Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.

Undrar10 skrev 2010-12-21 17:00:26 följande:
    Jag vill heller inte att mina söner ska omskära sig. De ska få välja själva vilken religion de vill tillhöra. Jag har även klargjort för honom att jag inte kommer bli muslim, då jag är troende kristen och har bestämt att leva mitt liv så också, så det vet han.
    Om du är troende kristen, vad tror du om den biten som säger att enda vägen till Gud och himlen är genom att tro på Jesus Kristus, Gud son, och acceptera honom som sin personliga frälsare? Jag förstår till viss del att du säger barnen ska få välja själva, men om du verkligen är en troende kristen har jag svårt att se hur du kan tycka en muslimsk tro, eller ingen tro alls, är likvärdig med den kristna tron. Själv är jag troende kristen och gift med en icke troende man. Vår son kommer jag definitivt under hans uppväxt att göra vad jag kan för att han ska bli en troende kristen, även om det när han blir större är han själv som bestämmer. Men förhoppningsvis har jag då lagt en bra grund i den kristna tron. Själv är mitt största problem att leva med tanken att jag kanske aldrig får sen min man i himmelen en dag, och om nåt skulle hända mig och min son inte får den kristna grund jag tänker ge honom, kankse inte honom heller.
  • Tow2Mater

Jag syftade främst på dina barn, jag uppfattade det först som att du inte alls tyckte det spelade nån större roll vilken religion de väljer. Tack för förklaringen.
    Och tack för dina ord, det var uppmuntrande att höra. :)

Jag misstänker ni kommer att behöva en stor portion förståelse och ödmjukhet inför varandras olikheter; två olika troende är nog bra värre att jämka ihop än vad en troende och en icke (ännu) troende är, tror jag.

Svar på tråden Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.