är så främmande att bete sig så för de flesta av oss. Därför tror man inte att någon annan gör det i första taget.

När vi kom på vad han sysslade med och visade för honom att han var genomskådad förstod han ändå inte. I hans värld hade inga fel gjorts från hans sida, det var oss det var fel på. 

Han fick sluta till sist, vi vet att han gjort liknade saker på senare arbetsplatser. Det är som du säger otäckt att inte veta vad som sagts bakom ryggen på en och till vem. Tror att det bästa är som någon tidigare sagt att hålla henne på avstånd. Det kommer aldrig att gå att lita på henne.
    Det är så hos oss också, vi övriga pratar inte om saken. Alla tror kanske att de inbillar sig eller att det bara är de som är utsatta. Det är väl sånt som ger henne makt... Jag har inte vågat säga något för alla tycks gilla henne, utom en kollega som varnade mig från början. Jag trodde denna kollega var svartsjuk bara, men h*n hade rätt.
  • NadiaMi

Nästa gång hon berättar något så säg "Ojdå, det ska jag ta och prata med X om senare." men lägg inte så stor vikt vid det eftersom du vet att hon har hittat på en hel del saker redan.

Däremot är det tveksamt om det är värt att ta upp det med den hon har påstått har sagt något, med tanke på att det kan ge henne anledning att baktala dig inför de andra. Men bara att visa att du inte vill prata om det bara med henne utan även med den hon anklagar kan göra att hon lugnar ner sig lite med pratet, eller så börjar hon prata bort sig med andra också ifall hon skulle bli rädd för att du skulle få något slags övertag.

Och lägg ner tid och energi på att prata med de andra. Lär känna dem lite - det räcker med kortare samtal på kafferasten eller små anekdoter för att starta en bra relation på arbetsplatsen.

• Anonym
    NadiaMi skrev 2010-12-20 19:25:29 följande:
    Nästa gång hon berättar något så säg "Ojdå, det ska jag ta och prata med X om senare." men lägg inte så stor vikt vid det eftersom du vet att hon har hittat på en hel del saker redan.

Däremot är det tveksamt om det är värt att ta upp det med den hon har påstått har sagt något, med tanke på att det kan ge henne anledning att baktala dig inför de andra. Men bara att visa att du inte vill prata om det bara med henne utan även med den hon anklagar kan göra att hon lugnar ner sig lite med pratet, eller så börjar hon prata bort sig med andra också ifall hon skulle bli rädd för att du skulle få något slags övertag.

Och lägg ner tid och energi på att prata med de andra. Lär känna dem lite - det räcker med kortare samtal på kafferasten eller små anekdoter för att starta en bra relation på arbetsplatsen.
    Jag har börjat köra den metoden. För allt hon säger är ju "säg inte detta till någon". Till slut så sa hon att en väldigt nära kollega till mig spred rykten om mig, och då var det första gången jag faktiskt frågade min nära kollega rakt ut om det var sant. Det var så jag fick reda på att hon hittat på allt. Visst kunde den andra kollegan också ha ljugit, men när jag berättade för henne att jag frågat om det hon sa, så försa hon sig. Då fick jag en helt annan bild av henne och började tänka vad mer av det hon sagt till mig som bara var bullshit.
Svar på tråden Hur hantera manipulerande kollega??