• Tjej85

Fixerad bebis i v.32 och smärtsamma sammandragningar kommer bebisen för tidigt?

Hej,
    Jag har haft besvär med smärtsamma sammandragningar sedan v. 26 och blev sjukskriven i v.31 för det och blev ordinerad vila (+ bricanyl). Limodertappen var ej påvekad i vecka 26 men de säger att de inte vill undersöka mig nu igen ifall det ska trigga ännu mer sammandragningar och eventuellt sätta igång förlossningen. Var hos BM idag som sa att bebisen redan hade fixerat sig och var lite orolig då mina sammandragningar har ökat ytterligare. Hon sa att jag skulle åka in till förlossningen om smärtan även ökade men det  känns som tidigare med mellankraftiga menssmärtor och inte varje gång kanske varannan sammandragning. Men jag har sammandragningar vid minsta lilla rörelse.  

Vet inte om det hör till men har även gjort tillväxtultraljud (16/12) då mitt sf mått nästan avstannat och min "kurva" ligger under det normala. Enligt ultraljudet avvek bebisen endast med -2,3. Ska troligtvis på ett till ultraljud så att de ser att bebisen fortsätter växa. 

Är det någon som känner igen sig? Kom eran bebis för tidigt med dessa förutsättningar?

• Svar på tråden Fixerad bebis i v.32 och smärtsamma sammandragningar kommer bebisen för tidigt?
  • Mamma till Olle

Här är en till som undrar lite. Jag är i vecka 31, dock har inte min bebis fixerat sig än men jag har massa sammandragningar och har haft sedan vecka 25 ca. Har även mycket molvärk och ibland ryggont. Lite orolig blir man ju. Jag gjorde en undersökning 4 december och då var varken tapp eller livmomderhals påverkad vilket kändes skönt. Men jag undrar om det kan vara påverkat nu. MIn bm vill inte heller rekommendera en till undersökning nu, eftersom det snarare kan ställa till det mer än det hjälper säger hon.

• Jolina86

Hej!!
    När jag var i vecka 33 fick jag värkar och även slämproppen hade släpt...när jag kom till förlossningen för undersökning så visade sig att jag inte var helt stängd. men jag fick åka hem efter ett ctg för att vila och ta de lungt.
    Jag vilade och vilade och vilade.....
    Nu är jag i vecka 40 och fortfarande ingen bebis i famnen =)
    Så det behöver inte betyda att bebisen kommer för tidigt, men jag tror att det är bra att vara försiktig och vila så mycka som möjligt...varje dag som bebisen får stanna inne desto bättre.

lycka till!!!

• Tjej85

Det känns skönt att veta att bebisen inte behöver komma tidigt för det :). Det är bara att hålla tummarna att bebisen är inne tillräckligt länge så att den hinner samla på sig lite vikt och kan sköta andningen själv.

• Mamma till Olle

Idag fick jag som brunrött på pappret efter att ha kissat. Blev såklart jätteorolig och ringde förlossningen. Jag är i vecka 32 nu och har haft mycket sammandragningar sen vecka 25. Hon på förlossningen sa att det gamla blodet förmodligen kom från livmodertappen som troligen har börjat mogna pga alla sammandragningar. Ingen fara sa hon så länge det inte kommer mer eller att blodet är färskt.

Någon som känner igen detta?? Någon som haft små brunröda flytningar som troligen kommer från tappen? Har förlossningen satt igång snart efter detta eller inte???

• Lajkie

Jag hade smärtsamma sammandragningar tidigt med nr 2. Släppte slempropp-blödde från v. 26 cirka. Födde v. 37. Hon fixerade sig v33.

• Tjej85
    Lajkie skrev 2010-12-27 11:16:31 följande:
    Jag hade smärtsamma sammandragningar tidigt med nr 2. Släppte slempropp-blödde från v. 26 cirka. Födde v. 37. Hon fixerade sig v33.
    Enligt min BM har min slempropp (ja eller man kanske ska kalla det slemmiga flytning) släppt så får se när det kommer igång. Hon sa att det ändå kan dröja ett par veckor vilket inte är ovanligt.
    Men börjar få lite mer ont nu av sammandragningarna. Väcks tom av dom på nätterna men ingen regelbundenhet ännu i alla fall så får se när det blir. Känns som det kommer att bli tidigare än väntat i alla fall. 
  • Tjej85

Kan bara berätta såhär nu i efterhand att min dotter föddes i 38+2 efter att vi blev igångsatta pga att hennes hjärtljud gick ner under en koll på förlossningen. Pga alla förvärkar kände jag inga fosterröelser och därmed åkte jag in på koll en gång i veckan till förlossningen. De sa att min dotter nog hade ledsnat på att ha det trångt av alla värkar under en lång tid i magen. Så det blev igångsättning. Men allt gick bra och hon var frisk :).

• Mamma till Olle

Vad skönt Tjej85 att allt gick bra!  Glad

Då kan jag berätta att det gick bra här också. Olle, vår son, föddes i vecka 39+6. Inte alls för tidigt med andra ord, han var också frisk och allt gick bra. Och nu är han 2,5 år och pratar och leker för fullt. Vart tog tiden vägen!? Flört 

• Lyckan 382

Gillar när man får ett slut på historien när man läser, speciellt ett lyckligt slut :) Grattis flera år i efterhand till era skatter! Snart vår tur, 2 månader kvar!

• Mamma till Olle

TACK Lyckan 382! Glad

Lycka till med förlossningen och ditt kommande liv som mamma, det är något alldeles fantastiskt du har framför dig! Glad 

• Tjej85
    Mamma till Olle skrev 2013-08-03 12:56:35 följande:
    Vad skönt Tjej85 att allt gick bra!  Glad

Då kan jag berätta att det gick bra här också. Olle, vår son, föddes i vecka 39+6. Inte alls för tidigt med andra ord, han var också frisk och allt gick bra. Och nu är han 2,5 år och pratar och leker för fullt. Vart tog tiden vägen!? Flört 
    Många trådar slutar när man inte behöver något mer svar, men andra kanske undrar :)

Jo man kan undra vart tiden tog vägen :). Vi håller på att försöka få nummer 2 men det tar sig inte. Blev gravid och fick ett missfall i vecka 8. Så nu hoppas man att det ska ta sig någon gång :) 
    Lyckan 382 skrev 2013-08-05 07:19:40 följande:
    Gillar när man får ett slut på historien när man läser, speciellt ett lyckligt slut :) Grattis flera år i efterhand till era skatter! Snart vår tur, 2 månader kvar!
    Tack Lyckan! Det är underbart att vara mamma så du har många mysiga stunder framför dig!
Svar på tråden Fixerad bebis i v.32 och smärtsamma sammandragningar kommer bebisen för tidigt?