• Ninnie

Sova ute när det är kallt?

Kan barn sova ute när det är 15 minusgrader? Min dotter kan i stort sett bara sova ute i sin vagn under dagarna. Jag har barea fått henne att sova inne kortare stunder. Men får hon ligga i sin vagn somnar hon på 5-15 minuter och kan sova upptill 2 timmar ute. Men nu börjar det bli så kallt ute så jah undrar om det är farligt att sova ute? Hon ligger med en vindtätoverall + mössa i en vinteråkpåse från emmaljunga. Hon står under tak på vår baksida av huset. Hon är 5,5 månad. Hon behöver ju sova oxå.

• Svar på tråden Sova ute när det är kallt?
  • Fyrbarnsmorsa

Mina barn har alla 4 sovit ute oavsett väder.Barnvakten var det termometer i så det synts hur kallt det var i åkpåsen.

• Fyrbarnsmorsa

Kan tillägga att det trots -20 ute var minst +15 i åkpåsen,har en voksi.

• bebbe2008

Mina barn får oxå sova ute. Bra tips att lägga termometer i vagnen så man ser ur kallt det eg är. (väldigt mycket varmare i vagnen än i luften). Fick ett annat bra tips av en kompis som är barnläkare. Det är viktigt att de är skyddade från vind så när det är riktigt kallt tyckte hon att man kan sätta på regnskyddet på vagnen som ett extra vindskydd.

• Snuvan

Min son är 13 månader och har sovit ute varje dag i hela sitt liv och då kanske ni kommer ihåg hur vädret var förra vintern. Jag klär på honom ordentligt och sen har jag en vinteråkpåse och sen regnskyddet men sen står han under tak på vår veranda också. Om dom fryser så skulle jag tro att dom vaknar och är ledsna. Min son sover som en stock, huvudsaken är ju att det inte blåser in i vagnen.

Låt barnet sova, min pappa var barnvakt när Olle var förkyld och ringde 1177 och frågade om det var okej att han sov ute fst han var sjuk, han fick svaret att barnet frisknar till fortare om det sover bra, om han alltid sover ute så är det ingen fara. Man blir itne förkyld av att bli kall, man blir det av virus.

• La Lola
    bebbe2008 skrev 2010-12-20 08:27:40 följande:
    Fick ett annat bra tips av en kompis som är barnläkare. Det är viktigt att de är skyddade från vind så när det är riktigt kallt tyckte hon att man kan sätta på regnskyddet på vagnen som ett extra vindskydd.
    Det trodde jag alla gjorde.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Här i jämtland är det jättevanligt att barnen sover utomhus.
    På förskolorna går gränsen kring -15 men det beror lite på väder o vind i övrigt.

• bebbe2008
    La Lola skrev 2010-12-20 08:38:14 följande:
    Det trodde jag alla gjorde.....
    Hörde att typ alla gör så i norra sverige men jag hade aldrig hört det förut . Kanske jag som är lite trög men varken jag eller mina vänner hade tänkt på det.
  • La Lola
    bebbe2008 skrev 2010-12-20 08:49:11 följande:
    Hörde att typ alla gör så i norra sverige men jag hade aldrig hört det förut . Kanske jag som är lite trög men varken jag eller mina vänner hade tänkt på det.
    Ja jag bor förvisso i norrland men....vindskyddet trodde jag alla använde iaf....
  • linjes

Dom har gräns på-20 här förskolan och det är det ju typ jämt här känns det somObestämd

• Ninnie

Tack för era tips då är det nog ingen fara om hon sover ute :)

• Mimab

Vår son kan inte heller sova längre stunder inomhus på dagen. När det är mer än -10 får han sova i en sovsäck som går upp till -9 grader. Han har då på sig body och långkalsong samt en "overall" i velour, tunna vantar och en mössa. Sockor också förstås. Sedan bäddar jag in honom i sovsäcken så bara huvudet sticker ut. Då är han varm och god när han vaknar. Jag har även fårskinnsfäll under. Sovsäcken är för barn upp till 170 cm, så den blir vikt och det blir extra mjukt och gosigt för honom.

Svar på tråden Sova ute när det är kallt?