• Anonym

Jag känner mig så dum, korkad, obildad!

Jag känner mig så otroligt dum, korkad, obildad, osmart...
    Jag skolkade bort i stort sätt hela grundskolan. Jag var ointresserad, lyssnade inte på lektionerna. Jag mådde inte bra, så jag orkade inte med skolan. Hade ingen lust att lära mig nya saker heller.

Jag gick inte heller gymnasiet. Jag orkade helt enkelt inte. Hade en pojkvän som misshandlade mig psykiskt, kontrollerade mig m.m. Jag hade redan dåligt självförtroende och låg självkänsla när jag träffade honom, så jag var ju ett lätt byte för honom, han behövde inte slå mig gul och blå, för att få mig dit han ville, jag var ju i stort sätt redan nere på botten. Jag levde inom hans ramar, med allt vad det innebar. Ofta när vi bråkade berättade han hur dum jag var, hur korkad och efterbliven jag var. Och det har verkligen satt sig. Jag tycker ju själv att jag är korkad, och det känns även som att andra tycker att jag är det. Det känns som att vissa dumförklarar mig. "Se till att kycklingen inte är rosa innuti när du stekt klart den". Som att jag inte förstår det själv?! Ibland kan jag få pikar. Jag kanske är korkad. Varför skulle annars folk ge mig sånna pikar?

Jag känner mig så frustrerad! Jag känner inte att jag passar in bland tröga-människor-facket. Inte förut iallafall. Men jag har blivit mer segtänkt på senare år, men det kan ju ha och göra med att jag fått höra hela tiden att jag är korkad, så tillslut tror man väl det! Och sen att personer i min omgivning ger mig pikar, berättar enkla saker som vem som helst fattar, gör inte saken bättre heller. Redan innan jag ska läsa nånting, har jag redan bestämt mig för att jag inte kommer att förstå texten. Jag har redan sattit etikett på mig själv. När jag läser något och försöker lära mig något så blockeras jag. Det går inte att förstå instruktionerna, för att jag hör hela tiden i mitt huvud "du kan ändå inte.. du är för trög..". Jag blir även kallsvettig så fort jag inte förstår något. Vad är det för fel på mig? Jag VILL lära mig saker, jag VILL förstå. Jag känner mig trögast i hela världen, efterbliven. Men när jag var liten var jag fan inte trög i huvudet! Jag var rätt smart då. Vad har hänt?! Min hjärna känns som tuggummi.

• Svar på tråden Jag känner mig så dum, korkad, obildad!
  • Livisu

Kontakta komvux! Du kan visst, du säger ju själv att det bara är hjärnspöken och att folk har fel när de tror att du är korkad. Plugga nåt och visa att du kan också. Visst kommer det ta lite extra tid eftersom du inte har studievana, ibörjan kanske du känner dig jättedum, men det är bara så ibörjan!

• Anonym
    Livisu skrev 2010-12-20 19:57:00 följande:
    Kontakta komvux! Du kan visst, du säger ju själv att det bara är hjärnspöken och att folk har fel när de tror att du är korkad. Plugga nåt och visa att du kan också. Visst kommer det ta lite extra tid eftersom du inte har studievana, ibörjan kanske du känner dig jättedum, men det är bara så ibörjan!
    Jo, jag ska börja plugga.. Men jag är orolig att jag kommer att misslyckas...
    När jag läser saker fattar jag ju ingenting!..
  • Anonym (000)

Känner igen mig lite, jag var själv helt ointresserad av skolan och skolkade bort i stort sett hela grundskolan, sedan gick jag 1 år på gymnasiet tills jag hoppade av (hade dock mycket skolk där med) ,och liksom du så kände jag mig korkad i jämförelse med andra. Men jag visste också att jag ville bli någonting, jag ville inte förbi "korkad" så jag fortsatte och läste upp mina betyg på komvux och precis som du blir jag ofta blockerad när jag läser något, det går inte in och känns hopplöst - MEN det är bara att fortsätta! läs läs läs även om du inte tar in det så fortsätt läs och tillslut ska du se att det har kommit in i skallen. Ofta förstår man inte ens att man har tagit in saker förrän de sätts på prov tex vid en diskussion då det visar att man kan jättemycket om ämnet som man inte trodde.

Alla människor är utvecklingsbara och du behöver utvecklas inom ditt självförtroende, jag tror inte att du är en korkad person, du har skrivit denna text, uttryckt dig väl och du skriver att du vill lära dig saker. Ha tålamod och försök att inte klanka ner på dig själv (vilket du förmodligen kommer göra ändå) men håll ut.

Jag gick ut komvux med bra betyg trots att jag var "korkad" och jag kom in på universitetet och för första gången i mitt liv så känner jag mig faktiskt smart! vilket i sin tur går mig lite till huvudet men det är en härlig känsla! jag kan faktiskt jag också.

Sedan vill jag också påpeka att intelligens är ett mycket brett ord! man kan tex vara intelligent när det handlar om matematik men man kan också vara intelligent när det handlar om sociala relationer. Jag är övertygad om att du är väldigt intelligent i något område och jag hoppas att du gör dig själv den tjänsten att förstå att du är smart!

• Anonym (000)

Vad vill du läsa till förresten?

• Anonym
    Anonym (000) skrev 2010-12-20 20:06:27 följande:
    Känner igen mig lite, jag var själv helt ointresserad av skolan och skolkade bort i stort sett hela grundskolan, sedan gick jag 1 år på gymnasiet tills jag hoppade av (hade dock mycket skolk där med) ,och liksom du så kände jag mig korkad i jämförelse med andra. Men jag visste också att jag ville bli någonting, jag ville inte förbi "korkad" så jag fortsatte och läste upp mina betyg på komvux och precis som du blir jag ofta blockerad när jag läser något, det går inte in och känns hopplöst - MEN det är bara att fortsätta! läs läs läs även om du inte tar in det så fortsätt läs och tillslut ska du se att det har kommit in i skallen. Ofta förstår man inte ens att man har tagit in saker förrän de sätts på prov tex vid en diskussion då det visar att man kan jättemycket om ämnet som man inte trodde.

Alla människor är utvecklingsbara och du behöver utvecklas inom ditt självförtroende, jag tror inte att du är en korkad person, du har skrivit denna text, uttryckt dig väl och du skriver att du vill lära dig saker. Ha tålamod och försök att inte klanka ner på dig själv (vilket du förmodligen kommer göra ändå) men håll ut.

Jag gick ut komvux med bra betyg trots att jag var "korkad" och jag kom in på universitetet och för första gången i mitt liv så känner jag mig faktiskt smart! vilket i sin tur går mig lite till huvudet men det är en härlig känsla! jag kan faktiskt jag också.

Sedan vill jag också påpeka att intelligens är ett mycket brett ord! man kan tex vara intelligent när det handlar om matematik men man kan också vara intelligent när det handlar om sociala relationer. Jag är övertygad om att du är väldigt intelligent i något område och jag hoppas att du gör dig själv den tjänsten att förstå att du är smart!
    Tack så mycket för ditt svar! Det värmde. Det är Undersköterska jag ska plugga till..
  • Waite

Det klarar du! jag har själv studerat till undersköterska (avslutade min utbildning i våras) och det är enligt mig en rätt rolig utbildning, mycket handlar om logik och empati. Om du undrar över något studiemässigt så får du gärna kontakta mig! Heter Waite här på familjeliv. När börjar du utbildningen?

• Livisu
    Anonym skrev 2010-12-20 19:58:23 följande:
    Jo, jag ska börja plugga.. Men jag är orolig att jag kommer att misslyckas...
    När jag läser saker fattar jag ju ingenting!..
    Även om du läser saker du är intresserad av?
  • Anonym
    Waite skrev 2010-12-20 20:22:54 följande:
    Det klarar du! jag har själv studerat till undersköterska (avslutade min utbildning i våras) och det är enligt mig en rätt rolig utbildning, mycket handlar om logik och empati. Om du undrar över något studiemässigt så får du gärna kontakta mig! Heter Waite här på familjeliv. När börjar du utbildningen?
    okej tack! Den börjar i Januari
  • Anonym
    Livisu skrev 2010-12-20 20:24:37 följande:
    Även om du läser saker du är intresserad av?
    Vet inte, har inte tänkt på det..
  • Anonym (000)

Läser du i klassrum eller på distans? är det komvux du läser via eller?

• Anonym
    Anonym (000) skrev 2010-12-20 20:28:03 följande:
    Läser du i klassrum eller på distans? är det komvux du läser via eller?
    Har inte börjat än. Jag kommer gå i klass. Komvux, ja.
  • Anonym (000)

Jag skrev fel, jag menade ska du läsa i klassrum, distans......

Okej då finns det förhoppningsvis bra lärare som kan hjälpa dig om det är något problem.

• MrM

Du har ju bättre förutsättningar än de flesta av oss andra när du nu sätter dig i skolbänken. När man gick i skolan saknade man ju helt referenser för att sätta in kunskaperna i ett sammanhang men du har hunnit skaffa dig livserfarenhet och kommer att kunna tillgodogöra dig allting mycket bättre. Men var beredd på att det kommer ta tid ändå. De flesta av oss har ju tragglat igenom åtminstone 12 år i skolan så beroende på hur mycket av detta du har missat så är det ju trots allt en del tid som behöver läggas ner. Huvudsaken är att du gläds åt varje delseger utmed vägen. Om du ser till att fira varje ny kunskap istället för att bara sikta på ett mål långt borta så kommer du att få en riktigt rolig resa på vägen dit.

Mvh

• NadiaMi

Om man redan kunde allt skulle man ju inte behöva plugga.
    Man är INTE dum för att man inte redan kan allt man ska lära sig - och självklart förstår man inte allt första gången man läser eller hör talas om det.

TS, du har tagit ett viktigt steg i att bestämma dig för att plugga och jag vill bara ge dig ett råd på vägen.
    Ta det i din egen takt, för annars kommer du att snubbla på målsnöret.
    Hitta motivationen i ett mål du vill uppnå så du har något att jobba för och något som kan fungera som uppmuntran på vägen när du behöver kämpa lite hårdare för att uppnå ett av delmålen.

Och du KOMMER att klara det.
    Njut av varje litet delmål du uppnår, se varje litet framsteg du gör som en seger.
    Du har blivit nedbruten över en lång tid och det kan ta lika lång tid innan du har byggt upp dig själv helt och hållet igen - eller så går det snabbare från den stund du inser att du inte alls är dendär som någon annan har fått dig att tro att du är.

• Anonym

Åh, vad ni är snälla! Tack för era svar, allihopa. Jag ska spara dom, och ta fram dom när jag börjar tvivla igen. Tack

Svar på tråden Jag känner mig så dum, korkad, obildad!