Lizamaria skrev 2010-12-22 20:42:51 följande:
Det finns alltid fundamentalism - både inom religion men också politisk ideologi...För mig som är djupt troende, men som ändå erkänner evolutionen och gillar vetenskapliga framsteg (som de flesta kristna jag känner) så blir man ledsen när denna stereotypa nidbild målas upp gång på gång: att man är lagisk, dömande och bara ska prackapå andra. Jag pratar gärna om min tro om andra frågar..jag tränger mig inte på och visar stor respekt för er ateister. Jag vill bara ha samma respekt tillbaka.
Jag är alldeles för vetenskapligt lagd för att säga att gudar inte existerar och jag kallar mig inte ateist. För mig har gudar samma status som andra magiska väsen - får jag bevis för deras existens så får jag ompröva min nuvarande ståndpunkt, svårare än så är det inte.
Men visst krävs det en hel del bevis för att omkullkasta århundraden av kunskap inom fysiken (för att bara ta ett exempel).
Jag debatterar gärna, både religion och politik. Det är ofta lättare att diskutera med politiskt aktiva dock, de brukar inte ha integrerat sin åsikt/tro med sin personlighet lika hårt. Fast det gäller i ärlighetens namn inte min svärfar, han är mer inbiten sosse än Alf Svensson är kristen!