• Miss Cee

När fick era barn börja med underkläder??

Vår son är 1år. Vi har aldrig köpt några kalsonger till honom eftersom det bara verkar extremt onödigt när han har blöjor, plus att det skulle göra det extra varmt och kanske lättare ge honom utslag etc (så ser vi det iaf, vet inte om jag har rätt, så jag menar inte att förringa någon annans val obs obs)...

Han ska börja dagis om några månader och min fråga är nu om han kommer att ses som en konstig unge (med wt-föräldrar) om han inte har kalsonger.... Så mina frågor är:

1. När började era barn använda kalsonger/trosor??

2. Har "alla barn" underkläder när de går på dagis, eller är det lika vanligt att de bara använder blöja?

3. KOmmer personalen tycka att vi är konstiga om vi inte sätter på honom kalsonger??

Stora frågor jag vet, men det är vad vi funderar på idag ;) Hoppas ni kan lugna oss.

• Svar på tråden När fick era barn börja med underkläder??
  • Toddes mamma

Men, underkläder har de ju när de inte har blöja, du sätter ju inte på underkläder PÅ blöjan!

• Leija

Jag brukar sätta kalsongen utanpå vissa blöjor som har en tendens att börja 'hänga' fort, så det inte ska bli skavsår.
    Men annars får han ha kalsonger när han ber om det, och eftersom han ser hur vi gör är det ju oftast han vill ha det :o) Så från ca 2 års ålder började han väl använda det, kan man säga.

• bizzziie

Säger som nr1, varför kalsonger/trosor när dom har blöja?? Det har jag aldrig ens funderat på! Har nog inte sett något barn med kalsonger/trosor över blöjan heller...? Gör man det?? Min son var superstolt när han blev blöjfri och fick ha kalsonger med alla häftiga figurer på!

• Juhanna

Min dotter började inte använda trosor förrän hon var blöjfri. Tror det är vanligare utan underkläder över blöjan än vad det är med

• Leija

Jag tror oxå att de flesta inte har underkläder utanpå blöjan...

• Rocktroll

Enda gången jag har trosor på mitt blöjbarn är på sommaren när hon kaske har en kort klänning. Mer en estetisk grej dvs. Annars sätter man väll inte trosor/kalsonger på blöjbarn.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • a mor

Underkläder på blöjan var nog vanligt förr då snibblöjan var aktuell. Nu blir det nog blöja och sedan långkallingar eller kalasbyxor direkt på det. (vintertid alltså)

• Miss Cee

Ah tack alla underbara människor som tog er tid att svara på min fråga!!!!

Nej jag tycker själv att det inte borde behövas, så vi har inte använt något mer än bara blöjan (även om exemplet med kjol/klänning låter logiskt). Men jag har hört människor som använt underkläder + blöjor från första början så jag ville veta om det är de som är ovanliga eller om det är jag som var konstig :)

Nu ser jag till min glädje att jag är fullt normal och vågar skicka mitt barn till dagis utan en onödig extra kalsong :)

Tack för hjälpen!!! :)

• cloudberry79

Vi har bara kört blöja tills sonen pottränades, då köpte vi kalsonger. Verkar rätt onödigt innan dess... Jag vet att de har satt blöja på gossen när han sovit på förskolan och kalsongerna över, för att det ska vara enkelt när blöjan ska av direkt efter vilan.

If you love me - please don't feed me!
  • Abby76

Jag tror att det var vanligare att man hade underbyxa/trosa/kalsong utanpå blöjan innan det var vanligt med body. Då kunde underbyxan kanske hjälpa till att hålla blöjan på plats. Har hört om vissa som använt det till små bebisar just för att blöjan har haft en tendens att kasa ner, bebisar är ju taniga över rumpan när de är riktigt små oftast. Men till barn i dagisålder tror jag de flesta har bara blöja och sen börjar med underkläder när man inte har blöja längre.

Svar på tråden När fick era barn börja med underkläder??