Två problem
Hej!
Har en otroligt viljestark 2,5-åring som vägrar borsta tänderna. Vi har försökt med roliga tandborstar, rolig tandkräm, borsta när vi borstar, borsta själv, en rolig timglasfigur som "mäter tiden" man borstar, löften och hot. Det känns som det enda som finns kvar är att hålla fast henne, tvinga upp munnen och borsta, men det skulle absolut inte kännas ok.
Ibland borstar så jätteduktigt men sen kommer trotset och "vill inte". Tips tack!
Har även en 8 månaders som inte vill dricka. Han äter välling (ca 100 ml) på morgonen och under dagen äter han 1,5 dl gröt, mellanmål (200 g burk), middag (200 g burk), mellanmål/frukt, 1,5 dl gröt och sist på kvällen ammar jag. Till varje måltid försöker jag få honom att dricka men han vill verkligen inte. Tar en liten slurk och sedan kräks han. Jag har provat olika sorters muggar och nappflaskor men det verkar inte som något duger. Jag får ge honom vatten på sked, det funkar hyfsat bra. Hur mkt behöver han dricka? Räcker det med vätskan i gröt/välling och fruktpure som han får i sig under dagen?