• Anonym (What the fuck)

Inkassokrav! ..betyder det en betalningsanmärkning?

Öppnade precis ett brev och upptäckte till min stora fasa att vi har fått ett inkassokrav!
    Förstår ingenting, vi har aldrig fått någon räkning än heller ett påminnelsebrev!

Nu undrar jag, är ett inkassakrav samma som en betalnings anmärkning?????
    Någon som vet hur man kan bestrida det här???

Super tacksam för svar!

• Svar på tråden Inkassokrav! ..betyder det en betalningsanmärkning?
  • Anonym (***)

Nej, inkasso är inte samma som betalningsanmärkning. Ring till fodringsägaren om ni inte fått någon faktura innan inkassokravet.

• Amy27

Kontakta inkassoföretaget och kolla vad påminnelsen gäller? Sen kontaktar du företaget det gäller och förklarar läget. Har du tur så drar de tillbaka inkassokravet och låter dig bara betala räkningen. Annars får du betala det som står på inkassokravet. Så länge det inte hamnat hos kronofogden så är det lugnt.
    Inkassobrevet brukar komma efter en vanlig påminnelse. Konstigt att du varken fått räkningen eller påminnelsen...

• Anonym

Betalningsanmärkning får man först när det gått till Kronofogdemyndigheten.
    Har dessutom en svag aning om att man kan slippa anmärkning om man betalar inom en viss tid.
    Någon annan som har bättre koll?

• Anonym (What the fuck)

Tusen TACK FÖR SVAR!!!!!

Nä.. förstår heller inte vad som har blivit fel!!!
    Men en sak är säker, TELIA SONERA  tänker jag aldrig ha med att göra fram över! Liksom fakturan som de menar att de har skickat är ju inte ens en månad gammal.

Jag får forska vidare i det här i morgon!!!!

TACK!

• Rondo
    Anonym (What the fuck) skrev 2010-12-20 21:28:33 följande:
    Öppnade precis ett brev och upptäckte till min stora fasa att vi har fått ett inkassokrav!
    Förstår ingenting, vi har aldrig fått någon räkning än heller ett påminnelsebrev!

Super tacksam för svar!
    Nej lugn och fin Inkassokrav är bara en lite tydligare PÅMINNELSE.
    så om du betalar inkassokravet så är det lugnt.
    betalar du INTE inkassokravet DÅ kan det gå vidare till kronofogden.
    så nej ingen prick för ett inkassobrev.
  • Anonym
    Anonym (What the fuck) skrev 2010-12-20 21:28:33 följande:

Super tacksam för svar!
    ring genast till dom som skickat inkassokravet och gör upp en betalningsplan med dom eller säg när ni kan betala allt.
    om ni inte betalar denna räkning så kommer den att skickas till kronofogden och då får ni en anmärkning
  • mikroE

Nej, men om du inte betalar kan det gå vidare. Kontakta telia direkt om du inte fått någon tidigare faktura och hör vad de säger. Vill de inte ta tillbaka kravet så får du vackert betala. Jag fick först en räkning från elnätbolaget som jag glömde, sedan for påminnelsen under ett par skor i hallen (jo, det gick) och sedan damp ett inkassobrev ned. Jag kunde inte bestrida att jag fått den första och sedan efter lite letande den andra så jag fick betala inkasso tyvärr.

• Fiaz
    Anonym (What the fuck) skrev 2010-12-20 21:51:18 följande:
    Tusen TACK FÖR SVAR!!!!!

Nä.. förstår heller inte vad som har blivit fel!!!
    Men en sak är säker, TELIA SONERA  tänker jag aldrig ha med att göra fram över! Liksom fakturan som de menar att de har skickat är ju inte ens en månad gammal.

Jag får forska vidare i det här i morgon!!!!

TACK!
    Men jösses lugna ner dig.
    Alla kan göra fel, även ett stort företag som Telia Sonera.
  • Anonym (What the fuck)

Jag ringde till telia och fick veta att räkningen var för ett avbrutet avtal men den hade de skickat till en gammal adress.
    Men det samtalet ledde till att vi faktiskt slapp betala hela räkningen pga av deras klantiga misstag.
    Tycker jag är helt rätt av dem!

Tack för era svar!

• Anonym (What the fuck)
    Fiaz skrev 2010-12-22 15:52:07 följande:
    Men jösses lugna ner dig.
    Alla kan göra fel, även ett stort företag som Telia Sonera.
    Du kan gå och försvara det företaget någon annastans!
Svar på tråden Inkassokrav! ..betyder det en betalningsanmärkning?