• Krake

Själv skulle jag inte vilja... Därför ska mitt barn inte behöva....

Jag läser sa ofta denna jämförelse pa FL. "JAG skulle da inte vilja bli utsatt för XX (t ex har det varit: ha en bajsig blöja i 10 minuter istället för att slitas upp ur sängen, ga igenom en SHN-kur, osv) och därför ska inte MITT BARN behöva det heller."

Duh?

Tyck vad ni vill om blöjbyten och SHN, men jag lovar att ni gör massor av saker med/mot era barn som ni aldrig skulle vilja vara med om själva.

Vill ni ha blöjor pa er, t ex?

Vill ni att era mammor ska vara med er in pa toa?

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni bada bara en gang i veckan?

Vill ni ga pa dagis?

etc etc. Töntigt? Ja, som fan. Men tydligen är det väldigt selektivt var och när man "ska behandla barnet sasom man själv vill bli behandlad."

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden Själv skulle jag inte vilja... Därför ska mitt barn inte behöva....
  • Queenie70

Tycker det handlar om respekt och ansvar för individen. Det är stor skillnad på att sätta ett blöja på ett barn som inte kan kontrollera  sin blåsa och tarm, jämfört med att sätta det på mig som vuxen. Däremot är det rätt liten skillnad på att ignorera en vuxen person som är ledsen och söker kontakt, och att ignorera en bebis som gråter och söker kontakt.

• lövet2

*Om jag var i det läget att jag inte kunde hålla tätt, så självklart.

*Om jag inte klarar mig själv på toaletten, så vill jag förstås ha med mig någon till hjälp.

Vill ni käka mosad mat?
    *Har jag inga tänder, så ja tack!

*Om jag får torreksem av att bada oftare, ja.

Vill ni ga pa dagis?
    *Nej, men om alternativet vore att vara ensam hemma i hjälplöst tillstånd, så är dagis ett bättre val.

• Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2010-12-21 11:57:47 följande:

*Om jag inte klarar mig själv på toaletten, så vill jag förstås ha med mig någon till hjälp.

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni ga pa dagis?
    *Nej, men om alternativet vore att vara ensam hemma i hjälplöst tillstånd, så är dagis ett bättre val.
  • Girlinthecity

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni ga pa dagis?
    MYCKET bra skrivet!
  • Miss Lau

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni ga pa dagis?
    Är kanske första gången jag håller med lövet
  • Eisa

Bada en gång i veckan skulle väl gå bra om man hade en fräsch, svettfri, mensfri, talgproduktionsfri kropp som små bebisar har. Inga flottiga hår och armsvett där inte.

• Girlinthecity
    Krake skrev 2010-12-21 11:53:32 följande:
    Jag läser sa ofta denna jämförelse pa FL. "JAG skulle da inte vilja bli utsatt för XX (t ex har det varit: ha en bajsig blöja i 10 minuter istället för att slitas upp ur sängen, ga igenom en SHN-kur, osv) och därför ska inte MITT BARN behöva det heller."

Duh?

Tyck vad ni vill om blöjbyten och SHN, men jag lovar att ni gör massor av saker med/mot era barn som ni aldrig skulle vilja vara med om själva.

Vill ni käka mosad mat?

Vill ni ga pa dagis?

etc etc. Töntigt? Ja, som fan. Men tydligen är det väldigt selektivt var och när man "ska behandla barnet sasom man själv vill bli behandlad."
    Att behandla som man själv vill bli behandlad handlar ju inte om konkreta saker utan om ett synsätt och respekt.
  • Krake
    Girlinthecity skrev 2010-12-21 12:02:38 följande:
    Att behandla som man själv vill bli behandlad handlar ju inte om konkreta saker utan om ett synsätt och respekt.
    Ja, exakt, och därför har det ju inte den bäring pa konkreta situationer som FL-are tillskriver det.

Min son är 6 manader och har helt andra behov än vad jag har. Jag lovar. Sa jag utgar fran vad som enligt mig är bra för honom, inte fran nan sorts hittepa om vad jag tror att jag skulle vilja i hans situation.

Jag anser det mer respektlöst att latsas vara sitt barns tankeläsare och tvillingsjäl. Tyvärr, det är ni inte.
    Moster, inte monster.
  • far

Inte bar småbarn som får denna omtänksamma behandling, även sjuka, och gamla med demens.

Vad man däremot ofta utsätter sina barn för är stränga order, skrik och tjat, och sura irriterade miner. Det skulle inte jag vilja utsätta mitt barn för.

"KOM NU HÄR"

"SKYNDA DIG"

"ÄT UPP DIN MAT"

"LYYYYSNA"! (Ofta som ett argt skrikande). OSV.

• Girlinthecity
    Krake skrev 2010-12-21 12:07:16 följande:
    Ja, exakt, och därför har det ju inte den bäring pa konkreta situationer som FL-are tillskriver det.

Min son är 6 manader och har helt andra behov än vad jag har. Jag lovar. Sa jag utgar fran vad som enligt mig är bra för honom, inte fran nan sorts hittepa om vad jag tror att jag skulle vilja i hans situation.

Jag anser det mer respektlöst att latsas vara sitt barns tankeläsare och tvillingsjäl. Tyvärr, det är ni inte.
    ja, fast att utsättas för olika sömnmetoder anser jag är resepktlös, och skulle inte vilja utsätta mig, mina barn, eller någon annan för.
Svar på tråden Själv skulle jag inte vilja... Därför ska mitt barn inte behöva....