• Elips

Någon som bor hos ÖBO??

Som frågan lyder, är det någon som bor i hus ägt av ÖBO?

Jag och min familj har just flyttat från egenägt hus till hyresrätt hos Öbo. Att tidigare ha ägt sitt boende och kunnat gjort vad som helst och sedan flytta in i hyresrätt är något förvirrande... Vad 17 får man göra? Bovärden är inte sugen på att svara på frågor och jag har hört att öbo är snabba på att kräva pengar om man gör något de inte gillar så jag törs inte göra något nu..

Det sitter gardinstångsfästen vid alla fönster för sådan här kirsh-stång (eller hur det stavas eller heter Jag har köpt vajjer på Ikea som jag vill sätta upp men törs man det. Det blir ju hål och jag vill inte behöva tapetsera om när jag flyttar samtidigt måste man ju få leva .. Vi har stooora fönster och god insyn från gatan så vi vill sätta upp rullgardiner i sovrummen = åverkan på vägg/fönsterkarm.

Någon som är öbo-kännare som kan ge lite guidning? Långsökt kanske men som sagt, bovärden har vi inte haft tur med...

Tack snälla på förhand!

• Svar på tråden Någon som bor hos ÖBO??
  • Hoppfull84

vi bor hos öbo, har satt upp rullgardin i fönstret i sovrummet, men den har vi satt upp fint och snyggt, och vi tänker lämna kvar den när vi flyttar så då blir det ju inga fula hål att klaga på.

vi har även satt upp nya gardinfästen, visst det blev något extra hål, men vi har sparat de gamla fästena och tänker sätta tillbaka dom om vi flyttar och då täcker fästena nästan alla hålen så det blir inga stora synliga sår i väggen. blir det något synligt hål så får vi trycka i lite spackel så det ser fint ut ändå. 

man får sätta upp hyllor och liknande men blir det extremt mycket hål och fula sår i väggarna så får man nog vara beredd att betala för omtapetsering av en vägg eller två.

vi har eg inte tänkt så mycket på det. vi har satt upp nån tavla och så, de räknar med "normalt slitage" då ingår ex. att man får sätta upp nån hylla/tavla osv. man kanske inte ska ställa sig och skruva upp en hel spegelvägg så det blir hål över hela väggen men vanliga grejor får man sätta upp.

du får INTE borra i badrummet, då bryter du tätskiktet, om du måste sätta upp något så be ÖBO att göra detta så blir inte du betalningsskydlig.  du ska heller inte borra i golvet. om du vill får du sätta upp extra krok för lampa och liknande i taket, lämna isåfall kvar kroken när ni flyttar så tror jag inte de klagar över hålet utan tror att det alltid varit så (=, men håll inte på och borra i taket i onödan.

vi har väl tänkt som så att vi ska bo och leva i lägenheten i flera år, det är vårt hem, och vi har rätt att nyttja den.
    skulle det vara så att ÖBO tycker vi orsakat något som måste åtgärdas så får vi ta den kostnaden. man kan ju inte bo i en helt kal box utan något på väggarna och som sagt de räknar med "normalt slitage". har en unge ritat/katten klöst på tapeten eller att man gjort hål i golvmattan så kan man bli tvungen att ersätta detta, det räknas inte som "normalt slitage", (om det inte ändå är dags för att byta ut tapet/golv enligt rutinmässiga underhållet).

sätt upp era gardiner men gör det snyggt och försök att placera hål så att de är går att dölja med de ursprungliga fästena om möjligt.

• La Lola

ÖBO?
    Östersundsbostäder eller?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Hoppfull84 skrev 2010-12-21 15:21:11 följande:
    örebro bostäder
    Ah, ok!
    Då får vi hoppas att det är de Ts hyr av oxå eftersom det finns fler hyresbolag med samma förkortning uppenbarligen.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Elips

Tack! Helt rätt det är Örebro bostäder - var inte så tydlig!

Fg hyresgäst har haft katt som har gjort rivmärken lite här och där, de har spacklat stora partier på väggarna men det var tydligen ok för det blir inga nya tapeter som hyresvärden står för innan 2012...

Hoppfull -  helt rätt man måste få leva och bo. Vi har två barn och det kommer så klart märkas. Det är bara det att jag vill undvika för stora kostnader vid en ev utflytt. Trivs vi här så kommer vi nog bo här länge. Krok i taket! Bra, förstår inte hur det ska gå att sätta lampa över köksbordet annars. Det är bara det att det bara har bott en hyresgäst i bostaden innan oss och de har inte gjort så stor åverkan som man kan tycke att de borde ha gjort, ja frånsett kattsklöset då

Ska samla ihop en lista till bovärden med div frågor så får vi se om han svarar. Han verkar mest tycka att det är jobbigt att ha med folk att göra, och nog för att jag skulle vilja ha nya tapeter och fint här hemma så är jag inte så besvärlig, tycker jag själv i alla fall!

Tack igen och God Jul!

• Hoppfull84

om du inte får svar av bovärden så kan du ringa direkt till öbos kundtelefon för sånt såna frågor är ju allmänt i hela ÖBO så sånt borde de kunna svara på på kontoret också.

jag tänker på slitaget från förra ägare, finns det noterat på besikningsprotokollet att det såg ut så när ni flyttade in? se till att det gör det för annars kanske de hävdar att det är ni som får stå för den fula väggen när ni flyttar ut. står det inget så kräv att det skrivs till på besiktningsprotokollet snarast. nis ka ju iaf inte behöva betala för nån annans slitage.

personligen tycker inte jag att ni ska behöva ha en ful spacklad vägg som förra hyresgästens katter klöst sönder, tycker inte det kan räknas in i det förväntade normala slitaget. det borde de ha tapetserat om och fakturerat föregående hyresgäst för. kolla med hyresgästföreningen vad de tycker, kankse att ni kan få just den väggen tillsnyggad ändå?

hos öbo kan man ju även välja själv hur man vill göra med rust, vill ni tapetsera innan det ordinarie underhållet så kan ni ju välja att göra det, men då får ni betala extra för att de tidigarelägger tapetseringen två år.
     precis som att man får lite hyresrabatt om man inte tapetserar trots att det är dags.

ni kan ju även tapetsera/måla för egna pengar om ni vill/kan bara det utförs fackmannamässigt och snyggt.
    man ska då kanske inte välja nån alltför konstig tapet som de kan tycka är så ful att de måste bytan inför nästa hyresgäst.

vi fick tapetserat när vi flyttade in för det var dags, dock ville vi ha andra tapeter än de som de erbjöd och det var inga problem, vi fick välja vilka vi ville och så fick vi betala mellanskillnaden per rulle bara,det tyckte iaf vi var jättebra!

Svar på tråden Någon som bor hos ÖBO??