• Gaytjej

Närståendeadoption = planerade FP-perioder på FK = ?!

Gick in för att justera hur/när jag ska ta ut FP för de 25% som jag är föräldraledig.

Jag vet att jag begärt FP i ett svep fram till mitten av juni - men nu när jag går in så står det att jag inte har någon planerade period alls och att ingen utbetalning är på gång?!

Vad annat som är förändrat sedan jag var in på min sida hos FK sist är att Alvar numera har två föräldrar som kan begära FP för honom - för tro det eller ej, men min frus närståendeadoption gick igenom för några veckor sedan (det tog bara 9 månader..).

Känner ni andra igen detta med att en begäran "nollställs" när man plötsligt är två juridiska föräldrar?!

• Svar på tråden Närståendeadoption = planerade FP-perioder på FK = ?!
  • sahara sahara

Nej, men däremot kan jag fortfarande inte använda internettjänsten trots otaliga samtal till FK och besked från flera här inne att det *ska* gå. Alltså kan vi inte planera gemensamt.

Så ring FK är väl det vettigaste jag kan säga. Och räkna med motstridiga besked och att det kan ta tid.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Gaytjej

Är i telefonkö nu. Har plats 286 ...och samtidigt 30 elever som gör marsipangrisar =)

Men när var det er närståendeadoption gick igenom egentligen?!

Jag ser att nu har en förälder att planera tillsammans med, men Hille har fortfarande ingen son enligt FK.. Men när hon mailade och frågade så fick hon svaret "har ni gift er nyligen? Isåfall så går det nog rätt fort!". Eh?!

• sahara sahara

I mars...

I korthet är det så att handläggarna i allmänhet hävdar att eftersom "adoptionsdatum saknas" så kan jag inte använda tjänsten, och teknikerna hävdar att det inte går att lägga in adoptionsdatum för närstående-/styvbarnsadopterade barn, så vill ingen hjälpa mig. Eftersom jag snart inte ska plocka mer fp så har jag inte orkat bråka mer. Jag har ringt tio gånger, ungefär, och har tröttnat.

Men som sagt - jag har hört från andra att det ska gå.

• Gaytjej

Jösses!

Jag kom fram till sist och fick inte veta varför min planerade period inte fanns kvar, men att jag iaf ska få någon form av utbetalning nu den 23:e - ska bli spännande att se hur mkt det blir.

Varför Hille inte är förälder ännu enligt FK beror på att vi givetvis fick fel besked först - detta går inte automatiskt som vi fått mailsvar om, utan vi måste skicka in en kopia på domslutet från Tingsrätten. Sedan är det en handläggningstid på 30 dagar.

Sen hoppas jag att det är som denna människa sa att Hille inte behöver skicka in arbetsgivarintyg och uppgifter om exakta timmar hon har jobbat igen, då det tog FK typ 5 månader att reda ut vilken SGI hon skulle ha för att få pengar för de där tio "pappadagarna"...

Hoppas det fungerar bättre att få ordning på detta än vad det gjort för er!

• sweetlina
    sahara sahara skrev 2010-12-21 11:14:02 följande:
    I mars...

I korthet är det så att handläggarna i allmänhet hävdar att eftersom "adoptionsdatum saknas" så kan jag inte använda tjänsten, och teknikerna hävdar att det inte går att lägga in adoptionsdatum för närstående-/styvbarnsadopterade barn, så vill ingen hjälpa mig. Eftersom jag snart inte ska plocka mer fp så har jag inte orkat bråka mer. Jag har ringt tio gånger, ungefär, och har tröttnat.

Men som sagt - jag har hört från andra att det ska gå.
    funkar det fortfarand einte för er?? fasen va skumt, min fru ringde flera samtal till FK när adoptionen gått igenom och tillslut efter mycke samtal me flera olika personer så gick det för henne att ansöka på deras sida, det stod oxå att adoptionsdatum saknas, skumt att det inte går för er:(

god julallihopa
  • FamilyGay

Det gäller att ha tur och snacka med någon som vet hur problemet ska fixas. Jag ringde dit 4-5 gånger utan att något blev bättre men så pratade jag med en ung kille (ha lät ung) och han lyckades fixa detta åt oss utan ytterligare intyg eller papper och samma dag som jag pratat med honom. Tyvärr skrev jag såklart inte upp vad han hette för det hade varit bra att ha nu när det ska göras igen. Om någon här lyckas tycker jag vi kan försöka tipsa varandra om vem som kan hjälpa, så jobbigt att det ska krångla. Lycka till tjejer.

• Sara62

Har det äntligen gått igenom?

Underbart!!!

• Gaytjej

Jo det har ju det! Vi som tänkte fira med pompa och ståt har liksom inte riktigt.. hunnit med?

• sahara sahara

Det är ju så - det gäller att hitta rätt person. Och jag orkade helt enkelt inte ringa och jaga. Dottern har svårt att acceptera att jag pratar i telefon när hon är vaken, så det gällde ju att försöka hinna medan hon sov. På helgerna när jag försökte sa de bara åt mig att ringa på dagtid. Nu ska jag börja jobba snart och orkade inte tjafsa längre. Men skönt att det har funkat för er andra.

• catris

Hej!

Tänkte bara berätta att jag hade samma problem, det stod Adoptionsdatum saknas. Då hade min närståendeadoption gått igenom. Jag ringde och fick tala med 1. En homofob idiot som talade om för mig att pappan minsann kan få ta ut dagar om han vill och att det här med närståendeadoption är såå konstigt o ovanligt. 2. Dennes chef som jag fick tag på. Bra kvinna som bad om ursäkt och lovade att allt skulle ordna sig. 3. Det gjorde det inte. Pratade med ytterligare handläggare som inte fattade nåt. 4. Pratade med dennes chef, som bad om ursäkt o sa att det skulle ordna sig. 5. Pratade med samma person igen som sa, tyvärr, det går inte rent tekniskt. 6. Lösningen! Ringde Kundservice, teknisk support typ. Detta är inte ett handläggningsärende utan ett tekniskt litet problem som denna killen ordnade på fem minuter!!
    Kontentan: Ge inte upp!! Ring Kundservice!

• Apolline

Vår son står nu som barn till sin andra mamma hos Försäkringskassan. Helt automatiskt. Adoptionsdatumet är dagen då beslutet vann laga kraft.

• FamilyGay

Catris TACK för tipset. Förra gången tog det ett år, nu ringde jag teknisk support och de fixade det på ett par dar. Hur bra som helst. TACK!

• sahara sahara
    Apolline skrev 2011-01-20 18:34:23 följande:

Vår son står nu som barn till sin andra mamma hos Försäkringskassan. Helt automatiskt. Adoptionsdatumet är dagen då beslutet vann laga kraft.

Ja, så var det här också. Hon stod registrerad på mig. Jag kunde ändå inte använda internettjänsten.

Catris: Det var någon på teknisk support som mycket nedlåtande förklarade för mig att deras system faktiskt inte kunde göra så, men att jag var för korkad för att fatta varför. (Ja, han sa inte så rakt ut, men det var det han menade.)

Jag har som sagt inte orkat tjafsa mer. Försäkringskassan (som kollektiv myndighet, alltså) hatar mig. Men nu ska jag med allra största sannolikhet inte plocka mer fp, och tfp kan man väl anmäla via telefonsvarare/sms?
  • Jag och frugan

Jag undrar, som gravid och inte inne i denna cirkus än, om min fru får/kan ta ut föräldradagar innan adoptionen gått igenom? Jag ser INTE fram emot allt detta som ni skriver om, det känns kränkande och fel.
    Hoppas det löst sig för alla dock.

• sahara sahara

Om ni är gifta kan du avstå dagar till henne, ja. Det är bara att fylla i en blankett.

• Myra2012

Jag jobbar på FK och vill bara säga det att jag är ledsen om ni känt er kränkt av någon handläggare. Det är inte så det ska vara, det är inte det vi är där för att göra. Alla ska känna sig välkomna och få hjälp med det som de behöver hjälp med. Tyvärr finns det stolpskott över allt, på alla jobb och det är svårt att radera sånna. Jag hoppas att ni har fått bra bemötande hos FK någongång i alla fall. Ni ska veta att vi jobbar för att våra telefonköer ska bli kortare och att våra handläggare ska få så mycket kompetensutvecklig som möjligt men just nu är det tugnt då vi är kraftigt underbemannade och kvalitén kommer då i kläm! Idag innan jag gick hem från jobbet fick vi information om beordrad övertid, 20 timmar denna månad - igen! Jag ska inte klaga, jag vet vad jag gav mig in på när jag började arbeta där för några år sedan. Men ni ska veta att vi på kundcenter sliter häcken av oss och vi försöker göra det med glädje. Jag tycker det är jättekul att få hjälpa er när ni ringer och jag försöker alltid att förklara saker så gott jag kan och när jag inte vet svaret på era frågor så tar jag reda på det. Jag vet att vi kan tyckas vara knäpp i kolan ibland men vi försöker verkligen ge service. Jag skäms ögonen ur mig när jag läser hur våra "kunder" blir bemötta av vissa handläggare. Jag mår verkligen illa! Jag ber än en gång om ursäkt för det!

Kämpa på och tappa inte hoppet... Jag hoppas i alla fall att jag en dag kan vara stolt över att arbeta på FK.

KRAM TILL ER ALLA! <3

• Jag och frugan
    Fantomen: Det var väldigt snällt skrivet av dig. Jag förstår att ni har mycket att göra, jag har märkt det när jag hamnat på plats 439 i kön tex. Jag förstår också att det inte är ert fel, att ni är lata eller ineffektiva utan det beror på folket som sitter där 'uppe' och styr detta land. Det är så ledsamt med alla nedskärningar och inte minst alla människor som blir drabbade av denna nya regering, folk som inte kan arbeta men som ändå blir utförsäkrade, något ni får mycket skit för kan jag tänka mig.

Jag är övertygad om att de flesta faktiskt försöker ge bra service och inte gör skillnad på folk och folk när vi ringer. Jag kan bara känna att man är lite extra pressad som blivande mamma, som är gift med en annan blivande mamma, att vara extra bra. Vi ifrågasätts så mycket mer än ett ogift hetropar tex, varför skulle vi vara sämre föräldrar? Borde inte alla par få genomgå intervjuer och hembesök från soc för att säkerställa att barnets bästa är i främsta rummet i så fall?
    Det jag vill komma fram till är att det  är extra frustrerande att FK ska krångla med en när vi redan har en massa annat vi ska ordna, och få igenom.
Svar på tråden Närståendeadoption = planerade FP-perioder på FK = ?!