sömnproblem
Hej.
Min dotter är 11,5 månader och har nu sedan någon månad tillbaka svårt för att somna.
Hon krånglar mycket när vi ska lägga henne. Hon snurrar runt, sätter sig och ibland ställer hon sig, när vi ska lägga henne igen blir hon jättearg och gallskriker, detta brukar hålla på ett tag och till slut så tröttnar vi och tar upp henne så får hon vara med oss.
Hon brukar också vakna på natten och vara jätteglad och vill leka, det är då samma sak där att hon gallskriker om vi lägger henne igen, så det har blivit så att vi har lagt henne i vår säng, då har det gått bättre, men vi vill helst inte vänja henne med detta.
Vad kan man göra för att läggningen ska bli lättare? hon har aldrig haft problem med att somna förut. Är 5-minuters metoden något man bör testa här?
Sen har jag en fråga som jag har funderat ett tag på; min dotter är 1 månad för tidigt född, men mådde bra när hon kom ut.
Hon har varit lite sen i utvecklingen om man jämför henne med alla andra bebisar vi känner (vet att man inte ska jämföra barn, men det gör man ändå dumt nog)
Hon vände sig vid 6-7 månaders ålder och kröp nu vid 10,5 månader. Hon visar inga tendenser till att vilja gå.
Kan det bero på hennes tidiga födsel?
Tack på förhand.