Berätta eller inte berätta? (långt)
Min sambo har någon form av sexmissbruk/sjukligt bekräftelsebehov som jag upptäckte för 1½ år sedan när jag kollade igenom datorn efter en lång tids dålig magkänsla. Han har under hela vårt förhållande kontaktat andra tjejer via internet, sms, telefon och försökt få till sexträffar (som han själv säger aldrig ägt rum). Jag kommer aldrig få veta hela sanningen eftersom han har ljugit hela tiden, det är jag som har fått leta upp alla bevis, från början hade han aldrig ens pratat med någon annan tjej via internet. Jag valde att förlåta och gå vidare efter en tids samtal och löften om att det aldrig skulle ske igen. Men han har fått två återfall (som jag vet om, genom att snoka) och till slut tog jag vårt barn och flyttade till min hemstad igen 30 mil bort. Eftersom vårt barn är väldigt litet såg jag självklart till att de fick träffas lika ofta som tidigare, vi åkte fram och tillbaka en massa för att få till det och på helgerna levde vi som en familj och hade det precis som vanligt.
Han insåg allvaret och kontaktade parterapeut på en gång, han ångrade sig djupt och tog faktiskt tag i allt på ett sätt han inte gjort förut. Vi gick och pratade och redan efter ett par gånger kändes allt bättre, han öppnade sig väldigt inför mig och terapeuten och jag tyckte det var riktigt modigt. Han går själv i terapi och vi går även tillsammans och planerar att fortsätta med det. Vi har redan fått ett bättre förhållande överhuvudtaget, pratar mycket och ofta väldigt djupt och vi har båda tro på att vi kommer kunna ha ett långt liv tillsammans. Den närheten vi känner till varandra har ingen av oss upplevt med någon annan förut. Det stora problemet för mig är min svartsjuka som har kommit ibland, vilket jag inte är van vid. Jag litar inte på honom, ibland tror jag att han inte kommer direkt hem efter jobbet tex, tankar som jag aldrig har haft förut i något förhållande. Jag har varit orolig för att jag själv kommer vara otrogen en dag pga min ilska över det han har gjort och har pratat med honom om den oron. Han har svarat att han skulle förstå om jag var det och att han i så fall inte skulle vilja veta, samtidigt som han har sagt att han inte skulle klara av att jag var det.
Så hände det jag har varit orolig för, jag var otrogen mot honom för en vecka sedan! Jag blev jättefull en kväll och vaknade dagen efter naken i en främmande killes säng. Jag minns nästan ingenting, gick därifrån i smyg utan att säga något raka vägen hem och ljög för min sambo rakt i ansiktet att jag hade somnat hos en tjejkompis. Jag behöver inte ens skriva om hur dåligt jag mår, vilken ångest jag har eller hur mycket jag ångrar mig. Vi har ju just flyttat ihop igen och det började kännas så bra igen. Nu vet jag inte om jag ska berätta eller om jag ska hålla det för mig själv och aldrig göra om det. Jag vet att det var alkoholen som gjorde att jag tog det hemska beslutet, jag vet att jag inte kan kontrollera alkohol och därför har jag tagit beslutet att sluta dricka. Både för min egna och mitt barns skull, att komma hem dagen efter och vara så bakis/full att man inte kan ta hand om sitt barn på hela dagen känns som ett större svek än otroheten.
Jag har alltid ansett att man ska berätta om man har varit otrogen, att partnern ska få välja om den vill fortsätta förhållandet eller inte. Men nu tar det emot. Han kommer bli helt förkrossad och jag är så rädd för att han kommer få tillbaka sina självmordtankar han fick när jag lämnade honom. Jag är rädd att han kommer ta upp sitt missbruk och bli deprimerad igen. Samtidigt är det självklart jättejobbigt att jag, som hela tiden har varit den starka och förnuftiga i förhållandet nu är det som svikit. Jag tänker även på vårt barn som ännu är så litet att det behöver oss båda nära.
Är det det enda rätta att berätta, eller hur ska jag tänka?