• Anonym (trött på bråk!)

Är man en skitdålig förälder om man bara klär sitt barn i vanliga kläder + overall (ej fleece-ställ under)

Min dotter (3 år) bråkar varje morgon om detta förhatliga fleece-ställ. Jag har hittills tvingat på det. Men imorse kände jag bara "jag skiter i det". Ca -7 grader var det och hon fick ha sina vanliga kläder + overall. Jag sa förstås det till personalen så att de skulle vara uppmärksamma på om hon frös.

Vi hade en skön morgon utan bråk. Frågan är hur jag gör vid -15? Hon kommer aldrig vilja ha på sig det igen när hon slapp nu..misstänker jag..

• Svar på tråden Är man en skitdålig förälder om man bara klär sitt barn i vanliga kläder + overall (ej fleece-ställ under)
  • Anonym (ingen fleece här)

Har aldrig fleeceställ under barnens overaller - och de har inte frusit utan  kännts lagom varma och goa på kroppen även när vi varit ute runt 7 minus.  Tjockare tröja inunder och ev. kalasbyxor eller liknande om det är kallare eller vi ska vara ute lite längre... vad jag vet fanns inte ens fleece när jag var liten...

• Anonym (bedöm själv!)

Frös hon? Om nej, då var hon ju lagom klädd! Är jättemånga barn på vårt dagis som inte har fleeceställ. Vår 4-åring har det ibland men oftare har han fleecetröja (vanlig övertröja under den också om det är kallare)+långkalsonger under vanliga byxorna! 2-åringen har oftast fleeceställ. Det fungerar bra för honom. 7-åringen har oftast bara vanliga kläder under overallen.

• hannahlilla

Nej verkligen inte. Min dotter blir galen om man ens tar på henne en extra tröja under overallen och jag med  mina gravidhormoner orkar verkligen inte stora bråk när man ska stressa iväg. Om det nu är så att hon fryser en dag så kanske hon då lär sig att det kan vara en bra idé att ta på sig fleecetröjan, annars så fortsätter vi helt enkelt som vanligt.

Elvira, 19/3-07.

Hon var alltså klädd i underställsbyxor + underställströja o inget mer. Hon hatar verkligen "lager på lager"-principen och vi har bråkat vareviga morgon om det där jäkla fleece-stället för att jag har bedömt att det har behövts. Själv klär jag mig i typ 3 lager tröjor + dunjacka när jag ska ut i denna kylan..

Men vad jag minns från när jag var liten så hade jag nog ofta bara strumpbyxor + täckbyxor när jag åkte skidor o så..

Äh hon klarar sig nog Flört Känns bara så kasst att klä henne så tunt men va fan - jag orkar inte bråka längre!

• CeeJay

Mina barn på 5 resp 6,5 år har oftast på sig fleece-kofta under overallen, men långt ifrån alltid. Fleece-byxorna har de på sig under om vi ska vara ute lääääänge. Ofta tycker jag att barnen signalerar om de fryser, även om de är så små som 3 år

• CeeJay

Så svaret på din fråga är - NEJ, man är inte en dålig förälder i mina ögon i alla fall

• St Augustine

Fleece fanns väl knappt när dagens föräldrar var små? Vill minnas att det var "kalasbyxor" som gällde under overallen, så även om jag ännu inte är förälder säger jag att man knappast är dålig om ungen inte bär fleece. Det borde väl märkas om hon fryser.

• JuliaåRonjasmammis

Nej, varför då? Finns det folk som påstår det?Förvånad

Ingen av mina har haft något fleeceunderställ, max en fleecetröja över den vanliga om det varit riktigt kallt (-15 och under). Annars har långkallingar och/eller mjukisbyxor räckt bra.

Don't mess with my integrity!
  • Aiva

Hum vi har bara vanliga kläder under overallen t vår 20 mån... han har aldrig varit kall när vi tagit av honom så det har ju uppenbarligen räckt.

CeeJay skrev 2010-12-20 18:33:05 följande:
    Så svaret på din fråga är - NEJ, man är inte en dålig förälder i mina ögon i alla fall
    Tack! Flört

Rubriken var rätt överdriven som ni kanske förstår. Men man får ju lite huvudbry när man ser de andra barnen springa omkring på gården i vad som ser ut att vara 3 lager kläder.. Och så kommer min dotter i ett tunt lager kläder. Ja ja..hon är bra på att uttrycka sin vilja. Så hon säger nog till när/om hon fryser.
    St Augustine skrev 2010-12-20 18:36:09 följande:
    Fleece fanns väl knappt när dagens föräldrar var små? Vill minnas att det var "kalasbyxor" som gällde under overallen, så även om jag ännu inte är förälder säger jag att man knappast är dålig om ungen inte bär fleece. Det borde väl märkas om hon fryser.
    Nej men då hade man väl undertröja + övertröja + yllekofta eller något liknande? Däremot hade jag bara strumpbyxor..det minns jag faktiskt. Ingen motsvarighet till fleecebyxor vad jag kan minnas. Ev strumbyxor + mjukisar kanske?
  • lövet2

Här använder vi aldrig fleece. 6-åringen hade t ex i dag (-17 grader) t-shirt, långkalsonger, plyschdress, strumpor, overall. Handskar, mössa, halsduk och vinterskor också förstås.

• CA81

Jag har nu upplevt det här med att klä på och av barn vinterkläder för första gången. Min son som snart är 8månader vill inte ha något annat än body och ett par tunna byxor i overallen. Trots att vi varit ute ett par timmar är han inte ens varm.

Barn fryser inte lika lätt som vi vuxna då de har mycket mer underhudsfett. Om du nu är rädd att hon ska frysa, varför inte skicka med fleecestället till dagis, så de kan hjälpa henne på med det om det skulle behövas. Kommer ihåg hur det fungerade på dagis under 80-talet då jag själv var där och det var ju inget ovanligt att vi barn hade extra kläder med oss.

• pamilya

Isådall är jag värre;) min son har endast strumpbyxor och tshirt under sin overall. Så länge ungarna inte fryser så spelar det väl ingen roll vad de har på sig.

• JuliaåRonjasmammis

Ärligt talat så tycker jag det är väldigt mycket värre med de som bylsar på sina ungar för mycket kläder. Framförallt när de släpar med barnen i köpcentrum fullt påklädda mitt i julhandeln och inte ens tar av dem mössan!

Don't mess with my integrity!
  • k girl

Men underställ och   fleeceställ i minus sju? Det tar vi på sonen när det är runt -20 och han rör ju inte ens på sig.

• Hanniz84

såfall är vi dåliga..
    har bara vanliga kläder under.... brukar ha ett par strumpbyxor under dom vanliga byxorna om det är många minus, hon har aldrig varit kall..
    kanske är dåliga overaller om man "måste" ha det.. Drömmer

Isa <3
Svar på tråden Är man en skitdålig förälder om man bara klär sitt barn i vanliga kläder + overall (ej fleece-ställ under)