• glit

Konsekvenser av att INTE döpa sitt barn

Jag ska ha barn i maj och visste redan innan jag var gravid att jag inte vill döpa mitt barn. Jag ser mig långt ifrån kristen och det känns fel att stå och lova att fostra mitt barn kristet. Jag är själv inte döpt men tror att jag är medlem i svenska kyrkan, än så länge.

Men, jag har hört att om inte barnet är döpt kan den inte begravas på kyrkogården utan att det ska kosta massor av pengar. Vet inte vilka summor det handlar om men på min vän lät det som mycket. För tänk om något skulle hända och jag inte ens har råd att ge mitt barn en begravning... Någon som vet hur det funkar?

Det känns lite fel också iof, att jag skulle tillsammans med mitt barn gå igenom en kristen ritual som jag inte tror det minsta på bara för att Tänk om h*n går bort. Fy vad hemskt det låter :/

Känns nästan som jag hann bestämma mig medan jag skrev det här inlägget. Inget dop.
    Någon som har några tankar ang. detta i alla fall?

• Svar på tråden Konsekvenser av att INTE döpa sitt barn
  • Jennywise

Rent jävla skitsnack. Du betalar din begravningsavgift även om du inte är med i SK och har således rätt att begravas på kyrkogården under samma villkor som alla andra, så det behöver du inte vara ett dugg orolig för.

Min blogg är bättre än din! riotmamman.blogspot.com
  • Hormigita

Va... de kan väll inte stämma. Har sj fyra barn och ingen är döpt. Hade de varit så så hade man?nog hört talas om de.

• Jennywise

Det finns MAO inga negativa konsekvenser av att inte döpa sitt barn in i en religion man själv inte tror på, och definitivt inte vet om barnet kommer att vara intresserad av att anamma. Positiva kan jag däremot komma på en hel del.=)

• monstermamman

Sånt skit.. Min son dog innan han ens blev döpt eller tillhörde någon kyrka han ligger fint begravd på kyrkogården. Kostade ingenting.

• lövet2
    Gordnid skrev 2010-12-21 00:03:05 följande:
    Det finns MAO inga negativa konsekvenser av att inte döpa sitt barn in i en religion man själv inte tror på,
    Tja, mina föräldrar döpte inte mig, och jag var förbannad i åratal för det. Ett jäkla krångel när jag ville åka på läger med kompisarna i mellanstadiet, för att inte tala om när jag skulle konfirmera mig ... *suckar*
  • Jennywise
    lövet2 skrev 2010-12-21 00:07:00 följande:
    Tja, mina föräldrar döpte inte mig, och jag var förbannad i åratal för det. Ett jäkla krångel när jag ville åka på läger med kompisarna i mellanstadiet, för att inte tala om när jag skulle konfirmera mig ... *suckar*
    Okej, rättelse: Det finns inga negativa konsekvenser när man väl passerat fjortisåldern (inget illa ment).Fast jag tror visserligen att det kommer att vara annorlunda när våra barn kommer upp i den åldern då allt fler avstår från konfirmation idag. När en annan var ung var det ju snudd på häxjakt på de som valde att inte konfirmera sig. Usch!
  • glit

Tack för svar! :)
    Ja jag undrade också hur det funkar med dom vars barn går bort innan dom blivigt döpta, fick förklaringen att då kommer det en präst och gör sermonin på sjukhus eller nåt. Men det verkar ju inte helt vettigt heller med tanke på alla olika saker som kan hända och göra att en liten går bort.

Min "infokälla" sa att detta skulle vara någon ny regel dom kommit på...

Hursomhelst, om detta skulle stämma eller inte skulle jag känna mig som en sån hycklare som döpte mitt barn pga. en sån sak endast, när jag inte tror på resten liksom.
    Nej det blir nog en liten Välkommen till världen - du heter ****! Utan kyrkan! :)

• Jennywise
    glit skrev 2010-12-21 00:10:24 följande:
    Tack för svar! :)
    Ja jag undrade också hur det funkar med dom vars barn går bort innan dom blivigt döpta, fick förklaringen att då kommer det en präst och gör sermonin på sjukhus eller nåt. Men det verkar ju inte helt vettigt heller med tanke på alla olika saker som kan hända och göra att en liten går bort.

Min "infokälla" sa att detta skulle vara någon ny regel dom kommit på...

Hursomhelst, om detta skulle stämma eller inte skulle jag känna mig som en sån hycklare som döpte mitt barn pga. en sån sak endast, när jag inte tror på resten liksom.
    Nej det blir nog en liten Välkommen till världen - du heter ****! Utan kyrkan! :)
    Låter som en bra plan. Och det stämmer som sagt INTE.
  • lövet2
    Gordnid skrev 2010-12-21 00:10:15 följande:
    Okej, rättelse: Det finns inga negativa konsekvenser när man väl passerat fjortisåldern (inget illa ment).
    Tills man blir vuxen och vill ha sitt drömbröllop i kyrkan. *har sett den varianten också*
  • glit
    lövet2 skrev 2010-12-21 00:07:00 följande:
    Ingen av mina syskon är döpta som små men 2 av dom ville konfirmera sig med sina kompisar och fick då döpa sig som tonåringar istället. Så sånt där kan man nog lösa oftast.
Svar på tråden Konsekvenser av att INTE döpa sitt barn