• LinaTed

5 veckors bebis som bara skriker...

Jag har en liten bebis som blev 5 veckor igår, han kan vara nöjd korta stunder under dagen/kvällen å då pratar vi om bara nåra minuter åt gången då han kan ligga å kolla runt lite men resten av hans vakna tid skriker han bara.

Han sover rätt mycke för de mesta men nu den senaste veckan verkar han ha svårt att komma till ro och när han väl somnar så vaknar han efter nåra minuter igen.

Alltså jag vet att bebisar skriker, såklart, men han skriker ju nästan JÄMT! Han är ju nästan aldrig nöjd. Han vill bli buren hela tiden å jag bär honom men även om jag bär han så skriker han... Är de nå som är fel tror ni eller är han bara en skrik bebis?

Han har ofta ont i magen för han tar väldigt ofta fel tag om bröstet å på så sätt får han i sej väldigt mycke luft när han äter. Han får sempers magdroppar men dom verkar inte hjälpa nå speciellt...Men jag tror inte att de är magens fel att han skriker jämt för man brukar märka på han när det är magknip då han verkligen gallskriker å spänner hela kroppen.

Han är väääälidigt snuttig men han går upp bra i vikt så han lär ju bli mätt av min mjölk?

Nån klok människa som har nå att säga?Drömmer

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden 5 veckors bebis som bara skriker...
  • mammaNena

vårt första barn va så. jag bar och bar och bar, slet mitt hår och fick inte ens gå på toa!
    Mitt bästa tips är nog att köpa en bärsele, om du inte redan har det. då får man iaf två händer att greja med!

• nena07

Är det bara på kvällen eller även på dagarna ??? Tar han napp ???

• tarrrap

Jag har inte så många tips att ge men kanske kan ni testa magmassage för att få ut gaserna det kan hjälpa (googla så hittar du det), rapa bebis ordentligt efter varje mål och för er bådas skull jobba på greppet (finns risk att du får sår annars).
    Om du inte har det redan så kan du skaffa en bärsjal för att underlätta bärandet.
    Blir det inte bättre så ring BVC.

• LinaTed

Bärsele har jag men de hjälper inte, bara om vi är ute, då sover han men inne skriker han ändå. Har provat massera magen å de kan hjälpa för stunden men inte särskilt länge, rapar gör han varje gång han ätit.
    Jag försöker få han att ta rätt tag så gott jag kan men han gapar lixom inte, han typ suger in tutten eller va man ska säga... fick sår å blödde de första veckorna men nu är jag bara öm, inga sår.

Ska till bvc på tisdag så jag ska prata med dom men dom brukar ju inte ha så bra svar tyvärr... "de kan vara så ibland" är väl de enda dom kommer säga...

Han skriker både på dagarna å kvällarna å han tar inte napp...

• t0va

låter som min son, och där kom vi fram till att det var mjölkallergi, han var sådan plus att han kräktes massor. Han fick ersättning och när vi gav mjölkfri ersättning så blev han glad och pigg och sov längre stunder. 

Kanske kan vara det, för min son blev det värre och värre och när han var runt 7-8veckor så skrek han massor och spände sig i båge så man såg att han hade ont, då hjälpte det bara att åka bil.

Han gick upp i vikt som han skulle eftersom han åt mängder, när de är små har de svårt att skilja på magont och hunger, så endel äter massor. Annars säger bvc ofta att det inte är allergi för att de går upp i vikt.  

• LinaTed
    t0va skrev 2010-12-19 23:06:21 följande:
    låter som min son, och där kom vi fram till att det var mjölkallergi, han var sådan plus att han kräktes massor. Han fick ersättning och när vi gav mjölkfri ersättning så blev han glad och pigg och sov längre stunder. 

Kanske kan vara det, för min son blev det värre och värre och när han var runt 7-8veckor så skrek han massor och spände sig i båge så man såg att han hade ont, då hjälpte det bara att åka bil.

Han gick upp i vikt som han skulle eftersom han åt mängder, när de är små har de svårt att skilja på magont och hunger, så endel äter massor. Annars säger bvc ofta att det inte är allergi för att de går upp i vikt.  
    Ja jag har funderat på om det kan vara de för han spyr oxå massor, ibland kan de bli värsta fontänen så de har tillomed sprutat i pannan på mej en gång =P fast de hände ju iofs bara en gång men de är väldigt ofta han spyr å de är mycke som kommer upp då oxå, oftast direkt efter han ätit. Min mjölk har strulat lite så 2 gånger har jag fått ge han ersättning, senast för 2 dagar sen å efter att han hade fått ersättning fick han jätte ont i magen...

Nej bvc tror ju aldrig att de är nånting...dom brukar ju inte va till så stor hjälp tyvärr...
  • t0va
    LinaTed skrev 2010-12-19 23:18:27 följande:
    Ja jag har funderat på om det kan vara de för han spyr oxå massor, ibland kan de bli värsta fontänen så de har tillomed sprutat i pannan på mej en gång =P fast de hände ju iofs bara en gång men de är väldigt ofta han spyr å de är mycke som kommer upp då oxå, oftast direkt efter han ätit. Min mjölk har strulat lite så 2 gånger har jag fått ge han ersättning, senast för 2 dagar sen å efter att han hade fått ersättning fick han jätte ont i magen...

Nej bvc tror ju aldrig att de är nånting...dom brukar ju inte va till så stor hjälp tyvärr...
    nej bvc har inte funkat alls för oss, så vi köpte mjölkfri ersättning själva, det var jättedyrt men värt det och sen fick vi recept när vi övertalat dem om att det hjälpte. 

Om du ammar så kanske du kan prova att äta mjölkfritt ett tag och se om det blir bättre, fast då måste man vara jättenoggrann. Just den biten kan andra bättre än jag eftersom jag bara ammade några dagar.

Ett annat tips kan vara att ringa barnkliniken och se om de har någon allergimottagning, hos oss behövdes remiss från bvc men ibland kan man få komma ändå. Där kanske de tar er mer på allvar.

Vi fick höra att alla barn skriker, har ont i magen och kräks... jo visst men inte så mycket och hela tiden. Hoppas ni hittar en lösning.  
  • LinaTed
    t0va skrev 2010-12-19 23:25:50 följande:
    nej bvc har inte funkat alls för oss, så vi köpte mjölkfri ersättning själva, det var jättedyrt men värt det och sen fick vi recept när vi övertalat dem om att det hjälpte. 

Om du ammar så kanske du kan prova att äta mjölkfritt ett tag och se om det blir bättre, fast då måste man vara jättenoggrann. Just den biten kan andra bättre än jag eftersom jag bara ammade några dagar.

Ett annat tips kan vara att ringa barnkliniken och se om de har någon allergimottagning, hos oss behövdes remiss från bvc men ibland kan man få komma ändå. Där kanske de tar er mer på allvar.

Vi fick höra att alla barn skriker, har ont i magen och kräks... jo visst men inte så mycket och hela tiden. Hoppas ni hittar en lösning.  
    ja jag ska försöka prata med bvc på tisdag när jag ska dit, får jag ingen hjälp där så kontaktar jag barnkliniken...Jag hoppas oxå att vi hittar nån lösning, kan ju vara så att han är en skrik bebis bara men jag tror de är mer än så eftersom han spyr mycke å har mycke ont i magen... vi får väl se vad bvc säger..
  • Hanna36

Tänker du på vad du äter? Sånt som kan ge magknip hos bebisar är: kaffe, the, mjölk, cola, lök, vitlök, stark mat etc.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Katjan

Min väns son är mjölkallergiker... Mamman ammade sonen som sedan skrek efter varje amning, då trodde mamman att sonen inte blev mätt och gav ersättning istället... Efter några dygn så började han skrika nästan konstant så de åkte in på BVC, de på BVC trodde att det var magknip så det fick droppar som de skulle ge sonen och massageövningar. Deras son blev bättre i nån dag utav massagen, men sedan satte skriker igång igen. De ringde till BVC som igen sa att det var magknip. På kvällen samma dag så stod de inte ut och körde iväg till barnakuten där de genast blev tagna på allvar. En bebis ska inte skrika konstant i flera timmar utan att man kontrollerar bebisen hos en läkare sa läkaren. Han trodde genast att det var mjölkallergiker så nu går de specialersättning ifrån Apoteket. Så ts det är absolut inget fel att åka in till barnakuten.

• vittra

Första utvecklingsfasen kommer vid 5 veckor, så det kan ju vara det som spökar. Man behöver inte förutsätta det värsta så fort en bebis skriker

• Pillow

Vår lillkille grät oxå en del! Vi provade att bada honom, eller iafall höra vattnet rinna! Vet att d låter konstigt men han blev lugn, fokuserade på något annat! Samt att vi höll han under magen, då blev han lugn me! Gillar han att vara ute, va ute! Klä han ordentligt!
    O d e sant, 5 veckor börjar den fasen, läs boken växa upp! Jätte bra!

• Smurfanna

akupunktur kan hjälpa! Finns i göteborg, spädbarnakupunktur.

• Lindreas

Kanske hoppa över bärselen och använda en sjal i stället? Många bebisar gillar sjal bättre än sele, men prova också med att utesluta mjölk ur din kost. Det är inte så svårt, så det kan vara värt det.

Svar på tråden 5 veckors bebis som bara skriker...