Jag är så arg på sonens lärare!
Igår var det avslutning på skolan och då fick barnen en strut med skumtomtar i. De hade fått en uppmaning om att inte äta det förrän de kom hem, det var allt. Min son tog förgivet att de hade kollat så han fick äta det eftersom ingen sa nått till honom.
Senare på dagen var han sist kvar på fritids och då ville personalen bjuda honom på en godis. Fast eftersom de inte hittade någon innehållsförteckning så tackade han nej. Istället frågade han om han fick ta en av de som han fått i skolan och det fick han. Fast han hann knappt äta upp den förrän det började klia i munnen och i halsen på honom. Tack och lov så reagerade fritidspersonalen blixtsnabbt och gav honom allergimedicin och ringde sedan mig. Jag var precis i närheten så jag var strax där och hemma sedan började han klaga på ont i magen. han fick då ytterligare allergimedicin och symtomen klingade av som tur var.
När vi undersökt skumtomten konstaterade vi att det inte var Cloettas som vi brukar köpa utan troligtvis Malcos och de vet jag att det står att de kan innehålla spår av jordnötter på. Jag rinde han lärare och hon kom med en rad ursäkter. För det första så var det inte hon som köpt godiset, sedan menade hon på att hon som lärare har så mycket att tänka på att hon inte tänkt på detta...jag är också lärare och jag har ALLTID tagit stor hänsyn till allegiker även innan mina barn konstaterades allergiska, det tycker jag är en självklarhet.
Fast det värsta var att hon tyckte att jag skulle säga till honom att tacka nej till allt godis som han blir bjuden på...kan man kräva det av en nioåring? och speciellt på grund av att vuxna inte klarar att ta sitt ansvar? Som lärare måste hon väl kunna läsa en innehållsförteckning? Jag sa att hon kan skicka med godiset hem om hon vill, men i så fall måste hon skicka med innehållsförteckningarna med.Fast se det gick inte för hon brukade alltid köpa blandat när hon köpte godis.
Jag blev så arg att jag ringde rektorn idag och han blev nog lika chockad som jag blev och han skulle prata med läraren. Jag hoppas verkligen att hon förstår allvaret i det hon gjort, för jag vet inte hur många gånger jag påpekat att hon måste läsa på allt. Det värsta är att min son inte är ensam om att ha allvarliga allergier i klassen och hon "glömmer" att läsa! Dessutom så är det två assistenter i klassen som är väl medvetna om barnens allergier.