• Vårkänslor

Snabb hjälp.. Knäck

Jahaaa.. Nu gör jag knäck.. För första gången.. Och den stelnar inte.. Gör kul provet om och om igen men det bara sjunker ner till botten och lägger sig platt.. Ska jag bara vänta? Kokat 30 min nu på en 1dl * 1dl * 1dl sats..

• Svar på tråden Snabb hjälp.. Knäck
  • Mamma Tintis

Jag hade nog bara fortsatt att koka. Den ska koka på hög värme och det kan ta lång tid. Tycker aldrig att en halvtimme brukar räcka! Lycka till!

• Moyo

Höj värmen lite om det inte kokar ordentligt och fortsätt göra kulprovet, det tar åt snabbt när det väl börjar nå rätt temp.

• Vårkänslor

Tack! Nu har jag hällt upp den i formarna.. Nu ska det bli spännande och c hur den blev =)

• Akleja

Använd termometer. Hur smidigt som helst. 122 grader och smeten är klar :)

• Ladyn

Men alltså, huuur gör ni för att få i knäcken i formarna?
    Jag får liksom knäcksmet överallt förutom snyggt i formarna

• Stratto
    Ladyn skrev 2010-12-22 18:41:08 följande:
    Häller upp smeten i en liten kanna innan jag häller vidare ner i formarna
  • Tahu

Tänkte bara tipsa om microknäck, 7 minuter i micron sen hälla i mandel och apelsin. Jag gör inte ens kulprov längre och har aldrig misslyckats. Jättegott! Glad

• Hallonmumsan
    Ladyn skrev 2010-12-22 18:41:08 följande:
    använder en större sked och en mindre typ espressosked och skedar i. jag brukar låta kastrullen stå på svag värme medans jag har plåten bredvid, på det sättet så stelnar inte smeten och blir lättare att få i formarna
  • Mamma Tintis

Läste ett tips i ett knäckrecept att man skulle ta den tomma vispgrädde förpackningen och fylla med knäcksmet och hälla i formarna. Ska testa det själv imorn när jag gör knäck så jag vet inte än om det funkar bra. Tyckte att det lät smidigt!

• Akleja

Eller så gör man som jag och ropar på sambon som fick ta över när jag hade svurit ett tag på knäckformar som välte och knäcksmeten som började stelna. Tur att han finns ibland när mitt tålamod inte är det bästa ;)
    Vi hällde smeten i en kanna och hällde ifrån (hade även en sked till hjälp för "stoppa" strålen med.) Slängde in kannan i micron när smeten började stelna.

• Akleja

Tintis. Smart att använda gräddförpackningen. Slipper diska också :)

• Ladyn
    Mamma Tintis skrev 2010-12-22 20:35:26 följande:
    Läste ett tips i ett knäckrecept att man skulle ta den tomma vispgrädde förpackningen och fylla med knäcksmet och hälla i formarna. Ska testa det själv imorn när jag gör knäck så jag vet inte än om det funkar bra. Tyckte att det lät smidigt!
    Åh vilka bra tips ni har!

Ska absolut testa Tintis i morgon när det är dax för Knäck!

Lavendula: Så brukar det ALLTID sluta här hemma oxå
Svar på tråden Snabb hjälp.. Knäck