• Duefigli

Hållpunkter och schema för julafton?

Ja, som rubriken antyder:

Hur ser er julafton ut, hållpunkter, tider för mat, tomte etc?

Vore lite intressant att se hur ni andra lägger upp dagen. Jag och min man har haft rätt olika traditioner under uppväxten och försöker nu hitta nån slags kompromiss, eller ja, ordning kanske är bättre uttryck, för vad som ska göras med och när det ska göras.

Så tell me, hur gör ni?

• Svar på tråden Hållpunkter och schema för julafton?
  • Jezamine

Tar dagen som den kommer.Behöver inte vara så inrutat/uppstyltat

Jag är INTE avstängd
  • Linda1976

På förmiddagen åker jag och dottern till hennes pappa och byter lite julklappar. 
    Sen hem igen, vid 13 kommer sambons föräldrar och bror och vi äter sill/lax-lunch. Kl 15 är det Kalle Anka. Sen äter vi skinka/köttbullar allt det andra vid kanske 17.00. Sen kör vi julklappsutdelning och mys resten av kvällen.

Imorgon kommer mamma upp från Malmö  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Blåklockan79

När vi var små, som fortfarande vore idealet
    Frukost när vi vaknade, sen lekte vi bäst vi kunde
    Lunch vid 12, mer lek.
    15, Kalle Anka
    16 kom tomten
    Sen glögg och fika
    kl 17.15 Medans vi barn kollade på Karl.Bertil Jonssons jul så lagade mamma middag sen åt vi middag sen var det typ dax att sova, ev leka mer med julklapparna

• Fröken85

Vi kommer väl vakna (=dottern väcker oss)  runt 6-7. Då blir det paketöppning för mig och maken, dottern och hundarna vid granen.
    Efter det blir det en lång mysig frukost, eller dottern kommer väl dricka lite mjölk på stående fot och sen kasta sig över nya leksakerna.
    Sen blir det långpromenad med hundarna och ett varmt bad efter det.
    Sen åker finkläderna på och vi åker hem till min moster där vi äter middag kl 13.
    Vid 15 blir det mys i soffan och lite Kalle på tv.
    Och sedan tror jag tomten kommer och sen stora julklappsutdelningen som brukar ta ett par timmar.
    Lite julgröt och skinkmacka efter det och sen åker vi hem och bara slappar i soffan resten av kvällen!

• Livisu
    Fröken85 skrev 2010-12-21 21:51:45 följande:
    Vi kommer väl vakna (=dottern väcker oss)  runt 6-7. Då blir det paketöppning för mig och maken, dottern och hundarna vid granen.
    Efter det blir det en lång mysig frukost, eller dottern kommer väl dricka lite mjölk på stående fot och sen kasta sig över nya leksakerna.
    Sen blir det långpromenad med hundarna och ett varmt bad efter det.
    Sen åker finkläderna på och vi åker hem till min moster där vi äter middag kl 13.
    Vid 15 blir det mys i soffan och lite Kalle på tv.
    Och sedan tror jag tomten kommer och sen stora julklappsutdelningen som brukar ta ett par timmar.
    Lite julgröt och skinkmacka efter det och sen åker vi hem och bara slappar i soffan resten av kvällen!
    Åh, jag vill också ha familj...
  • Duefigli

Tack för alla svar! Julbordet, äter ni det som lunch eller middag, ni som inte specificerat?

• lövet2
    Frukost varteftersom vi vaknar. Ungarna öppnar en morgonjulklapp.
    Fm: Jag och maken förbereder julbordet medan barnen roar sig själva.
    1230: Då kommer julgästerna och vi äter julbord. Förhoppningsvis hinner vi duka bort före Kalle.
    1500: Kalle Anka (en tupplur för den som så önskar i stället).
    1600: Kaffe och pepparkakor, mellanmål för barn som redan börjar vara hungriga igen.
    1700: Tomten kommer. Vi delar ut paket och öppnar.
    1900: Risgrynsgröt.
    2100: Julfika. Alla sorters kakor som finns i huset tas fram. Brukar bli mellan 10 och 20 sorter.

Sedan åker gästerna hem och vi delar upp oss. Ett par kanske ser film, några spelar spel, någon testar nya prylar osv
  • Kazeer

Mina föräldrar kommer hem till oss på förmiddagen och stannar resten av dagen.

Maken ägnar förmiddagen åt att fixa med maten.

Vid ungefär kl 13 äter vi jullunch med all den kalla julmaten, d v s sill, ägghalvor, lax, korv, sylta etc. Dopp i grytan för den som så önskar.

Till Kalle Anka serveras det kaffe, mandelmusslor och pepparkakor till den som vill ha. De flesta av oss somnar i soffan. Kanske äldste sonen, som är 3,5 år, kommer att tycka Kalle är kul i år. Maken stökar vidare i köket.

Efter Kalle öppnar vi julklapparna.

Framåt 18-tiden är det dags för julmiddag med den varma julmaten - julskinka (som förvisso är kall), revben, köttbullar, prinskorv, rödkål, brunkål mm.

Sedan är vi nog ganska så mätta och belåtna. Vi brukar plocka fram knäck, choklad, nötter, pepparkakor och frukt på kvällen men det är sällan vi orkar äta något

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Fröken85
    Livisu skrev 2010-12-21 21:54:01 följande:
    Åh, jag vill också ha familj...
    Ja, ibland får man inse hur lyckligt lottad man är....
    Kram
  • Mälaröbo

När vi har "små" barn i familjen ser det ut så här:

Så fort barnen vaknat går vi ner till granen och öppnar morgonpaketen som tomten lämnat under natten.
    Efter det är det lite tv-mys och välling.

Efter det åker finkläderna på och barnen leker med sina nya grejor.

Ca 13 äter vi julbord. Då åker all mat fram utom lutfisk och risgrynsgröt.

15.00 är det Kalle på tv och när det är slut kommer tomten.
    Paketöppningen brukar ta ett par timmar då vi har galet mycket paket och ingen får kasta sig över sina paket utan man öppnar i turordning så alla får se.

Efter det, ca kl 19, tar vi fram lutfisk och risgrynsgröt och lite rester till de som vill ha det.

Som avslutning på kvällen brukar vi vuxna sätta oss och och spela spel och kanske ta nån enstaka öl.

• Melly

Tar det lugnt på förmiddagen. Ingen särskild frukost och bara en lätt lunch typ fil och en macka eller lite yoghurt. Ingen julmat då.

Strax före kl 15 kommer släkten. Kl 15 blir det julkaffe till Kalle Anka med kaffe eller te, varm glögg och en massa kakor typ saffransbullar med mandelmassa, fruktkaka, pepparkakor och flera sorters småkakor.

Sen efter Kalle så kommer tomten med småbarnens julklappar som dom får öppna. Efter det så börjar vi göra i ordning för det stora julbordet som vi brukar börja äta 18:30 ungefär. Sitter länge och äter och sen nattas småbarnen och efter det så har vi vuxna och stora barn våran julklappsutdelning som brukar hålla på till sent Senare på kvällen sätter vi fram alla hemlagade julgotterna som vi mumsar på medans vi öppnar klapparna.

• vit pion

JULAFTON Morgonen ca kl 9.00 är det vanlig frukost.

Lunch ca 12.30 Gravad eller rökt lax med dillstuvade potatis, panerade torskbitar till barnen, grönsaker. Bara familjen.

Ca 14.30 kommer släkten och vi tittar på Kalle kl 15.00, fikar med kaffe, julmust, MANDELMUSSLAN med sylt och grädde och en del julgodis.

Ca 16.30 kommer tomten. Spännande!!

Ca 18.00-18.30 förbereder och äter julmat tillsammans. Vi har alltid knyte, så alla bidrar med lite mat var.

Efter maten slänger  man sig i soffan, tittar på tv, spelar kanske något spel, pratar och myser, äter mer onyttiga saker, massor av chocklad, haha.

När man sen orkar serveras ris a la malta.

JULDAGEN vill vi inte åka någonstans. Då vill vi bara äta julrester, slappa, se bra filmer, barnen njuter av sina julklappar, har det skönt helt enkelt. 

ANNANDAGJUL brukar det bli besök hos någon släkting!

• Ann Lee

Ungefär såhär blir det i år...

7.00 Sönerna vaknar och det blir risgrynsgröt till frukost + några paket att öppna
    8.30 Åkert till dotterns grav och tänder ljus
    9.30 Samling kring krubban i kyrkan
    11.30 Skinkmacka till lunch och sedan sover sönerna middag
    Under tiden förbereder jag och mannen maten och fikar lite
    15. 00 Äter vi julmat och mina föräldrar kommer också
    17.00 Skickar upp en kinesisk lykta mot kvällshimlen till minne av vår dotter
    17.30 Julklappsöppning
    Därefter fika...

Sen blir resten av kvällen som den blir. Kidsen somnar så småningom och vi slappar i soffan...

• Ponderosa

Minns när jag var liten och vaknade på julaftons morgonen. Då hade "Tomten" i smyg lagt en julklapp på mitt nattduksbord som jag fick öppna direkt när jag vaknade. Det brukade vara en tidning eller pysselbok för att hålla mig road en stund.

I år ser det ut så här:
    Frukost, dusch, sminkar mig, lockar håret, byter om till finkläder.
    Åker till min syster kl 10, dvs där hela familjen ska fira jul.
    På fm är det bara jag och mina två systrar.
    Vi kommer duka bordet riktigt fint med bordsplacering, tända ljus, ställa ut islyktorna, sätta äpplen i träden till fåglarna, ställa fram frukt & godis. När det känns klart tar vi en mysig julpromenad med hunden.
    Resten av familjen kommer ca 13, då äter vi lunch. Antingen kallrätter eller också gröt & macka.
    14-14.45 Leker vi lekar, bland annat fiskdamm och barnen får en godispåse som dom kan äta under Kalle Anka.
    15 Kalle Anka. Kaffe, kakor & godis framför tvn
    16 Tomten kommer med en julklapp var till barnen (Enda tiden som passade vår tomte)
    16.30 Läser Mamma/Farmor/Mormor julevangeliet
    17 Middag, den "vanliga" julmaten, plus att vi lagt till några alternativ för en i familjen som inte äter fläsk. (Vi har knytkalas)
    18.30 Julklappar!
    21.00 Ris a la Malta m. saftsoppa.
    Sen fortsätter vi prata, titta på varandras julklappar & äta godis resten av kvällen.

Nåt år har vi åkt på midnattsmässa men det blir nog inte så i år.

Svar på tråden Hållpunkter och schema för julafton?