Ni om har hög lön.. Hehe, KOLLA HIT!
Nu bor jag iofs utomlands och är verksam i en bransch där lönerna generellt ligger mycket högt, dvs jag kanske är något yrkesskadad, men jag tror ändå det är få som idag anser 30k som en hög lön. Men skit samma, vad jag vill ha fram är att om det är just hög lön du är ute efter ska du nog satsa på yrken som ger lite mer än så.
Skolan var aldrig några problem, men å andra sidan är jag en naturlig geek Självklart behöver man inte vara nobelprismaterial för att fixa en bra utbildning, däremot kommer du aldrig att komma undan engelskan. Nu var det iofs länge sedan jag pluggade, men största delen kurslitteratur var på engelska och vi hade också många föreläsningar på engelska pga utländska föreläsare (jag har dubbel examina, en naturvetenskaplig och en samhällsinriktad och det var lika på båda utbildningarna).
Jag arbetar nu som fondmäklare och mitt råd skulle nog vara att skaffa en bred utbildning som sedan kompletteras med någon form av "spjutkompetens" (behöver inte vara så avancerat som det låter). Dessutom rekommenderar jag definitivt att satsa på ett bra universitet, i många fall kommer du aldrig ens till intervju såvida du inte utbildats vid ett högt rankat universitet.
Lycka till