Inlägg från: Menhir |Visa alla inlägg
  • Menhir

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Korkad präst!

Han om någon borde förstå betydelsen av att ha en tro. Men han kankse vaknade på fel sida i går och kände för att sabba julkänslan för skolans alla barn??

• Menhir
    Lavish skrev 2010-12-22 18:39:15 följande:
    Men tomten och kristendomen är ju liksom på två skilda sidor? Tomten måste ju rimligen vara kristnedomens fiende? Så då är det väl ganska givet att just en PRÄST inte hellre vill att barnen ska tro på tomten än på bibeln? Det är lite mycket begärt.
    Det är därför präster ska hållas långt från skolavslutningar!
  • Menhir
    Lavish skrev 2010-12-22 19:15:01 följande:
    visst men nu var det ju prästens syn som diskuterades. Personligen tycker jag det blir roligare med präster som står upp för vad deras religion innebär. På det sättet kanske man kan få till RIKTIGA samtal om VIKTIGA saker vid kyrkbesök istället för en massa meningslöst gulligull. Som lär barnen att kyrkan är ett gulligt och mysigt ställe som man går till ibland för att det är tradition. Jag tycker hellre de ska få ta ställning till vad kyrkan verkligen står för.
    ja, självklart. men då ska det vara med barn o föräldrar som kommit till kyrkan just därför, inte för att de ska ha en trevlig stund med klassen.

Men det visar ju med önskvärd tydlighet hur fel det blir när man blandar  skolavslutningar med präster.
  • Menhir
    Lizamaria skrev 2010-12-22 19:48:39 följande:
    Du behöver inte vara snäll mot mig - men du har ingen rätt att diskriminera mig. Jag har rätt att vara uttalat kristen utan att riskera att bli uppsagd från jobb eller på annat sätt orättvist behandlad. Detsamma om jag vore muslim eller budist.
    Givetvis, givetvis. Men som arbetsgivare förväntar jag mig att anställa en städare, läkare eller lärare, inte en muslimsk läkare, kristen städare eller buddistiskt kassabiträde. Dvs jobb är en sak, privat övertygelse en annan.

Och jag måste erkänna att om någon berättar på anställningsintervjun att hon/han tror på tomtar eller gudar - ja då tänker jag mig för både en och två gånger. För den som tycker att det är viktigt att berätta på en anställningsintervju är antagligen mer intresserad av sin tro än av sitt jobb.
  • Menhir
    Lizamaria skrev 2010-12-22 20:10:15 följande:
    Men jösses: du har verkligen fördomar om troende människor. Tror du att jag som uttalat kristen skulle komma in och börja prata om min tro på en anställningsintervju???? Känner mig faktiskt helt mållös av denna idébild?? Sen är det ju så att en tro formar en människas etiska grund och ställlningstaganden: så självklart går det inte att kliniskt skilja mellan jobb och privat. Det är detta som gör Sverige så naivt - bara att tro att tro är en privatsak. Har man en tro påverkar det hela ens liv, hur man väljer att leva det, prioriteringar, värderingar. Men det betyder väl itne för tusan att man hoppar på varenda kotte och "pratar om Jesus" eller att man tänker spränga sig själv inne på varuhuset...
    Om du itne berättar det för mig på anställningsintevjun kan jag ju inte heller veta att du tror på gudar, eller hur? Så då är ju problemet löst!

Sedan kan jag tala om att folk faktiskt visst talar om sin religiösa tro på anställningsintervjuer, jag har hållt i flera så jag vet. Men särskilt vanligt är det inte (en kristen och ett par muslimer).
  • Menhir
    MammaG skrev 2010-12-22 20:20:46 följande:
    Fast ska man verkligen gå på djupet så är det fel. Tomtar, rent generellt, är en del av den svenska folktron. Jultomten, däremot härstammar från Sankt Nikolaus, Nikolaus Undergöraren, som var känd för sin givmildhet och för att alltid hålla dolt att det var han som var givaren-

Så jag råder alla ateister att genast ta bort tomten ur sitt julfirande, då han har kristen grund. Nu har ni bara mammon och habegäret kvar
    Och julskinkan!!
  • Menhir
    Lizamaria skrev 2010-12-22 20:22:33 följande:
    men tänk om jag INTE pratar om Gud på anställningsintervjun...och så får jag jobbet - och sen så gör jag inget annat än att prata Jesus hela dagarna och "försöker frälsa" mina kollegor..jag kanske är en "smart" kristen och lurar dig på intervjun Flört....Vill bara påskinna att du egentligen driver ett ganska löjligt resonemang som har sin grund i fördomar. Det är ok med fördomar men erkänn att du har dem vet ja!
    Klart jag har fördomar! Som uppvuxen i Jönköping har jag en sjuhelsikes massa fördomar om kristna och de blir infriade gång på gång!

Om jag anställde dig och du inte skötte ditt jobb spelar det ingen roll om du säljer frälsning eller jordnötter (eller slösar bort arbetstid genom att värva folk till kommunistisk kamp) - sköter man inte sitt jobb får man söka sig någon annanstans. Och där tror jag du håller med mig.
  • Menhir
    Lizamaria skrev 2010-12-22 20:31:58 följande:
    är lite elak nu men är det inte så att du har fördomar om frikyrkliga??
    Erkänner villigt att jag har svårt för pingstkyrkan (barndomstrauma) men tyvärr har jag träffat på en del fundamentaliser även inom Sv kyrkan. Men de är ovanligare, det ska erkännas!

Har faktiskt en barndomsvän (som jag förvisso inte träffat på länge) som är bekymrad över att våra barn inte är döpta - de kommer ju att för evigt pinas i skärselden! Hon tror också på skapelseberättelsen (jo, ordagrant) men är inte medlem i någon frikyrka. Förutom att hon hotar mina barn med evig plåga är hon rätt trevlig
  • Menhir
    oOOo oOOo skrev 2010-12-22 20:37:47 följande:
    Det är ju ett sundhetstecken på ateister att de inte bryr sig om sådant.
    Fördelen är att man kan välja själv.

Nu, go´vänner, ska jag gå o förbereda en riktig äktsvensk och hednisk jul - mycket griskött och sprit!
  • Menhir
    Lizamaria skrev 2010-12-22 20:42:51 följande:
    Det finns alltid fundamentalism - både inom religion men också politisk ideologi...För mig som är djupt troende, men som ändå erkänner evolutionen och gillar vetenskapliga framsteg (som de flesta kristna jag känner) så blir man ledsen när denna stereotypa nidbild målas upp gång på gång: att man är lagisk, dömande och bara ska prackapå andra. Jag pratar gärna om min tro om andra frågar..jag tränger mig inte på och visar stor respekt för er ateister. Jag vill bara ha samma respekt tillbaka.
    Jag är alldeles för vetenskapligt lagd för att säga att gudar inte existerar och jag kallar mig inte ateist. För mig har gudar samma status som andra magiska väsen - får jag bevis för deras existens så får jag ompröva min nuvarande ståndpunkt, svårare än så är det inte.

Men visst krävs det en hel del bevis för att omkullkasta århundraden av kunskap inom fysiken (för att bara ta ett exempel).

Jag debatterar gärna, både religion och politik. Det är ofta lättare att diskutera med politiskt aktiva dock, de brukar inte ha integrerat sin åsikt/tro med sin personlighet lika hårt. Fast det gäller i ärlighetens namn inte min svärfar, han är mer inbiten sosse än Alf Svensson är kristen!
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!