Inlägg från: regnbågshimmel |Visa alla inlägg
  • regnbågshimmel

Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?

Det finns så många nackdelar med både innekatter, och utekatter.

Utekatter är det enda djuret i Sverige som man har på det viset, och det har gjort så dem har parat sig hej och vilt
    så nu finns det massa hemlösa katter. Sedan dör tyvärr inte dem flesta utekatter utav ålderdom, utan för att en bil har kört på dem efter ett par år, eller så har ett större djur fångat in den om man bor ute på landet (kan ju hända),
    sedan drabbas utekatten enklare av sjukdomar, skador, elaka människor osv..
    Man är aldrig där när väl olyckan är framme för katten om den är ute utan tillsyn.

Innekatten därimot har ett understimulerat liv i dem flesta fall är jag säker på,
    ägaren går ut med sin innekatt väldigt sällan eller aldrig? Jag är väldigt skeptisk till att katten trivs med detta liv som "total innekatt",
    dem kan ju inte rå för vart dem hamnar någonstans hos vilken ägare. Vissa ägare köper klösmöbler till sin innekatt eller annat jättelitet har jag märkt, men det räcker inte, även om möbeln var enda upp till taket måste man hitta på något sätt att stimulera sin innekatt med. Det är många innekattsägare som bryter mot lagen att katten som är inomhus hela tiden ska sysselsättas tyvärr.

Det optimala sättet är att ha en mittimellan katt!

*Man går ut med sin katt 2 gånger per dag, minst 15 minuter per gång (Med sele i början, och sedan behöver inte katten ha sele för den vet att den är ute med dig och springer inte bort)
    *Man köper en klösmöbel som är Stor, och lär katten att apportera med en boll, och sedan kastar man bollen upp på möbeln högt upp som den ska springa o hämta och få motion.
    *Man släpper inte ut katten utan tillsyn.
    *Man låser inte in katten i lägenheten.

Jag har 2 katthonor som är jätte smidiga, tränade, smala (inte underviktiga) dem har ingen fetma eller något sånt, dem är mina mittimellan katter.

Och jag tänker varje dag på att "tänk om alla hade mittimellan katter, det är så ansvarigt att ha det och alla katter skulle mått så bra, lyckost mina katter"... Någon som ska prova på och ha en mittimellan katt? :)

• Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?
  • regnbågshimmel
    Buttelina skrev 2010-12-21 17:37:31 följande:
    och om katten inte tycker om att vara ute då?
    Man kan lära alla katter att gå ute om man vill, mina katter var rädda att gå ut i början men nu tycker dem att det är roligt, man ska inte ge upp! Det är något som alla katter vill innerst inne. Har du en innekatt som du tror inte vill gå ute? :p
  • regnbågshimmel
    Filuren83 skrev 2010-12-21 17:50:18 följande:
    Jag vet inte om det har att göra med ras och temperament, men två av mina tre katter skulle aldrig funka som varken innekatter eller mittemellankatter. De ÄLSKAR att springa fort, fort och sträcka ut över gräsmattorna för att sedan flyga upp i ett träd och sedan springa vidare. Sen kommer de in efter någon/några timme/-ar nöjda och glada med att de har fått vara ute och röra sig och också bara ligga i buskarna och titta.
    Vi började också med koppel på alla tre men det har inte gjort att de tycker att det är aktuellt att hålla sig vid min sida. De är ju inte flockdjur direkt.

Den tredje katten är nöjd om han får ligga i buskarna hela dagen och kanske jaga sina kompisar en stund.

Leker gör vi inne ändå, även då de får vara ute.

Jag har hellre en katt som lever lycklig och som får bestämma lite själv hur den vill göra. Att folk sen släpper ut okastrerade katter, det är ren idioti. Och hur man har sin katthållning får man kanske anpassa lite efter hur man bor, olyckor kan hända ändå såklart men man kanske inte ska ha katt om man bor i lägenhet precis bredvid en stor väg.
    En av mina katter brukar springa fort och klättra i träd också och ner igen, hon är mittimellan katt. Hon är i rasen vanlig huskatt. Men jag måste fråga, vad skulle du ha gjort om du hade en raskatt för 10.000:- hemma hos dig? Skulle du ha släppt ut den också sådär om den ÄLSKADE att springa fort och allt det där? Eller spelar pengarna en stor roll för att man är rädd att katten blir snodd? Det känns konstigt att pengar ska ha sån stor betydelse och att man vågar släppa ut sina katter bara för att dem var köpta för småpengar.
    Jag är rädd om mina katter som om dem VORE raskatter.
  • regnbågshimmel
    TheReLe skrev 2010-12-21 19:01:12 följande:
    Min katt går in och ut som han vill, men på vintern sover han mest inne, han är 14 men hade enligt vetrinären en 7-årig katts fysik så jag tror det är det katter mår bäst av.. Någon som finns där och bryr sig när han har lust men även friheten i att kunna springa vart han vill ute...
    Om han var raskatt då för 10.000:- skulle du släppa ut han sådär fortfarande?
  • regnbågshimmel
    Kjell2 skrev 2010-12-21 19:44:00 följande:
    Så det optilama är att ha en innekatte och gå ut och gå med den 15 minuter om dagen. Kan inte riktigt se vad den stora skillnaden är med att ha en vanlig innekatt.

Sen - Vad menar du med att "*Man låser inte in katten i lägenheten." Får den gå ut när den vill?
    Du måste läsa innan du skriver, jag skrev 15 minuter 2 gånger per dag, och då menar jag nu på vintern, på sommaren blir det 30 minuter 2 gånger per dag ( alltså en timme ).

Det är 7 timmar i veckan, och det kallar jag riktig skillnad till katter som aldrig har fått prova på och vara ute och det antas att dom iallafall inte skulle velat. (innekatter)
    Kanske inte alla innekatter, men många katter är uppväxta med att aldrig få prova på att gå ut för ägaren har gjort det valet.

Jag tycker att jag ger mina katter beskydd när jag inte släpper ut dom på egen hand, jag tycker att jag har visat dom hur det ser ut ute, och jag håller dom inte instänga och intalar mig själv att det går bra, för det gör det inte för katten fick aldrig ett val, det finns folk som gör så, i ett annat forum sa någon att han ska ha totalt innekatt och aldrig gå ut med den.

Jag kan tillägga att en mittimellan katt enligt mig går ut lika mycket som en hund, och man ger den säkerhet så den inte ska avsluta sitt liv med att bli överkörd av en bil.
  • regnbågshimmel
    Fru U skrev 2010-12-21 19:51:49 följande:
    Alltså en kort utevistelse är inte tillräckligt för att katten ska hålla sig stimulerad eler lycklig.

Man kan inte lära alla katter att gå i koppel o sele, tyvärr. För vår del slutade det med att ena katten nästan slet loss en klo i sitt desperata försök att få av sig selen.

En klösbräda/klätterträd upp till taket är bra men knappast tillräckligt.

Katten behöver få bo i kubik i hela lägenheten (och då pratar jag mer än en liten etta)

Så nej mina katter hade inte varit lyckliga som mittimellankatter. Jag är grymt medveten om att jag inte kan ge dem samma stimulans som om de varit utekatter men igengäld ser jag till att de lever, lägenheten är anpassad efter att vi har katt, de har många ställen att vara på (på alla möjliga höjder). Vi leker mycket med dem och de har en balkong att gå ut på där de kan glo på snöflingar o fåglar.

Självklart låser man in katten i lägenheten. Jag vill att de är kvar när jag kommer hem och även att mina ägodelar som tv o dylikt finns kvar när jag kommer hem
    Jag tycker jämfört med andra att jag ägnar mycket tid åt mina katter, och jag investerar mycket i hälsan och välmående, och hela det här inlägget var menat till att inspirera andra till att göra likadant.
    Jag tycker synd om jätte tjocka innekatter som bara sover, och om utekatter som blir påkörda varje dag utav bilar i Sverige. Mina katter är inte dömda till varken det ena eller det andra, och det känns bra och jag ville inspirera andra.
  • regnbågshimmel
    Kjell2 skrev 2010-12-21 20:16:44 följande:
    Varför olika tider på sommar och vinter? Har katter olika behov baserat på årstid?
    För att det är kallt på vintern.
    Dom kan alltid komplettera motionen med sina Enorma klösmöbler som dom har inne på vintern.
    Jag är så omtänksam alltså,
  • regnbågshimmel
    Fru U skrev 2010-12-21 20:51:20 följande:
    Det är absolut inte fel att gå ut med dem men det motsvarar ändå inte de behov som de har av att vara aktiva.

Oavsett vad vi gör så kan vi inte ge dem samma liv som om de vore ute (utan faror menar jag då) och det får vi alla lära oss att leva med.

Har du läst Vicky Halls böcker?
    Men så kan du inte heller skriva för att det kommer alltid att vara faror ute. Det går inte att undvika alla huggormar, fästingar, sjukdomar osv även om det inte finns bilar i området (vilket jag gissar på att du menar). Ju mer skog det är, ju mer huggorm och stora djur finns det, som lodjur som faktiskt kan få tag på katten.

Du får det att låta som om mina försök inte har så stor betydelse till skillnad ifrån andra som inte försöker alls. Det är en enorm skillnad att gå ut med sin katt regelbundet och köpa dyra klösmöbler, och det håller dem minst 75% mer aktiva än katter som inte har något utav dessa.

Säger du liknande till alla husdjursägare? Hur är det med hundar, har inte dem lyckliga liv när dom får promenera regelbundet? Hundar har större rörelsebehov än va katter har, så om det är någon som du ska tycka synd om så är det verkligen hundar, för iallafall mina katter har allt som dom behöver.
  • regnbågshimmel

Nej jag har inte läst Vicky Halls böcker förresten.

• regnbågshimmel
    lennartsdotter skrev 2010-12-22 10:59:04 följande:
    Mina katter har balkongen och är det fint väder följer de med ut i koppel. Med fint väder menar jag bar och torr mark och massor med solsken. Är det annat väder är det inte ens lönt att försöka, de vägrar gå ut. Eftersom det inte är bar, torr mark med massor av sol hela året innebär det att mina katter är innekatter med tillgång till innätad balkong större delen av året och de mår alldeles utmärkt. Jag har flera katter och de stimulerar varandra.
    Skulle du kunna tänka dig att ha hund på samma sätt som du har dina katter?
    Om hundarna gick på toa inomhus?
  • regnbågshimmel
    Millan83 skrev 2010-12-22 00:35:02 följande:
    Bara läst TS:

Jag har två innekatter och de verkar iaf inte må dåligt över att vara innekatter! De har varit innekatter i flera generationer och jag tror det påverkar också! 

Skulle aldrig få för mig att släppa ut dem utan koll! Nån gång då och då tar vi ut dem i sele, men inte springer de runt vind för våg ändå, så jag vet inte vilken aktivering det ger dem, om du nu menar att det skulle vara särskilt bra.

De springer runt i vår bostad, har leksaker, HAR VARANDRA, har klösträd och klättermöjligheter!  

Jag vågar säga att mina skatter inte far illa alls, eller saknar nåt!

Dock tror jag inte att en utekatt mår bra av att plötsligt bli innekatt! Då har man tagit ifrån den något som den förmodligen kommer sakna! 
    Det är bra att katterna har klösträd och klättermöjligheter.
    Tycker du det är okej att ha katter som innekatter utan att köpa leksaker,klösträd  och leka med dom?
    Det är väldigt synd om såna katter, och det är faktiskt emot lag att ha innekatter på detta vis.
  • regnbågshimmel
    tamate skrev 2010-12-22 14:17:00 följande:
    ts
    nu bor vi på landet så vi har inte problem med bilar och elaka folk finns det nog inte så många her av vad vi vet men förut hade vi katterna inne på vintern och ute på sommaren men ner katterna dog (av ålder) så har vi skaffat nya och dom vegrar att vara rumsren och nu ner vi har barn så er det eckligt att katterna jemt kissar barnens sengar och bland gosedjuren så nu har vi gjort i ordning nere i pumprummet (vattenpumpen er der) så dom kan gå in der med leksaker mat seng och så har vi gjort en hylla i fönstret så dom ligegr och tittar ut.
    katterna försöker inte ens komma in utan dom kommer upp och kallar på oss om maten skulle ta slut så dom trivs bettre der nere der dom kan gå fitt ut och in och inte har dom krav som vi har inne ( inte gå på bordet etc måste gå på kattlådan, barnen drar i dom stup i kvarten mm mm) så jag tycker att våra katter har det guld=)
    att utekatter dör av diverse grejer tycker jag inte stemmer, komemr från en bondgård och vi hade en 10 katter jemt och så gott som alla dog av ålderdom. och våra katter var och er inte förvildade.
    men detta beror ju helt på hur och var man bor. jag tycker inte om vegar och ner jag vexte upp så bodde vi 1 km ifrån nermaste veg (förutom den som gick direkt till vår gård)

hade vi bott sådet varit en risk för katterna hade jag inte haft katt alls, har heldre ingen katt en en innekatt. 
    Du skriver på din presentation stort och tydligt att du har en hund? Menar du att hunden går fritt i skogen lika mycket som katten gör? Eller är ni mer rädda om hunden för att den kostade mycket pengar?

Det jag vill påpeka är att mycket beror på hur mycket djuret Kostar som räknas i Sverige. Men mina katter är jag rädd om och skulle aldrig släppa iväg dom utan tillsyn, fastän jag har fått dom gratis.
  • regnbågshimmel
    ForReal skrev 2010-12-26 03:37:14 följande:

Tror också det är väldigt individuellt, en av mina katter tycker jättemycket om att gå ut i koppel eller lös (men tillsammans med mig), den andra vägrar och är rädd av sig utomhus men trivs toppen inne. Så jag tänker ju inte tvinga den andra att gå ut för sakens skull :) Men visst finns det katter som kan må jättebra av att vara "mittemellan".

Däremot har jag sett flertalet gånger då det blivit svårigheter till följd. Katten har fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden, dvs. vara utekatt, och så bår familjen nära n stor väg och miljön passar inte. Jag tror absolut inte att det är fel att hålla katter inne, man får ta dem som de individer de är.

Men om jag jämför lite med hundar nu igen.. :p

Jag har en kompis som bor i lägenhet med sin hund, och hon är ute med sin hund ungefär 1 timme per dag (ibland lite kortare), och den hunden kanske inte heller tycker det är helt perfekt, om den fick bestämma kanske den skulle velat vara längre ute också, precis som katter som du säger som fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden? Det är så med dom flesta djur skulle jag ha gissat på =/
    Hennes hund blir helt galen av lycka och börjar hoppa och springa runt när det är dags att gå ut, jag och mina mittimellan katter har den bestämmelsen att när dom börjar jama så tar jag ut med. (Katter är vanedjur och när man väl har vant dom vid att gå ut vissa tider på dygnet, 15 min här, 15 min där, så tycker dom att det är okej) det borde inte bli svårigheter till följd tycker jag om man gör på rätt sätt för dom är vanedjur?

• regnbågshimmel
    lennartsdotter skrev 2010-12-26 22:24:41 följande:
    Och jag tror på lära sig vilka grundläggande behov varje art har och att försöka se på djuren hur de mår. Ibland tillskriver vi våra djur mänskliga känslor de kanske inte har. De flesta hundar,  iaf från storlek mellanstor till stor får inte den fysiska stimulans de behöver om de bara är inomhus (eftersom det brukar sätta mattes/husses möblemang på spel). Därför behöver hundar komma ut. Dock, har du en hel gymnastiksal att tillgå kan hundens fysiska behov tillgodoses inomhus men de flesta har inte det.

Katter kan dock få sitt behov av fysisk stimulans tillgodosett inomhus förutsatt att hemmet är tillräckligt stort och inrett med klös- och klättermöjligheter... samt att ägarna inte får spatt så fort katterna springer.

Mental stimulans kan man erbjuda både hundar och katter inomhus men med hundar kombinerar man oftast den biten med utomhusvistelsen hunden ändå behöver för att få sin fysiska stimulans. Dock glömmer dock många bort att stimulera innekatter mentalt och det är såklart varken bra eller OK. Då brukar det dock uppstå "bieffekter" som ägarna märker av.

Jag tycker fortfarande att du ska sluta jämföra katter med hundar. Jag har fiskar i akvarium eftersom de behöver den miljön för att överleva och må bra. Det innebär inte att jag stoppar in fåglar eller hamstrar i akvarier. Kaniner får grenar att gnaga på eftersom de har ett gnagbehov, det innebär inte att jag ger mina katter grenar att gnaga på.

Jag har tre katter hemma. De är av en högaktiv ras, de är intelligenta och nyfikna och mår alldeles utmärkt i sin tillvaro.

På sommaren får de vara ute i rastgård när vi är på sommarstället. Det är inga problem att återgå till vardagslivet hemma när vi åker hem. Inte ens under en övergångsperiod. De är samma katter. Något jag tolkar som att de har en mycket tillfredsställande miljö.
    Jag jämför katten med hunden för att hundar har mycket högre status i vårat samhälle än vad katten har.
    När en valp kommer  till sitt nya hem är det genast koppelträning, långpromenader, man registrerar hunden, man ID märker och vaccinerar osv.
    Tänk om man gjorde allt detta med kattungar som kommer till nya hem? (det finns ingen lag att man ska ta ut katten var sjätte timme, eller registrera den som det finns med hundar.)
    Eller menar du att man skaffar katt bara för att "slippa" ha så mycket jobb som det är med hundar?
    Dom flesta människor bor inte i villor eller har egna sommarställen?
    Jag vill påpeka att jag främst talar om rastningen nu för dig.
    När hundar kommer till lägenheter är det en självklarhet att dom ska rastas, men så är det inte för katter, fastän jag anser att dom båda har rätt till att gå ut regelbundet. Men det är vad jag tycker.
  • regnbågshimmel
    lennartsdotter skrev 2010-12-27 00:59:32 följande:
    Jag menar att man skaffar katt för att man vill ha en katt. En hund skaffar man om man vill ha en hund. Att sitta och jämföra två olika arter och mena att de ska skötas på samma sätt är dumt. En katt och hund är olika arter och har olika behov precis som en fisk och en fågel är olika arter med olika behov. När hundar bor i lägenhet är det en självklarhet att de ska rastas eftersom det krävs för att de ska få den fysiska stimulans de behöver. Kattens behov av fysisk stimulans kan tillgodoses inomhus, därför är det inte självklart att katter ska rastas.

Visst har katten generellt sätt lägre status än hunden och många som skaffar katt har inte den kunskap som krävs vilket gör att många katter far illa, men det som behövs är kunskap om katter. Inte att börja behandla katter som små hundar för det är de inte.

Jag har haft utekatt, jag har haft "mittemellankatt" och jag har innekatter. De har varit olika individer med olika behov, men alla har mått alldeles förträffligt. Nyckeln är att känna till grundbehoven och att kunna läsa sina djur, sedan tillfredsställa deras behov och det kommer behövas olika "insatser".
    Jag tycker inte att det är lika dumt att jämföra två lika intelligenta däggdjur, som det är att jämföra fåglar med vattendjur, och säga saker som att man isåfall kan sätta hamstrar i akvarium?
    Någonstans går ju gränsen.. Det finns faktiskt något som heter "selar för katter" och "koppel för hundar" och dom har samma funktion, (men det finns inget som heter akvarium för hamstrar och burar för fiskar om jag ska prata som du) och jag tror att fler skulle varit upprörda om jag började jämföra tvärtom - hundar med katter, och Sänka hundarnas status till att dom inte ska behöva rastas. (o bli innehundar) Det jag gör är att Höja en annan arts status, och om du skulle lämna dina innekatter hos mig så kan jag lära dom att gå i sele jätte bra, med regelbunden träning, sedan kan du få tillbaka dom och gå ut med dom regelbundet och göra dom ännu mer glada. Jag säger inte att dom är ledsna nu, men dom kan bli ännu mer glada med detta.
    Katten härstammar ifrån vildkatten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Katt och vildkatten lever i skogar hela dagarna, man kan inreda med klättermöbler och leksaker, men sommarsolen kommer du aldrig kunna byta ut för innekatter. Varför kritiserar du någon som vill vara snäll och hjälpa katter?
  • regnbågshimmel
    Okej jag ska sluta jämföra katter med hundar. Men jag tycker endå att det inte vore fel med ännu strängare lagar för katter, och då om det är innekatter så ska dom tas ut i sele regelbundet om dom inte har något emot det, för för mig skulle det vara ett solklart tecken på att det funkar och dom vill vara ute om dom reagerade som dina katter.
    Katter som jamar och vägrar är en helt annan sak, men dina har inte äns något emot att gå ut i sele? Du säger allt det här bara för att du tycker det är så tråkigt att gå ut med dina katter i sele, tycker du inte?
  • regnbågshimmel
    Millan83 skrev 2010-12-27 02:21:18 följande:
    Jag vet inte om det är rätt väg att gå, att få katter att rastas och gå i sele för att höja deras status. Gilla en katt för vad den är, en katt! Inte nåt som ska likna en hund!

Jag tror kattstatusen kommer vara fortsatt låg så länge man hittar katter på olika tillsalu-sidor för "fem kronor tassen". Lag på idmärkning (och kastrering kanske till o med för alla som inte sysslar med organiserad uppfödning?) samt krav på "lägsta pris" vid försäljning! 

Katthem svämmar över av katter som ingen tar hand om, samtidigt som det springer katter vind för våg om förökar sig och sätter nya till världen som ingen tar hand om, alternativt "adopterar för sommaren" men sedan tröttnar. 

Så länge det finns så mycket katter det gör kommer statusen vara låg, oavsett om katten är ute eller inne, går fot eller ej! 

Tycker inte att folk ska håll på att "ta en kull på min hon eftersom hon är ju sååååå söt/fin/klok/det vore ju himla mysigt med kattungar". Det finns dräktiga honor på katthem som man kan ta istället! Där är skadan redan skedd och man kan göra en god gärning istället! 

Det är min teori!

Tipsar om www.kattstatus.se 

Men kul för dig om du vill gå promenader med din katt! Det funkar säkert bra för er! Om det påverkar själva roten till problemet är jag dock osäker på!
    Men om man har katter och kontrollerar deras utevistelse så som jag skrev överst så slipper man många, många kattkullar.  Kaniner, marsvin, fåglar, hundar osv har ju inte det problemet att dom översvämmar med individer och många får klara sig själva ute? Det är bara katten, och som det står på sidan du nämnde har katten sämst status av alla djur i landet.

Om kattens utevistelse blir kontrollerad kommer det leda till garanterat färre kullar, och om det är färre katter kan man börja sälja dom för mer pengar för att dom är färre, och folk kommer sluta adoptera katter och ge dom vilka villkor som helst, bara för att dom är gratis eller nästan gratis och för att alla kan skaffa sig en katt bara sådär. I dagsläget kan alla hitta sig en billig katt redan idag.

Roten till problemet (att det är för många katter) enligt mig är att oansvariga människor hobby odlar katter, och att utevistelsen inte är kontrollerad. Jag vet att det går att kastrera, sterilisera osv, men alla gör inte det, så det är ett visst problem.

Och det problemet leder till att det finns innekatter.
    Om katterna var färre så skulle inte vem som helst ha fått skaffa sig en katt, och vi måste bara ta och erkänna att katter som får gå ut regelbundet om dom vill, eller katter som får bo på landet, har det bättre än katter som aldrig ställer tassen ute. (Jag menar inte dom som har provat och katterna inte ville på riktigt) Det är bara så det är, det är inget som jag har kommit på nu.
    Det får finnas innekatter i lagen men det är bara av den anledningen så fler ska kunna ha katt, för att dom är redan så många.
  • regnbågshimmel
    lennartsdotter skrev 2010-12-27 15:48:51 följande:
    Nej, mina har ingenting emot att gå ut i sele när det är bar mark och sol. Vilket det är en begränsad period av året. I övrigt är det inte lönt att ta ut dem för de vill inte vara ute då. Efter några år med sina katter lär man känna dem...

Lagar ska formuleras konsekvent så det går inte att formulera en lag/föreskrift som säger att "katter ska få gå ut i koppel om de vill". I det läget kommer självklart varenda människa som inte går ut med sin katt hävda att katten faktiskt inte vill. Om man däremot anser att kattens grundläggande behov inte kan tillgodoses utan att katten får vara ute ska det såklart formuleras en lag som säger att alla katter ska vara ute visst mycket varje dag. Något som är svårt att hävda eftersom det finns bra fog för att säga att katter kan leva alldeles formidabla liv utan att någonsin sätta en tass utanför hemmet.
    Dom kan leva ett okej liv utan att lämna lägenheten någonsin. Fast om man tycker som du att det går bra att ha innekatter som man inte tar ut, så borde du samtidigt tycka att det är okej att ha kaniner i lägenhet som aldrig lämnar buren. Varför ska dom lämna buren för när den har sina grenar och gnaga på och sitt hö att beta? Det behövs inte mer än så? Sen borde du tycka att det är okej att ha fåglar i buren i ett hörn utan att dom får flyga fritt, att ha fiskar i små akvarium och hundar som bara rastas 30 minuter per dag och får ingen stimulans för övrigt. Vadåra dom får ju mat o vatten och sina behov tillfredsställda till en minimal grad? Dom känner inte till ett bättre liv än så och då kan dom inte lida av det?
  • regnbågshimmel
    ForReal skrev 2010-12-28 02:27:35 följande:
    Men varför jämföra med om du ursäktar irrelevanta saker som andra djur med andra behov? En kanin behöver ju få mer motion än att sitta i buren. Men nej, en katt måste inte gå ut för att vara nöjd, inte ALLA. Sluta jämföra med andra arter som inte har samma beteenden. Acceptera att du inte känner alla katter och att det är individuellt. Men din grundtanke är bra!
    Jag menade att en katt som inte går ut, får inte jaga möss (vilket är naturligt för den) och en kanin som inte lämnar en trång bur får inte tillräckligt med motion (Vilket är naturligt för den också) men en katt kan leva utan att jaga möss, samma en kanin kan leva utan att få motion. Men livet blir inte fulländat.
  • regnbågshimmel
    Millan83 skrev 2010-12-27 21:59:20 följande:
    Hur kan du komma och påstå att katter som lever ute har det bättre? Har du bevis för det? jag kan hålla med om att en katt som är van att gå ute mår bättre ute än inlåst inom fyra väggar, men jag tror inte att en katt som i generationer har levt inomhus med serverad mat etc skulle få det så bra utomhus! 

Kontrollera utevistelsen för utekatter: JA! Men "tvinga" alla katter att vara ute (om än lite): NEJ! 

i övrigt tycker jag du upprepar sånt jag skrivit och det är ju trevligt! =)

Jag upprepar dock att jag tycker katter och hundar är väldigt olika och inte ska jämföras, det är som äpplen och päron! 

En katt är en katt och den gör som DEN vill, oavsett vad vi tycker!

Vi tog hem en katt en gång hos mamma när jag var liten, han hade levt som innekatt i generationer.
    Han fick tillgång till fri utevistelse ute på landet, och nu skulle han aldrig ha funkat som innekatt igen, aldrig.

Mina katthonor var innekatter i generationer innan dom kom till mig, när dom kom hem till mig och jag lärde dom att gå i sele, så skulle dom inte må bra om jag likviderade deras koppelpromenader idag.

Det finns en massa innekatter som har tappat livsgnistan och är tjocka och lata, men när dom får komma ut i naturen plötsligt så förändras dom, det är chockande resultat vad pigga och lyckliga dom Flesta blir. 

Dom som du kallar för innekatter som inte skulle velat jaga möss och vara mycket ute, skulle iallafall ha avnjutit solen på en gräsmatta. Jag hittar inte på det här, jag har byggt upp åsikter efter Mina egna erfarenheter. 

Vad uppepar jag som du skrivit?
Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?