• Sundaynight

Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!

Hej!

Vår dotter är dryga sex veckor gammal och har fått ersättning delvis sedan tre veckor, och helt sedan ca två veckor. Hon har hela tiden haft problem med förstoppning och har bara bajsat normalt ett fåtal gånger. Hon får mycket magknip, fiser och pruttar mycket, sover oroligt av det och så vidare. Jag behöver desperat hjälp med vad vi ska ta oss till. På BVC säger de bara att vi ska fortsätta prova oss fram men jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Först fick hon Semper Lemolac med messmör vilket fungerade helt okej, men sen fick vi höra att vi inte fick ge messmör för att hon var för liten trots att det var på BB de sa att vi skulle blanda ned messmör. Då slutade vi med messmör vilket resulterade i svår förstoppning. Vi började då istället med rapsolja i ersättningen, utan bra resultat. Vi köpte då BabySemp Bifidus och blandade ca 50/50 med vanlig BabySemp. Det fungerade ibland, ibland inte. Nästa tips var en annan ersättning än Semper då många barn tydligen blir förstoppade på Semper, så vi började varva in Hipp men fick sedan istället varva in NAN då Hipp inte såldes på vår affär. Efter konsultation med en sjuksköterska på Karolinska fick vi sedan höra att det visst var okej att ge messmör då de gav det även till sina prematurer födda v30 och framåt, så vi började med NAN och messmör då detta enligt henne skulle vara en vinnande kombination. Det fungerade hjälpligt dag 2 men idag är det supermagknip och hårda pluttar när vi till slut fick hjälpa till med termometern igen..

Alltså:
    1: BabySemp Lemolac + messmör
    2: BabySemp Lemolac
    3: BabySemp Lemolac + rapsolja
    4: BabySemp + BabySemp Bifidus
    5: BabySemp + BabySemp Bifidus + Hipp
    6: BabySemp + BabySemp Bifidus + NAN
    7: NAN + messmör

= Fortfarande förstoppning och jätteont i magen

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Snälla hjälp mig!
  • Svar på tråden Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!
  • Fie87

kan vara så att hon inte tål det. då har de en särskild ersättning på som man kan få utskrivet som är för barn som är jätte känsliga och min son har prövat de o han vägrade dricka det. jag har med smakat de och det är bland det äckligaste jag någonsin smakat men den är speciell för barn med problem. den finns bara att köpa på apoteket och är rätt dyr med med recept får man reducerat pris.

den ersättningen heter nutramigen med recept kostar den 129 för 6 burkar. 

tips från bvc är att blanda i en tesked maltextrakt i ersättningen.ska tydligen funka toppen o kostar  inte mycket och smakar sött. har dock inte provat det.

• fetsnygg

ta tempen med rumptermometer?

• Sundaynight

fetsnygg: Med tempen får vi ibland ut hårda korvar som ibland till slut följs av mjukare bättre bajs, men jag vill inte köra med tempen för mycket eftersom små barn har så känsliga slemhinnor och lätt kan bli irriterade eller till och med börja blöda om man retar med tempen för mycket.. Jag vill kunna komma åt den bakomliggande orsaken istället..!

Fie87: Inte tål vad? De ersättningarna vi testat? Komjölken? Var vänder jag mig för att få testa Nutramigen?  Hjälper den mot magknipet/pruttarna eller förstoppningen? Eller är den för både och? 

• t0va

kan vara mjölkallergi, då är det bvc du vänder dig till och hoppas att få recept så du kan köpa något mjölkfritt. Det går att köpa själv på apoteket men är jättedyrt, kostar ca 220kr/burk som ger ca 3.4L 

Min lille kille blev inte förstoppad utan fick massa gaser och hade ont i magen och med mjölkfri ersättning så blev han bra på 1.5dygn, fast det kan ta upp till 4 veckor tydligen innan man ser resultat ibland.  

• Mickan

Spruta in lite matolja med en 2ml spruta brukar funka vid akut knip... Har inga andra tips men låter som bebben måste få i sig mer vätska också! Det kan hjälpa!

• Sundaynight

Ska testa att ge henne mer vätska. Det kan nog behövas för hon blir också väldigt varm/svettig när hon  får sina knip för hon skriker så mycket.

Får också ringa BVC imorgon och se om de vill skriva ut Nutramigen till oss så vi kan testa. Båda mina småsyskon var mjölkallergiker när de var små och det ska ju vara ärftligt, så det finns ju en risk.

Fick också tipset på ett annat forum att ge bara BabySemp Bifidus ett tag tills magen lugnat sig och sedan övergå till vanlig ersättning igen, eventuellt med tillägg av Lactulos.

Vet inte var jag ska börja. Jag orkar inte se henne så smärtpåverkad och orolig längre. Det knäcker mig.

• Fie87

nutramigen är för barn som inte tål mjölkprotein..  men tydligen ges till barn som är väldigt känsliga med, då får man prova det en viss tid o se om det blir bättre.. då är det bara att fortsätta och sakta men säkert införa vanligt längre fram och om barnet inte vänjer sig vid vanlig mat får man även köra med proteinfri mat.. men barnen växer oftast ifrån det med tiden.. det är svårt det där med mjölkprotein, kan inte riktigt veta hundra utan man får helt enkelt testa att utesluta det och se hur resultatet blir.  frågan är bara om barnet tar det. min son vägra o jag förstod när jag smakat de. de pröva även blanda i lite socker på sjukhusets barn avd. för de kunde man göra men han vägra dricka det. de sa även där att de brukade ge en test innan och sen får man recept.

• Sundaynight

jösses. jag vet inte. jag får ringa BVC imorgon, men än så länge har de inte varit till någon hjälp alls.. men tack!

• ami

Jag gör alltid ersättningen svagare än vad som är tänkt. Tar alltså 1-2 skopor (beroende på hur mycket jag gör) mindre pulver. Gör vi som det står på paketet blir vår lilla också hård i magen. Så vi ger alltid svag blandning, plus att vi ger 1/2 flaska ljummen katrinplommonjuice varannan till var 3:e dag, eller då  man vill att hon ska bajja :) Ibland behövs det 1/2 flaska två dagar i rad. Lite rapsolja i ersättningen, ca 2 tsk per 2 dl är också mycket bra.

• Fie87

förstår att de är jobbigt.. vi hade liknande problem.. nu är han mest gasig till o från.

man tycker så synd om de små och vill att de ska gå över.

ge ordentligt med massage 2-3 gånger om dagen så du hjälper magen o kör med temp o ge olja osv. tills det har kommit en lösning som fungerar. 

Svar på tråden Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!