• syster yster

Arbeta själv i butiken.

Hej!

Jobbar i butik och har nu ett tag tillbaka fått stå själv hela dagarna för att vi har dåligt med folk. Är det ok att stå själv en hel dag? Oftast hinner jag inte ens gå och äta eller gå på toa.

Är det någon som vet om det är ok att stå själv så? Ska tom stå ensam på annandagen då det oftast är massor av folk ju.

• Svar på tråden Arbeta själv i butiken.
  • Liiina89

jag skulle aldrig acceptera det, dels pga säkerheten...om det blir ett rån, vad gör du då? Själv? Sen har du rätt till både lunch + toalett besök.....vad du kan göra i ren protest är att stänga ner butiken och skriva att du är på lunch på en lapp. Skit samma om arbetsgivaren inte gillar det, du behöver mat.

• Madd

Jag ska oxå jobba själv hela annandagen. Undra hur man ska hinna äta och gå på toa, men en sådan dag är det förstårligt. Men resten av arbetsdagarna har man rätt till rast om man jobbar mer än 5  timmar. Kosntigt att de gör så, vet dock inte hur reglerna är men man ska ju ändå hinna få en rast!

• Madd

Öppet 10-16 så inte jättemånga timmar, men ändå. Du då?

• Liiina89

på varje fem timmars arbetsdag har man rätt till tjugo minuters rast.
    Tycker att ni båda ska läsa igenom kollektivavtalet på era arbetsplatser... jag tänker främst på säkerheten...

• syster yster

10-17 ska jag stå. Men nu har jag fått stå själv så mycket förra veckan och hinner aldrig äta eller gå på toa så jag har tröttnat nu. Har haft så mycket att göra så jag har inte hunnit sitta ner en sekund.
    På mitt jobb har vi alltid ställt upp för varann innan på annandagen just för att det är så mycket att göra. Min 3é annandag jag måste jobba.

• Madd

Ojdå. Ja det låter ju inte så roligt. Varför anställer de inte fler? Nu innan jul så är vi 3 stycken varje dag i butiken så det är skönt:) Vi har inte en jättebutik så oftast är man själv men inte hela dagen. Kommer en några timmar så den andra kan äta och så

• syster yster

De vill inte anställa fler tyvärr. Man måste ju sätta ner foten någon gång. Även om man inte kanske behöver vara två hela annandagen så kan man ju köra halva var eller nåt, Det tar på en att jobba själv. Å sen hinner jag inte med alla kunderna heller.

• Liiina89

Ring till chefen 1 timme innan du skulle börjat på annandagen och säg att du är magsjuk.... ;)

• Madd

Nä det är tråkigt när kunderna blir lidande, men jag hoppas inte vi har allt för mycket folk på söndag.

• syster yster

Haha då hade han dött. Han ska ju ut och festa på juldagen så han e nog inte så pigg på annandagen.
    Men det är ingen som vet om det är någon lag på om man får stå själv eller nåt

• Liiina89

nä någon lag finns nog inte..däremot tycker jag det är arbetsgivarens ansvar att ni inte är själva.. OM det nu blir ett rån och säg att det värsta händer...ska då din chef ha det på sitt samvete för att han är snål?

• Liiina89

däremot har du rätt till lunch, så stäng du butiken gå och ät och gå sedan ut och öppna den....vad ska han göra?

• LindaB85

Jag jobbar ofta på sommaren i semester tiderna själv under våra öppettider(10-19)

Det är inte okej, men vi är ett litet företag och jag vill inte sätta nån på "pottkanten".

Nu på lilljulafton kommer jag jobba ensam 10-19...

• a mor
    syster yster skrev 2010-12-20 21:11:38 följande:
    Haha då hade han dött. Han ska ju ut och festa på juldagen så han e nog inte så pigg på annandagen.
    Men det är ingen som vet om det är någon lag på om man får stå själv eller nåt
    Tror inte det finns någon lag om att stå själv, men rast har du absolut rätt till. Finns inte en chans att man får jobba 7 timmar utan så mycket som kiss och lunchrast.
    Ring facket i morgon och fråga. Är du inte medlem så ring ändå. Dom har riktiga svar åt dej, och då kan du säga ifrån utan att tveka.
  • Cia o krabaten
    Liiina89 skrev 2010-12-20 21:01:57 följande:
    på varje fem timmars arbetsdag har man rätt till tjugo minuters rast.
    Tycker att ni båda ska läsa igenom kollektivavtalet på era arbetsplatser... jag tänker främst på säkerheten...
    Man har inte automatiskt rätt till rast, man har rätt till PAUS. Stor skillnad då paus är i mån av tid och man får inte lämna butiken utan kan bli inkallad vid behov.
    Vi jobbar 10-15 på lördagar och har då paus i 15 min. Har aldrig hänt att vi fått gå ifrån eller inte fått fika, men man kan få vänta till 14 tex då kunderna droppar av lite.

Vet inte om det finns någon bestämmelse om att jobba själv, men jag har en butik bredvid vår som drivs av en ensam tjej och hon jobbar själv jämt.
    Ring facket och kolla! 
  • Livisu

När en vän till mig jobbade ensam i en butik gick alltid en annan anställd från en närliggande butik dit och avlöste under rasten. Men butikerna ägdes av samma kedja så det är väl en annan sak...
    Men du kan väl stänga ner en halvtimma? Fråga chefen hur du ska göra med rast. Vem som kommer och byter av, eller vilken tid han tror är ok att stänga ner, sätta upp Strax tillbaka-skylten och sen öppna igen en halvtimma senare. Antar att ni annars går undan och käkar mellan kunderna, eller hur funkar ddet annars?

• Skogshallon

Jag jobbade alltid 10-19 själv när jag jobbade i butik. Fick passa på att äta och gå på toa när det var lugnt. Vid jultid var vi alltid fler. Vet även andra jobb där man fått göra liknande, äta när det är lugnt och samma sak med toalettbesök...

Svar på tråden Arbeta själv i butiken.