Inlägg från: ForReal |Visa alla inlägg
  • ForReal

Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?

Tror också det är väldigt individuellt, en av mina katter tycker jättemycket om att gå ut i koppel eller lös (men tillsammans med mig), den andra vägrar och är rädd av sig utomhus men trivs toppen inne. Så jag tänker ju inte tvinga den andra att gå ut för sakens skull :) Men visst finns det katter som kan må jättebra av att vara "mittemellan".

Däremot har jag sett flertalet gånger då det blivit svårigheter till följd. Katten har fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden, dvs. vara utekatt, och så bår familjen nära n stor väg och miljön passar inte. Jag tror absolut inte att det är fel att hålla katter inne, man får ta dem som de individer de är.

• ForReal
    regnbågshimmel skrev 2010-12-26 18:16:40 följande:

Men om jag jämför lite med hundar nu igen.. :p

Jag har en kompis som bor i lägenhet med sin hund, och hon är ute med sin hund ungefär 1 timme per dag (ibland lite kortare), och den hunden kanske inte heller tycker det är helt perfekt, om den fick bestämma kanske den skulle velat vara längre ute också, precis som katter som du säger som fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden? Det är så med dom flesta djur skulle jag ha gissat på =/
    Hennes hund blir helt galen av lycka och börjar hoppa och springa runt när det är dags att gå ut, jag och mina mittimellan katter har den bestämmelsen att när dom börjar jama så tar jag ut med. (Katter är vanedjur och när man väl har vant dom vid att gå ut vissa tider på dygnet, 15 min här, 15 min där, så tycker dom att det är okej) det borde inte bli svårigheter till följd tycker jag om man gör på rätt sätt för dom är vanedjur?

Alltså för dig funkar det ju bra och det är ju toppen! :) Men det funkar inte för alla, har haft en katt själv som från att jama endast runt de tider vi brukade gå ut, fortsatte jama och jama och jama vid dörren... väldigt väldigt mycket. Hon ville vara ute jämt.

Att jämföra med hundar är som att jämföra äpplen med päron, det funkar tyvärr inte efetrsom de har helt skilda behov. En hund följer människan, men en katt gör ju faktiskt som den själv vill i slutändan, även om den kan lära sig beteenden så struntar den i människan om den vill :)

• ForReal
    regnbågshimmel skrev 2010-12-27 16:50:02 följande:
    Dom kan leva ett okej liv utan att lämna lägenheten någonsin. Fast om man tycker som du att det går bra att ha innekatter som man inte tar ut, så borde du samtidigt tycka att det är okej att ha kaniner i lägenhet som aldrig lämnar buren. Varför ska dom lämna buren för när den har sina grenar och gnaga på och sitt hö att beta? Det behövs inte mer än så? Sen borde du tycka att det är okej att ha fåglar i buren i ett hörn utan att dom får flyga fritt, att ha fiskar i små akvarium och hundar som bara rastas 30 minuter per dag och får ingen stimulans för övrigt. Vadåra dom får ju mat o vatten och sina behov tillfredsställda till en minimal grad? Dom känner inte till ett bättre liv än så och då kan dom inte lida av det?
    Men varför jämföra med om du ursäktar irrelevanta saker som andra djur med andra behov? En kanin behöver ju få mer motion än att sitta i buren. Men nej, en katt måste inte gå ut för att vara nöjd, inte ALLA. Sluta jämföra med andra arter som inte har samma beteenden. Acceptera att du inte känner alla katter och att det är individuellt. Men din grundtanke är bra!
  • ForReal
    regnbågshimmel skrev 2010-12-28 11:05:09 följande:
    Jag menade att en katt som inte går ut, får inte jaga möss (vilket är naturligt för den) och en kanin som inte lämnar en trång bur får inte tillräckligt med motion (Vilket är naturligt för den också) men en katt kan leva utan att jaga möss, samma en kanin kan leva utan att få motion. Men livet blir inte fulländat.
    OK, tycker bara det inte lite olika långt från fulländat liv när man jämför dessa två, men jag förstår poängen.
Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?