Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Vem har berättat för barnen att tomten finns då?

• Donum
    trollbottom skrev 2010-12-23 15:44:56 följande:
    Nä du, det är inte prästens jobb att avslöja att tomten inte finns. Det är föräldrarnas jobb. Helt onödigt av prästen
    Varför är det inte prästens jobb, menar du?

Om föräldrarna inte vill utsätta sina barn för andra trosuppfattningar än sin egna, så bör de väl se till att barnen inte vistas i kyrkan? 
  • Donum
    barbamor skrev 2010-12-23 21:08:54 följande:
     Detta var en obligatorisk skolavslutning under skoltid.
    Och?
    Skulle barnet inte få slutbetyg utan att delta på skolavslutningen, menar du?
    Eller stred du för att skolavslutningen skulle hållas någon annanstans? 
  • Donum
    barbamor skrev 2010-12-25 21:19:29 följande:
    Någon tyckte att föräldrarna skulle hålla barnen från kyrkan om de inte ville höra kyrkans budskap.

Ja, jag tycker det är helt fel att hålla skolavslutningar i en kyrka, helt helt fel....
    Ja, om föräldrarna inte vill utsätta sina barn för några andra trosuppfattningar än sin egna, så är det väl högst rimligt att de tar ansvar för det och ser till att barnen inte vistas i kyrkan?

Du lyckas inte slå i mig att du är oförmögen att hindra dina barn från att vistas i kyrkan om du verkligen hade velat. 
  • Donum
    barbamor skrev 2010-12-25 21:22:28 följande:
    Och vad var det för konstig fråga förresten? Det är skolplikt i Sverige och alla ska kunna delta i skolans verksamhet.
    Ja, men det är ju du som säger att dina barn inte kan delta i skolans verksamhet. Då får du väl ta konsekvenserna av det?
    Skolplikt är inte detsamma som att man är tvungen att delta på en skolavslutning. Det är något av det dummaste jag har hört. Hur tror du att alla föräldrar som vill ha med sig barnen på semester i tid och otid gör när semestern krockar med avslutningar?

• Donum

Tycker att den stora skillnaden mellan prästens tro på Gud och barnens tro på tomten är att prästen själv tror på det h*n förmedlar, medan föräldrarna som får barnen att tro på tomten själva inte tror på tomten. Dvs. prästen är övertygad om att h*n förmedlar vad som är sant, medan föräldrarna medvetet ljuger.  

• Donum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-27 14:13:27 följande:
    Därom tvistar de lärde. En del tecken tyder på flera missförstånd och felöversättningar. Jesus kan ha varit från en prästfamilj tydligen, vilket ger "jag är i min faders hus" en HELT ny innebörd. 
    Det var väl inget revolutionerande?
    Det står ju i bibeln att Maria var släkt med Elisabeth som var gift med Sakarias som var präst (lång följdordning nu haha...). Men Sakarias har mig veterligen aldrig ansetts vara Jesus far?

Fast det är väldigt OT.  
  • Donum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-27 22:00:00 följande:
    Eh? Nej, jag menar att en tolkning är att JOSEF var präst, och kom ur en prästfamilj!
    Spännande. Känner bara till att översättningen till snickare snarare ska vara hantverkare. Har du månne någon länk som jag kan läsa om det här?
  • Donum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-28 01:35:38 följande:
    Nej, men om jag inte missminner mig (vilket jag kan göra, då jag läser litet om ämnet på kul) så fick jag det från "Jesus - jude, rebell, gud?", en rätt intressant bok på det hela taget. :)
    Tack för tipset. Ska kika efter den. Och nu lämnar jag OT:n med en ursäkt för att ha upptagit tråden med det. Glad
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!