• IlsaBlackWidow

Köpa projektor för föredrag - Hjälp!

Japp, jag är helt obevandrad på området och det enda jag vet är att jag tydligen inte ska köpa begagnat pga av lampans brinntid och inköpspris.

Jag ska enbart använda projektorn till enklare föreläsningar i en mindre lokal - jag söker en projektor med helt ok kvalitet, till lägsta möjliga pris (ej så lågt att det nallas på kvalitet).

Vad heter det och är det olika maskiner för hemmabio och föredrag? Inform me please!  

• Svar på tråden Köpa projektor för föredrag - Hjälp!
  • giftfri

I princip är det samma projektorer, men ändå inte. Du vill ha en ljusstark projektor, å inget annat, till hemmabio vill man ha en tyst kontratsrik bild å hög upplösning å en hel del ingångar, nåt som sällan det finns i en å samma projektor.

Här får du en sida som gör valet lätt, säger lätt, för till det du ska ha projektorn så kan du bortse från personliga aspekter å enbart välja den som passar behovet å plånboken: http://www.projektorshop24.se/
    Hos dom ser du hur lämplighet är uppdelat i Privat    Förtetag    Skola  så du kan lätt hitta lämplig projektor för det behov har..

PS.Ska du ha en för hembio, så välj en BenQ W1000+, den är billig å ger dig en massa valuta för pengarna, dessutom en "billig" lampa med lång brinntid.. DS.

• IlsaBlackWidow

Åh tack så hemskt mycket för ditt svar (kan inte låta bli att älska ditt alias också )!

Låter lite som när en säljare förklarade skillnaden på LCD och plasma-tv för några år sedan...  Den förstnämnda var bäst för "ljusa" bilder som från dataöverföring och drog då mindre ström, plasma-teven skulle vara bättre för mörka bilder som då man tittar på film och drog i det fallet mindre ström... kanske inte samma men ändå. :)

Ska genast kika på länken, tack än en gång för all information och tips!  

• giftfri

Ha ha ha den försäljaren visste inte vad han pratade om, eller så tyckte han att han skulle förklara på ett enkelt sätt, fast jag som hållit på med ljud, bild, data, support av det i "hundra år" kan inte riktigt begripa vad han menade...

Fast har jag förklarat så illa, att du inte alls blev hjälpt, gör ett försök till då.

Du behöver en projektor som kan visa bilder i besvärliga miljöer, då behöver den vara ljusstark, det är i princip allt. Finesser som många ingångar, att den är tyst, att den kan klara alla format å en riktigt hög upplösning som äkta HD, det behöver du inte.

I en hemmabio så är det andra krav som gäller, den ska var tyst, inte kul med höljudd projektor när det ska var tyst i en film. Det som är svart ska visas svart, bra kontrast m.a.o, du vill ha högupplösning, t.ex kunna visa Full-HD eller iaf HD som sänds som tv-signal. Du vill kunna ansluta flera olika källor, som dator, spelboxar å dekodrar.. Att den sen inte är så ljusstark spelar ingen roll, på bio vill man iaf inte ha solsken i rummet.., så dt kravet kan man tulla lite på, å istället på köpet få en bättre bild...

Jasså mitt alias.., hmm, inte för förstår, men älska på du

• IlsaBlackWidow

Haha jovisst blev jag hjälpt, du förklarade ju det väsentliga! Sen mitt utspel om tv-shoppingen kanske var helsnurrigt!

Jag kikade på länken och har mailat dem mina önskemål, väntar på svar. Ska se om jag hinner kika runt i affärer idag med och nu vet jag vad jag ska säga!

Ljusstark, bra kvalitet till lägsta pris - ingångar och upplösning oväsentligt men att den är tyst är ett plus, inget måste.

Angående ditt alias så är jag en sån där miljö- och hälsoiivrare som strävar efter ett giftfritt liv och leverne.  

• giftfri
    IlsaBlackWidow skrev 2010-12-22 12:34:56 följande:
    Haha jovisst blev jag hjälpt, du förklarade ju det väsentliga! Sen mitt utspel om tv-shoppingen kanske var helsnurrigt!

Jag kikade på länken och har mailat dem mina önskemål, väntar på svar. Ska se om jag hinner kika runt i affärer idag med och nu vet jag vad jag ska säga!

Ljusstark, bra kvalitet till lägsta pris - ingångar och upplösning oväsentligt men att den är tyst är ett plus, inget måste.

Angående ditt alias så är jag en sån där miljö- och hälsoiivrare som strävar efter ett giftfritt liv och leverne.  
    Förstått att du är en "sån", var in å kollade din profil.., men även om jag gillar riktig mat utan en massa skit i å ivrar för solfångare m.m, så betyder mitt "giftfri" nåt helt annat.., som jag kanske inte ska förklara här
  • giftfri

Ja ljusstark är det allra viktigaste, så du slipper ta halva föredragstiden i anspråk, till att försöka mörklägga...

• IlsaBlackWidow
    giftfri skrev 2010-12-22 12:49:45 följande:
    Förstått att du är en "sån", var in å kollade din profil.., men även om jag gillar riktig mat utan en massa skit i å ivrar för solfångare m.m, så betyder mitt "giftfri" nåt helt annat.., som jag kanske inte ska förklara här
    Haha nu blev jag ju nyfiken!
  • IlsaBlackWidow
    jantingstrom skrev 2010-12-24 07:59:36 följande:

du bör ha en upplösning på minst 1024x768, XGA upplösning på den oxå...

Tack det ska jag skriva ned till shoppingen!
  • IlsaBlackWidow

Jag skickade min fråga till projektorshop24 och fick denna rekommenderad som perfekt för ändamålet: http://b24se.klartextav.de/samsung-projektor/samsung-projektor_samsung-sp-h03.html

Dock vill jag inte hålla föreläsningar i ett helt nedsläckt rum, därmed går den apparaten bort. Det står att den har världens bästaljusflöde på 30 ANSI lumen men sedan - "Observera att du kan använda dessa LED projektorer endast ikraftigt skuggade rum!"

Upplösningen är alltså också för låg på den med  WVGA (854 x 480 pixels)?

Ska kika på Webhallen med för inga av de vanliga elektronikkedjorna verkar ha annat än hemmabio. 

Svar på tråden Köpa projektor för föredrag - Hjälp!