• Undrar10

Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.

Hej!

Jag är en kristen tjej (en väldigt troende sådan), som är tillsammans med en muslim (en väldigt troende sådan). Vi har ett jättebra förhållande och allting är bra, än sålänge. Vi är båda väldigt seriösa i vårt förhållande. Nu har vi börjat prata om giftermål och annat smått o gott. Vi insåg, redan sedan dag 1 att det säkerligen kommer dyka upp en massa konflikter, just p.g.a kultur/religions krock. Hans föräldrar tycker absolut inte om idéen om oss två, detsamma gäller mina föräldrar. För som sagt, han och hans föräldrar, och även jag och mina föräldrar är troende och praktiserande muslimer/kristna. Detta får mig att tänka på Romeo & Julia lite haha. Vi vill jättegärna vara med varandra, men ibland känns det nästintill omöjligt. De säger ju att kärleken övervinner allt, men gör den verkligen det? Min fråga till er alla är, ifall någon har upplevt något liknande? Och vad gjorde ni i sådan fall? När det kommer till giftermål vill jag (och har bestämt mig att stå fast vid det också) gifta mig i kyrkan. Jag vill heller inte att mina söner ska omskära sig. De ska få välja själva vilken religion de vill tillhöra. Jag har även klargjort för honom att jag inte kommer bli muslim, då jag är troende kristen och har bestämt att leva mitt liv så också, så det vet han. Han vet allt detta. Någon som har någon erfarenhet om detta? Då menar jag mer, då båda har varit troende i olika religioner, och inte att en har varit det och den andra har hängt på.

Tack på förhand!

Anonym tjej

• Svar på tråden Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.
  • Halkatla

Visst övervinner kärleken allt, men är det kärleken till partnern, familjen, religionen eller traditionerna som är starkast i det här fallet?

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Nice Girl Wrong Place

Kärleken övervinner mycket men mina erfarenheter säger mig att en människas religiösa övertygelse ibland kan vara större och starkare än det mesta.
    Med det sagt känner jag inte dig eller din pojkvän och bara ni kan känna om er relation kan bli något större

Beautifully Human
  • MrC

Muslimer får väl inte gifta sig med kristna? Du måste väl konvertera till Islam?

Så är det att vara munk!
  • Nice Girl Wrong Place
    MrC skrev 2010-12-21 17:18:15 följande:
    Muslimer får väl inte gifta sig med kristna? Du måste väl konvertera till Islam?
    Jo det får de. Nej det måste hon inte.
    Beautifully Human
  • Posh

Inget jag skulle rekommendera men som sagt, det är ju bara du som känner just din kille. Men rent allmänt är djupt religiösa människor väldigt ovilliga att kompromissa vilket kan vara väldigt bra att ha i åtanke från början och inte upptäcka eller inse vidden av efter flera år.

• Tow2Mater
    Undrar10 skrev 2010-12-21 17:00:26 följande:
    Jag vill heller inte att mina söner ska omskära sig. De ska få välja själva vilken religion de vill tillhöra. Jag har även klargjort för honom att jag inte kommer bli muslim, då jag är troende kristen och har bestämt att leva mitt liv så också, så det vet han.
    Om du är troende kristen, vad tror du om den biten som säger att enda vägen till Gud och himlen är genom att tro på Jesus Kristus, Gud son, och acceptera honom som sin personliga frälsare? Jag förstår till viss del att du säger barnen ska få välja själva, men om du verkligen är en troende kristen har jag svårt att se hur du kan tycka en muslimsk tro, eller ingen tro alls, är likvärdig med den kristna tron. Själv är jag troende kristen och gift med en icke troende man. Vår son kommer jag definitivt under hans uppväxt att göra vad jag kan för att han ska bli en troende kristen, även om det när han blir större är han själv som bestämmer. Men förhoppningsvis har jag då lagt en bra grund i den kristna tron. Själv är mitt största problem att leva med tanken att jag kanske aldrig får sen min man i himmelen en dag, och om nåt skulle hända mig och min son inte får den kristna grund jag tänker ge honom, kankse inte honom heller.
  • Livisu

Tja, ni har väl somm genensamt att ni är troende i varsin religion... svår fråga det där, som bäddat för problem... särskilt om ni vill praktisera era religioner fullt ut båda två.

• Undrar10
    Tow2Mater skrev 2010-12-21 17:52:17 följande:
    Om du är troende kristen, vad tror du om den biten som säger att enda vägen till Gud och himlen är genom att tro på Jesus Kristus, Gud son, och acceptera honom som sin personliga frälsare? Jag förstår till viss del att du säger barnen ska få välja själva, men om du verkligen är en troende kristen har jag svårt att se hur du kan tycka en muslimsk tro, eller ingen tro alls, är likvärdig med den kristna tron. Själv är jag troende kristen och gift med en icke troende man. Vår son kommer jag definitivt under hans uppväxt att göra vad jag kan för att han ska bli en troende kristen, även om det när han blir större är han själv som bestämmer. Men förhoppningsvis har jag då lagt en bra grund i den kristna tron. Själv är mitt största problem att leva med tanken att jag kanske aldrig får sen min man i himmelen en dag, och om nåt skulle hända mig och min son inte får den kristna grund jag tänker ge honom, kankse inte honom heller.
    Jo, men det är just det. Jag tror ju att Min religion är den "rätta", och att man enbart genom Jesus Kristus kan komma till himlen. Jag har aldrig sagt att jag tycker den muslimska tron eller icke troende är likvärdig med den kristna tron, så förstår inte riktigt hur du menar där? Det jag menade var i alla fall att eftersom vi är troende i olika religioner, kan det bli konflikter i framtiden och hur folk då i samma situation har gått tillväga med det? En annan sak som också kan vara bra att veta är att det är klart att jag vill att mina barn ska vara kristna, men samtidigt vill han att barnen ska vara muslimer. Så vi har kommit fram till, för att att det inte ska bli någon "religionkrig"  från båda hållen, ska vi hålla det "neutralt" tills barnen är äldre, mogna och kan tänka mer kritiskt och sedan bedöma själva. För barnen kommer alltid till himelen, oavsett vilken religion dem tillhör. Ser inte poängen med att prata med barn om religion så mycket när det är barn. Barn ska ändå få vara barn. Tycker att det kanske kan bli för mycket för dem att hantera att det finns ett paradis och ett helvete när de är så små. Angående din icke troende man, så ska du inte ge upp hoppet! Min mamma var kristen när hon träffade min pappa, men det tog däremot 10 år för honom att bli kristen. Han var icke troende. Nu tror han "mer" på Jesus än vad min mamma gör haha! Så bara fortsätt att be för din man Glad
  • Undrar10
    jojjotheone skrev 2010-12-21 17:05:40 följande:
    hur länge har ni varit tillsammans har ni träffats?
    Haha jaa, vi träffas nästan varje dag =)
Svar på tråden Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.