Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare

Anonym (Medberoende) skrev 2011-02-27 20:56:43 följande:
    Jag känner sådan oror för mina barn, har en 22-månaders och en i magen som kommer om två månader. Pappan har precis lämnat mig för en aktiv amfetaminist och är inte längre seriös med sitt itllfrisknande, har ljugit i flera månader om en massa har jag precis fått reda på. Jag har försökt prata med honom för att se om han har insikt och är villig att förändras men det känns helt hopplöst, han resonerar sjukt. Alltså känner jag mig nu tvungen att begära ensam vårdnad eftersom vi inte kommer att ha någon relation och jag anser att han är olämplig. Jag vet inte om han drogat själv eller inte, men annars är han nära, han är själv heroinist. Han tycker jag är fruktansvärd som vill göra detta och jag får så dåligt samvete, jag vill ju egentligen bara att han ska älska mig och komma tillbaka och bli sitt friska jag igen.

Så ni som barn till missbrukare, hur ser ni på den här situationen? Om era föräldrar var i denna situationen, hur hade ni velat att mamma/pappa agerade då? Gör jag rätt? Och jag vet, jag är den enda som kan bestämma det i slutändan.

Jag känner bara att pappan är inte redo att förändras, och jag vet att jag måste släppa taget och låta honom falla. Men jag vill inte att hans fall ska drabba mina barn (vad som helst kan ju hända! Och barnen är så små!) Så för att kunna låta honom falla med gott samvete, måste jag göra det jag kan för att skydda mina barn, och jag vet att det inte är alls säkert att jag får ensam vårdnad, men då är det iaf inte JAG som bestämmer att han är lämplig. Låter detta rimligt?

Pappan manipulerar ju mig såklart och får mig att känna mig som en usel, hämndlysten, svartsjuk föredetta som berövar mina barn deras fader..... Suck....
    Hej,

Att växa upp med missbrukande föräldrar/förälder sätter djupa spår. 

Jag har vuxit upp med en alkoholmissbrukande mamma och en medicin- och alkoholmissbrukande pappa.
    Jag har haft ett ytterst dåligt förhållande till alkohol, började dricka i väldigt tidig ålder. var  djupt deprimerad från 15-16 års ålder  och tog tillslut en överdos med sömntabletter för 2 år sen. 

Efter överdosen "städade jag upp mig själv", skunde äntligen ha ett förhållande och väntar nu mitt första barn.
    Rädslan för att bli som mina föräldrar finns hela tiden inom mig, men jag är väldigt aktsam med alkohol idag (dricker naturligtvis inte nu eftersom jag är gravid). 

Så för dina barns bästa bör du inte släppa en missbrukare för nära.

Lycka till!

Svar på tråden Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare