• LillaFruHasselblad

Barn på dagis vid semester?

Jag väntar mitt andra barn och det börjar nu närma sig slutet. Hade tänkt ha lite semester innan bf, och sa till på förskolan att min dotter då bara kommer gå 15 timmar. Fick då till svar att man inte får ha barnet på förskolan om man har semester. Stämmer detta? Det är ju trots allt så att man börjar känna sig riktigt sliten nu med all ryggvärk och sammandragningar. Hade sett fram emot att bara få ligga ner och vila. Men så får man alltså inte göra? Ett alternativ är ju isf att ta ut fp istället sista veckorna innan bf, men hade helst velat slippa det...

• Svar på tråden Barn på dagis vid semester?
  • Cia o krabaten

Ja om man ska vara paragrafryttare så är det så.
    Mpnga fsk brukar vara snälla när man är höggravid.

Men ta ut FP nu och spara semestern och ta den i sommar så sparar du FP då istället. 

• Lena

Du kan ju ta fp då och ta semestern senare när hela familjen är hemma efter att barnet har kommit.

• Vickan I

Ja det stämmer att man inte får det (om inte förskolan är snäll då). Förskolan är ju till för den tid man inte kan sköta sitt barn själv för arbete. Men förstår absolut att du behöver vila. Kan du inte förklara läget så kanske de förstår? Bor ni i kommun där ni får ha barnen mer än 15 h/v vid föräldraledighet för då är det ju ett alt som du säger. Om ni klarar er ekonomiskt så behöver du ju inte ta några dgr med pengar. Får snåla lite, men det kanske det kan vara värt.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Oj skrev konstigt ser jag. man tolkar det som att du ville ha mer än 15H/v, men tänk som de ovan sade, fp nu och sem i sommar istället så jämnar det ut sig .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • crazy mom

Nej du får inte ha barnet på förskolan under semester. Ta ut föräldrarpenning istället.

Vickan -  Hur menar du? Brukar du fråga förskolepersonalen om det är ok att bryta mot reglerna? 

• LillaFruHasselblad
    Vickan I skrev 2010-12-21 21:13:34 följande:
    Oj skrev konstigt ser jag. man tolkar det som att du ville ha mer än 15H/v, men tänk som de ovan sade, fp nu och sem i sommar istället så jämnar det ut sig .
    Nej då, vill inte ha mer än 15 h! Det räcker gott så, men man fick inte ha barn där alls under semestern. Men det får nog bli fp isället då. Jobbigt bara att behöva krångla med det. Har redan ansökt om både semester och fp för flera månader sen...
  • mapo51

Hos oss så får man som gravid ha sitt barn samma tider som när man arbetar tills 1 mån efter syskonet är fött, oavsett om man har semester, hp eller fp eller om man är hemma utan betalning.
    Alltså har man andra regler för gravida än i vanliga fall, så kolla med kommunen vad som gäller.

• Alexi
    mapo51 skrev 2010-12-22 10:43:13 följande:
    Hos oss så får man som gravid ha sitt barn samma tider som när man arbetar tills 1 mån efter syskonet är fött, oavsett om man har semester, hp eller fp eller om man är hemma utan betalning.
    Alltså har man andra regler för gravida än i vanliga fall, så kolla med kommunen vad som gäller.
    hos oss samma fast i två månader. så dottern  gick som vanligt när jag hade sem i tre veckor före bf.
  • underverket 06

I Stockholms stad får man ha sitt barn på förskolan om man har semester. När jag skolade in sonen var jag hemma i 2 veckor efteråt o det visste förskolan, men inget sade något om det.

• aifo

Lagen säger att du inte får ha ditt barn på dagis när du är ledig du får faktist inte enns åka och handla eller gå till frisör tex. Och stockholm är inget undantag. Du kan få staffavgifter om det kommer fram.

• underverket 06

Aifo: När man har inskolning är dessutom en annan sak. Jag ville att sonen skulle ha korta dagar första veckorna, så han gick mellan 9-14 o jag var hemma då o detta visste förskolan om, så tror inte alls det är fel att göra så.

• Tigerwoman

Förskolan har inte att göra med om du är hemma med föräldrapenning eller med semester, varför ska de lägga sig i det?? Du är höggravid och behöver den lilla tid du kan få för dig själv, att neka ditt barn 15 timmar i veckan för att du tar ut semester är helt sjukt, jag fattar inte hur de skulle kunna göra det. Om du är hemma med obetald ledighet då, vad ska de säga då?? Ingen har att göra med hur du är ledig eller med vilken ersättning i det här lägen, det är bara avundsjuka moraltanter och byråkrati-ryttare som skulle anse sig ha rätt att lägga sig i det! Vår förskola (Stockholms innerstad) bryr sig inte om ifall man som förälder skulle åka på shopping-resa till Barcelona heller, för den delen, barnen är alltid välkomna till förskolan!

• Alexi
    Tigerwoman skrev 2010-12-28 20:14:48 följande:
    Förskolan har inte att göra med om du är hemma med föräldrapenning eller med semester, varför ska de lägga sig i det?? Du är höggravid och behöver den lilla tid du kan få för dig själv, att neka ditt barn 15 timmar i veckan för att du tar ut semester är helt sjukt, jag fattar inte hur de skulle kunna göra det. Om du är hemma med obetald ledighet då, vad ska de säga då?? Ingen har att göra med hur du är ledig eller med vilken ersättning i det här lägen, det är bara avundsjuka moraltanter och byråkrati-ryttare som skulle anse sig ha rätt att lägga sig i det! Vår förskola (Stockholms innerstad) bryr sig inte om ifall man som förälder skulle åka på shopping-resa till Barcelona heller, för den delen, barnen är alltid välkomna till förskolan!
    fast om du inte vet det, Sthlm stad har otroligt generösa regler jämfört med resten av länet och landet. Överallt i övrigt så finns det regler om semester osv. Tycker det är ruskigt fel att det är så olika regler kring sånt här, borde regleras statligt tycker jag.
  • Punkster
    Tigerwoman skrev 2010-12-28 20:14:48 följande:
    Förskolan har precis som alla andra regler att följa. Det står bland annat klart och tydligt reglerat i skollagen att barnen inte får vara på förskolan om föräldrarna har semester eller är lediga. Sen är det upp till den enskilda förskolan att vara generös och se mellan fingrarna med sånt. Men det ligger helt klart i förskolans intresse att se till att lagar och regler upprättshålls.

Självklart har TS all rätt i världen att vara hemma och vila sig med barnet på förskolan. Men isf är det mycket bättre att ta ut föräldrapenning eller be en läkare om en sjukskrivning. Då kan inte förskolan neka omsorg. Det kan dom om man tar ut semester. Paragrafrytteri, javisst. Men det är ändå vad som står i skollagen.
  • Tigerwoman

Jo, jag vet vad som står i lagen. Men jag menar att det är ju totalt absurt att förskolan ens skulle ha mage att fråga en höggravid kvinna med vilken ersättning hon går hemma en extra vecka på slutet. Ska de säga "-Du har väl verkligen tagit föräldrapenning ALLA de här dagarna du är hemma nu? Eller har du kanske tagit semester din rackare, för i så fall skickar vi hem ditt barn omedelbart!" Den som skulle vara så näsvis att ens fråga mig det som höggravid med andra barnet skulle jag ljuga rakt upp i ansiktet (ursäkta, men det skulle jag faktiskt).Hela logiken är ju galen, att man ska behöva utnyttja skattepengar för att få ha sitt barn på förskolan (även det skattepengar) i stället för att ta ut sin egen ihoptjänade semester och leva på de den sista veckorna.... Suck!

• knäppisen
    Punkster skrev 2010-12-28 21:40:11 följande:
    Förskolan har precis som alla andra regler att följa. Det står bland annat klart och tydligt reglerat i skollagen att barnen inte får vara på förskolan om föräldrarna har semester eller är lediga. Sen är det upp till den enskilda förskolan att vara generös och se mellan fingrarna med sånt. Men det ligger helt klart i förskolans intresse att se till att lagar och regler upprättshålls.

Självklart har TS all rätt i världen att vara hemma och vila sig med barnet på förskolan. Men isf är det mycket bättre att ta ut föräldrapenning eller be en läkare om en sjukskrivning. Då kan inte förskolan neka omsorg. Det kan dom om man tar ut semester. Paragrafrytteri, javisst. Men det är ändå vad som står i skollagen.
    Kan du hänvisa till rätt lagrum tack. Hittar inte den paragrafen i Skollagen.
  • J W

Va fan... Säg att du tar FP till fsk men ta semester av arb.givaren.

Hur och varför ska de kolla det?

• vivianne
    aifo skrev 2010-12-24 00:49:21 följande:

Lagen säger att du inte får ha ditt barn på dagis när du är ledig du får faktist inte enns åka och handla eller gå till frisör tex. Och stockholm är inget undantag. Du kan få staffavgifter om det kommer fram.

Vilken lag????

Flera kommuner tillåter att man har barnen på förskolan både vid semester och annan ledighet. De är däremot inte SKYLDIGA att göra det enligt skollagen.
Svar på tråden Barn på dagis vid semester?