• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Mirva
    Krokimodell skrev 2010-12-23 02:55:47 följande:
    Hon skrev "o proffsigt", och menade säkert "oproffsigt".
    Ja så måste det ha varit!
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2010-12-22 20:13:53 följande:
    Fast lite konstigt är det ju då om det är så att han är ett kristen helgon egentligen. Eller så kanske man skall tolka det som att kyrkan till slut resignerat och låter den gamla hustomten komma in i stugan igen
    Jo, fast Sankt Nikolaus har ju inte riktigt så mycket gemensamt med jultomten va. Inga renar, inget nordpolsboende (snubben var ju fan turk), inga afler som bygger leksaker. Dessutom ska ju inte helgonen sno uppmärksamhet från The Man liksom.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Dr Mupp skrev 2010-12-22 20:17:06 följande:
    Prästen gjorde rätt enligt sin tro. Skolan gjorde dock fel som hade avslutnig i kyrkan med präst.
    Word. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
  • Dorian Ertymexx
    MammaG skrev 2010-12-22 20:20:46 följande:
    Fast ska man verkligen gå på djupet så är det fel. Tomtar, rent generellt, är en del av den svenska folktron. Jultomten, däremot härstammar från Sankt Nikolaus, Nikolaus Undergöraren, som var känd för sin givmildhet och för att alltid hålla dolt att det var han som var givaren-

Så jag råder alla ateister att genast ta bort tomten ur sitt julfirande, då han har kristen grund. Nu har ni bara mammon och habegäret kvar
    Ehm, det har alla kristna som firar jul också. Eller menar du att ni tokkristna inte frossar, är giriga, pysslar med avgudadyrkan och har er som alla vi andra som firar jul?

Och som jag skrev ovan, St Nicke är förvisso ett kristet helgon, men han har rätt litet gemensamt med den där figuren som Coca Cola skapade som reklamjippo för över hundra år sedan.
  • Dorian Ertymexx
    Fille88 skrev 2010-12-23 00:17:37 följande:
    Vad är det för efterblivna vuxna som INTE tror på gud?Obestämd 

Ju typiskt ateister -.- ...

Herregud människor sätt er ner med bibeln en jäkla stund och läs igenom lite....

Hur fan kan man påstå att gud inte finns för att det saknas Bevis?.Förvånad

Jag blir fyfan mörkrädd ...vad e detta för idioti liksom...

Så ifall det visade nu sig om att gud fanns skulle du/ni tro på honom då eller??......

Jäkla bullshit .....

Vi svenskar är  FÖR mkt ibland asså!!!!

// troende kristen;)
    Det är för att vi läst bibeln som vi inte tror. Well, bland annat därför.
  • Phlippan87

det är absolut ingen utomståendes sak att säga att tomten inte finns, jag tror inte att det är något barn som känner att deras föräldrar ljugit för dem när de väl upptäcker att tomten inte finns, de flesta säger väl inte till barnen att tomten finns utan undviker bara att säga att han inte finns?
    Ett barn är så påverkbart, säg till ett litet barn som tror på Gud att Gud inte finns och de flesta börjar fundera på det som sagts och många tappar nog sin tro, säg det istälelt till en vuxen som fått chansen att stärka sin tro och du gör inte samma "skada". Att ta ifrån barnen något de tror på på det viset är grymt och som sagt, prästen ahr ingen rätt att göra så, att förstöra för barnen så nära inpå jul.
    Jag trodde på tomten när jag var liten, mina föräldrar sa aldrig att tomten fanns utan det var min egen tro, att de inte sa att han inte fanns är inget som jag på något vis känt som att de ljugit för mig, de har bara låtit mig ha min tro, mina fantasier.

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110616 | phlippans.blogg.se
  • Lavish

Men ni som säger att man har rätt till tro, vilket jag håller med om. På vilket sätt har den här prästen förbjudit barnen att tro? Det är väl fortfarande fritt fram för dem att tro på tomten om de vill? Jag vet inte hur många gånger folk har berättat för mig att min tro är falsk. Det betyder inte att jag slutar tro. Det står mig fortfarande fritt och nåt straff har jag aldrig fått för det. Men ärligt talat tror jag inte det är så många barn som tror på tomten när de fyllt 6 år, iaf inte att den "riktiga" tomten är den som kommer hem till dem med julklappar.

Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!