Snabb hjälp.. Knäck
Jahaaa.. Nu gör jag knäck.. För första gången.. Och den stelnar inte.. Gör kul provet om och om igen men det bara sjunker ner till botten och lägger sig platt.. Ska jag bara vänta? Kokat 30 min nu på en 1dl * 1dl * 1dl sats..
Jahaaa.. Nu gör jag knäck.. För första gången.. Och den stelnar inte.. Gör kul provet om och om igen men det bara sjunker ner till botten och lägger sig platt.. Ska jag bara vänta? Kokat 30 min nu på en 1dl * 1dl * 1dl sats..
Jag hade nog bara fortsatt att koka. Den ska koka på hög värme och det kan ta lång tid. Tycker aldrig att en halvtimme brukar räcka! Lycka till!
Höj värmen lite om det inte kokar ordentligt och fortsätt göra kulprovet, det tar åt snabbt när det väl börjar nå rätt temp.
Tack! Nu har jag hällt upp den i formarna.. Nu ska det bli spännande och c hur den blev =)
Använd termometer. Hur smidigt som helst. 122 grader och smeten är klar :)
Men alltså, huuur gör ni för att få i knäcken i formarna?
Jag får liksom knäcksmet överallt förutom snyggt i formarna
En såsslev brukar jag använda att hällaupp knäck med.
Tänkte bara tipsa om microknäck, 7 minuter i micron sen hälla i mandel och apelsin. Jag gör inte ens kulprov längre och har aldrig misslyckats. Jättegott! 
Läste ett tips i ett knäckrecept att man skulle ta den tomma vispgrädde förpackningen och fylla med knäcksmet och hälla i formarna. Ska testa det själv imorn när jag gör knäck så jag vet inte än om det funkar bra. Tyckte att det lät smidigt!
Eller så gör man som jag och ropar på sambon som fick ta över när jag hade svurit ett tag på knäckformar som välte och knäcksmeten som började stelna. Tur att han finns ibland när mitt tålamod inte är det bästa ;)
Vi hällde smeten i en kanna och hällde ifrån (hade även en sked till hjälp för "stoppa" strålen med.) Slängde in kannan i micron när smeten började stelna.
Tintis. Smart att använda gräddförpackningen. Slipper diska också :)