• Anonym (FRUGAN)

Snälla någon som vet ??!! Maken i fängelse :(

Det är riktigt hemskt detta, Min make blev häktad för en vecka + två dagar sedan, har inte fått se eller prata med honom alls. vad han blev häktad för är inte viktigt i detta sammanhang. Utan jag fick idag reda på att åklagaren tänker begära MINST 6 månaders fängelse!!!!! Hur ska dom tro att jag ska kunna klara mig att bo kvar i huset själv i MINST 6månader ??? Eftersom han sitter i häkte nu förlorar han sina arbetsdagar = LÖN! sen i fängelset jag menar..hur ska man kunna lösa dett ?? Det måste finnas flera som varit med om liknande situationer som kan ge stöd o berätta. Första gången i mitt liv som jag ska ha fullt ansvar på allt, blir knäpp, förstog inte hur beroende man igentligen är av den andra! Kan bara hålla tummarna på att ingenting går sönder här hemma som hus o bil... Han driver även ett eget företag vid sidan av, hur går det med den nu?!
  • Svar på tråden Snälla någon som vet ??!! Maken i fängelse :(
  • Anonym (Skyldig?)

Ja du allt detta borde din man tänkt på innan han begick brottet!

• Birgitta2

Har man begått ett brott så ingår det liksom i konceptet att ens vardagsliv kör ihop sig. Vissa får gå ifrån huset och sälja bilen. Andra hamnar hos fogden pga obetalda räkningar.

Du får göra så gott du kan och företaget får stå på vänt.... eller möjigen hyra in kvalificerad personal. Och det kostar ju.

"Hur ska dom tro att jag ska kunna klara mig att bo kvar i huset själv i MINST 6månader ???"  Du kan ta kontakt med frivården och höra hur du rent praktiskt kan få hjälp. Han kan också få reducerat straff på 3 månader och då kan han be om fotboja och därmed jobba under tiden.

jag skulle kontakta frivården om jag vore du.

• Anonym

Man får ju inte straffrabatt bara för att man råkar ha en familj som kan råka illa ut. Sen behöver det inte bli minst 6 månader bara för att åklagaren yrkar på det. Hur långt straffet blir kan t.ex. bero på om din karl har ett brottsregister.

• Anonym
    Anonym (FRUGAN) skrev 2010-12-20 13:05:15 följande:
    . Utan jag fick idag reda på att åklagaren tänker begära MINST 6 månaders fängelse!!!!! Hur ska dom tro att jag ska kunna klara mig att bo kvar i huset själv i MINST 6månader ???
    Varför skulle de tänka på hur du skulle klara dig i huset? Tycker du inte att det är din man som skulle tänkt på det?
    Hoppas att det löser sig för dig ändå!
  • Susanne905

Har han begått ett brott så får han ta konsekvensen av det, han får väl lösa det hela, har du inget eget jobb?

• UntilTheDark

Hur ska dom tro bla bla bla. Say what? Det är väll för faen inte någon annans ansvar mer än din mans. Synd att du skulle vara gift med en sådan man som skiter fullständigt i vilket.

• Anonym (hmmm)

6 månader? Är inte det ganska länge?
    Får man ens det vid mord i Sverige? Antar att der handlar om penga fiffel eller något. 
    Då åker man dit! Men gå ut & slå i hjäl någon, så får du lite fin vård.
    Även lite perm, så du kan sitta på fina resturanger samt bio.

• Nape

Vilka är "dom" vilkas fel det verkar vara att brottslingars handlanden ger konsekvenser? Din man har brytit mot lagen och då får det konsekvenser. Det är inte "doms" fel- det är din mans fel!

Något slags hjälp måste det finnas; kolla upp hur det är med bostadsbidrag osv.

• Anonym

Man kan ju hoppas att han lagt undan lite stålar så att du klarar dig och att allt inte äts upp av eventuella skadestånd. Såna kan ju också dyka upp vilket kan göra att man måste sälja bostaden för att täcka hans kostnader.

• Anonym (sambon)

Nu vet jag ju inte vad din man har gjort men kan ta ett ex med min man som nyss blev straffad för misshandel.
    Åklagaren yrkade på 1 års fängelse för grov misshandel.
    Advokaten tyckte att ringa misshandel utan påföljd skulle vara straffet.

Det är ju inte åklagaren som beslutar som tur är, mycket hänger ju på annat, såsom bevis, vittnen.

Är din man aldrig straffad innan är chansen ändå ganska stor att han får en villkorlig dom med samhällstjänst el fotboja.

Min man fick 6 månaders villkorligt och 160 h samhällstjänst(motsvarande 6 månaders fängelse) även böter till målsägande.
    Detta trots att målsägande inte hade några som helst dokumenterade skador men däremot 2 vittnen.

Svar på tråden Snälla någon som vet ??!! Maken i fängelse :(