Har jag en beroendepersonlighet?
Hej!
Jag är en kille på 24 år, rätt skötsam, pluggar på högskola & har växt upp i en trygg familj. Men det är något som jag har funderat länge på & det är om jag har en beroendepersonlighet och mitt förhållande till "snabba kickar". Om jag inte tillför någon "drog" så känner jag mig väldigt tom och allt känns rätt trist & deppigt. Med drog så menar jag inte droger som kokain, heroin osv utan alkohol, nikotin, kaffe och även hasardspel som poker osv. Jag kan sitta på en föreläsning och bara tänka på hur mycket jag vill åka till systemet och köpa några öl. Jag känner mig deppig utan någon "kick", även tillsammans med andra människor. Visst jag kan ha trevligt och umgås men det känns som att något fattas. Men så fort jag tillför något till kroppen så mår jag kanon igen, jag känner mig hel och livet känns 100% underbart! Jag är inte överdriven i min konsumtion av alkohol, tobak eller liknande, men jag känner en oerhörd saknad och längtan när jag inte tillför något stimuli och jag får ganska ofta kämpa mot mig själv så att jag inte ska köpa massa öl eller snus på en vardag tex. Om jag skulle släppa mina tyglar så skulle jag med 100% säkerhet dricka mig rejält full flera gånger i veckan.
Är det normalt att känna såhär? För jag vill inte känna så. Jag vill kunna känna att livet är helt underbart även om jag inte dricker, snusar, röker eller vad det nu kan vara.
Har någon nått tips eller allmänna tankar om det här? Någon som känner likadant kanske?