• Wilowa

Jag är så arg på sonens lärare!

Igår var det avslutning på skolan och då fick barnen en strut med skumtomtar i. De hade fått en uppmaning om att inte äta det förrän de kom hem, det var allt. Min son tog förgivet att de hade kollat så han fick äta det eftersom ingen sa nått till honom.

Senare på dagen var han sist kvar på fritids och då ville personalen bjuda honom på en godis. Fast eftersom de inte hittade någon innehållsförteckning så tackade han nej. Istället frågade han om han fick ta en av de som han fått i skolan och det fick han. Fast han hann knappt äta upp den förrän det började klia i munnen och i halsen på honom. Tack och lov så reagerade fritidspersonalen blixtsnabbt och gav honom allergimedicin och ringde sedan mig. Jag var precis i närheten så jag var strax där och hemma sedan började han klaga på ont i magen. han fick då ytterligare allergimedicin och symtomen klingade av som tur var.

När vi undersökt skumtomten konstaterade vi att det inte var Cloettas som vi brukar köpa utan troligtvis Malcos och de vet jag att det står att de kan innehålla spår av jordnötter på. Jag rinde han lärare och hon kom med en rad ursäkter. För det första så var det inte hon som köpt godiset, sedan menade hon på att hon som lärare har så mycket att tänka på att hon inte tänkt på detta...jag är också lärare och jag har ALLTID tagit stor hänsyn till allegiker även innan mina barn konstaterades allergiska, det tycker jag är en självklarhet.

Fast det värsta var att hon tyckte att jag skulle säga till honom att tacka nej till allt godis som han blir bjuden på...kan man kräva det av en nioåring? och speciellt på grund av att vuxna inte klarar att ta sitt ansvar? Som lärare måste hon väl kunna läsa en innehållsförteckning? Jag sa att hon kan skicka med godiset hem om hon vill, men i så fall måste hon skicka med innehållsförteckningarna med.Fast se det gick inte för hon brukade alltid köpa blandat när hon köpte godis.

Jag blev så arg att jag ringde rektorn idag och han blev nog lika chockad som jag blev och han skulle prata med läraren. Jag hoppas verkligen att hon förstår allvaret i det hon gjort, för jag vet inte hur många gånger jag påpekat att hon måste läsa på allt. Det värsta är att min son inte är ensam om att ha allvarliga allergier i klassen och hon "glömmer" att läsa! Dessutom så är det två assistenter i klassen som är väl medvetna om barnens allergier.

• Svar på tråden Jag är så arg på sonens lärare!
  • Astarte

Fyyyy! Jag hade blivit jättearg. Självlart är det hennes ansvar i första hand. Hon måste kolla allt när det finns barn som inte tål allt. Hennes ursäkt var så lam att det känns som om hon egentligen var mycket väl medveten om hur dåligt det var.

• Alexi

fast som nioåring måste man väl ta ett eget ansvar? jag är kaftigt nötallergisk bland annat och har i hela mitt liv tackat nej om jag inte är säker på att jag kan äta det, litar inte på att andra läst innehåll osv.

• Snuggles
    Alexi skrev 2010-12-22 20:46:14 följande:
    fast som nioåring måste man väl ta ett eget ansvar? jag är kaftigt nötallergisk bland annat och har i hela mitt liv tackat nej om jag inte är säker på att jag kan äta det, litar inte på att andra läst innehåll osv.
    Men som TS också sa att eftersom ingen sa något så tog sonen för givet att dom hade kollat så att det inte innehåller nötter.
    Min dotters pappa är dödsallergisk emot nötter och likaså hennes faster och jag har blivit van därifrån att kolla efter nötter även ifall dottern inte har den allergin.
    Däremot så är hon allergisk emot äggvita och det är en minst lika jobbig allergi att hålla koll på´.
    Får samtal titt som tätt ifrån personalen att nu hade hon fått en kaka eller något annat som innehöll äggvita och vad ska dom göra nu?

Personalen SKA hålla koll på om det är nötter i om dom vet om ifall det finns någon som har en sådan allergi.
    Pojken är ändå 9 år och man kan faktiskt inte förvänta sig allt ifrån barnen tyvärr. Och känns inte riktigt schyst att bara för att dom var så lata för att läsa så ska han bli utan godis?
  • Lavish

Det känns inte så bra. Dels ÄR det mycket begärt av en 9 åring att han själv ska hålla koll på vad som kan tänkas innehålla jordnötter. Men dels så fick han ju godiset i en strut? Inte i originalpåsen? Då finns det ju inget sätt för vare sig honom eller dig att kontrollera innehållet i godiset. Och när det nu råkade vara en godissort som han brukar få äta så var det ju väldigt lätt för honom att välja att tro att godiset var OK.

Det finns olika allergier. Men just jordnötsallergi är ju en så pass allvarlig allergi så då tycker jag att den läraren som har en sådan elev MÅSTE vara uppmärksam. Det är en annan sak med en unge som jag som visserligen är allergisk mot en hel del frukter och nötter, men inte på så sätt att det är direkt farligt för mig att konsumera dessa saker i små mängder.

• Alexi
    Snuggles skrev 2010-12-22 20:59:23 följande:
    Men som TS också sa att eftersom ingen sa något så tog sonen för givet att dom hade kollat så att det inte innehåller nötter.
    Min dotters pappa är dödsallergisk emot nötter och likaså hennes faster och jag har blivit van därifrån att kolla efter nötter även ifall dottern inte har den allergin.
    Däremot så är hon allergisk emot äggvita och det är en minst lika jobbig allergi att hålla koll på´.
    Får samtal titt som tätt ifrån personalen att nu hade hon fått en kaka eller något annat som innehöll äggvita och vad ska dom göra nu?

Personalen SKA hålla koll på om det är nötter i om dom vet om ifall det finns någon som har en sådan allergi.
    Pojken är ändå 9 år och man kan faktiskt inte förvänta sig allt ifrån barnen tyvärr. Och känns inte riktigt schyst att bara för att dom var så lata för att läsa så ska han bli utan godis?
    fast han kunde ju frågat dem om de läst. inte bara förutsätta. när det nu var något annat än typ vanlig skolmat. i den åldern är man ju hos kompisar, på aktiviteter och annat och måste ju då lära sig hålla koll.

så jag säger inte att läraren inte gjort fel men han måste lära sig dubbelkolla om han är så allergisk att han tom reagerar på spår av, det gör inte jag och jag har ändå en rejäl jordnötsallergi.
  • Habaladabala
    Alexi skrev 2010-12-22 21:11:10 följande:
    fast han kunde ju frågat dem om de läst. inte bara förutsätta. när det nu var något annat än typ vanlig skolmat. i den åldern är man ju hos kompisar, på aktiviteter och annat och måste ju då lära sig hålla koll.

så jag säger inte att läraren inte gjort fel men han måste lära sig dubbelkolla om han är så allergisk att han tom reagerar på spår av, det gör inte jag och jag har ändå en rejäl jordnötsallergi.
    Han litade väl på sin lärare. På fritids hade han ju tackat nej eftersom de inte hittade nån innehållsförteckning. Det tycker iaf jag var duktigt gjort av en nioåring.
    Klassföreståndaren borde han väl kunna lita på att hon har koll.  
  • Snuggles

Tänker på att han är ändå 9 år, och är det avslutning så är väl skallen någon annanstans.
    Det där med dubbelkolla kommer väl senare.
  • Kinsale

Näe, stackars kille! Jag tycker nog att personalen borde ha haft koll; i detta fall läraren. Tycker att förklaringarna (eg ursäkterna) var rätt lama.

• Wilowa
    Astarte skrev 2010-12-22 20:29:07 följande:
    Fyyyy! Jag hade blivit jättearg. Självlart är det hennes ansvar i första hand. Hon måste kolla allt när det finns barn som inte tål allt. Hennes ursäkt var så lam att det känns som om hon egentligen var mycket väl medveten om hur dåligt det var.
    Det värsta är att detta inte är första gången jag diskuterar detta med henne och varje gång har jag poängterat hur viktigt det är att hon läser på ALLT eftersom man aldrig vet i vad det finns spår av jordnötter.

Fast det känndes skönt att rektorn tog mig på allvar.
  • Wilowa

Han är jätteduktig på att kolla, men titta i affärerna...Cloettas skumtomte kan han äta men inte Malacos. Inte ens jag kunde se att det var fel tomte först. Sedan är jag väl medveten om att det kan ske missar, men på Malacos förpackning står det klart och tydligt att de innehåller spår av jordnötter, så ingen av de tre som jobbar i klassen har kollat på innehållsförteckningen och DET är skandalöst med två allvarligt allergiska barn i klassen. Jag pratade nyss med mamman till det andra barnet och hon blev lika irriterad som jag blev.

Fast hur man reagerar på spår av måste väl ändå bero på hur mycket spår det är på just det man stoppar i munnen?
  • Wilowa
    Habaladabala skrev 2010-12-22 21:17:02 följande:
    Han litade väl på sin lärare. På fritids hade han ju tackat nej eftersom de inte hittade nån innehållsförteckning. Det tycker iaf jag var duktigt gjort av en nioåring.
    Klassföreståndaren borde han väl kunna lita på att hon har koll.  
    Ja han är jätteduktig för att bara vara nio år och har varit det allt sedan vi fick veta hans allergi som sexåring...likaså han sexåriga lillasyster. han bevisade ju igår att han faktiskt kan ta större ansvar än tre vuxna människor! otur bara att det gjorde att det blev fel...fast å andra sidan så hade han nog hunnit klämma i sig alla tomtarna i struten hemma innan han reagerat.

Fritidspersonalen som hade ansvaret för honom när detta hände, tyckte så synd om honom så idag när jag hämtade honom så fick han massor av andra skumtomtar som vi alla läste på att de var okej. Sådan värmer i hjärtat kan jag lova. ...till skillnad mot samtalet med hans lärare igår, det gör mig fortfarande arg bara att tänka på henne.
  • Wilowa
    Kinsale skrev 2010-12-22 21:29:42 följande:
    Näe, stackars kille! Jag tycker nog att personalen borde ha haft koll; i detta fall läraren. Tycker att förklaringarna (eg ursäkterna) var rätt lama.
    Jag kollade med rektorn idag och de får inte ge eleverna något som innehåller nötter, jordnötter eller mandel överhuvudtaget. Jag jobbar själv inom förskolan i en större grannkommun och hos oss är de väldigt tydliga med att vi inte på några villkorsvis får ge nått med nötter i. Här har informationen inte varit lika tydlig...tyvärr. Vad skulle ha hänt om något annat barn reagerat på spåren av jordnötterna? Någon som inte har en väska full med mediciner med sig? Nej det är fruktansvärt slarvigt av läraren och jag hoppas att rektorn läxar upp henne ordentligt och ger henne utbildning så hon förstår!

Läraren har under alla år haft en chokladkalender vid jul och det har hon fortsatt med nu. förr om åren har hon frågat mig om det var okej och då har jag gett en allergitablett den aktuella dagen, fast i år sa han själv nej redan långt innan det var hans tur.

Ursäkterna ÄR lama och tyvärr gäller det även andra saker som har med undervisningen att göra...men det är en annan diskussion, men som jag faktiskt tog upp med rektorn idag när jag ändå hade honom på tråden. Tyvärr kommer min dotter troligtvis få samma lärare när hon börjar ettan till hösten, så vi har 3½ år kvar med denna lärare och just nu vet jag inte om jag skulle klara av att träffa henne!
  • Alexi
    Wilowa skrev 2010-12-22 21:42:38 följande:
    Han är jätteduktig på att kolla, men titta i affärerna...Cloettas skumtomte kan han äta men inte Malacos. Inte ens jag kunde se att det var fel tomte först. Sedan är jag väl medveten om att det kan ske missar, men på Malacos förpackning står det klart och tydligt att de innehåller spår av jordnötter, så ingen av de tre som jobbar i klassen har kollat på innehållsförteckningen och DET är skandalöst med två allvarligt allergiska barn i klassen. Jag pratade nyss med mamman till det andra barnet och hon blev lika irriterad som jag blev.

Fast hur man reagerar på spår av måste väl ändå bero på hur mycket spår det är på just det man stoppar i munnen?
    Fast det där med kan innehålla spår av är ju bara en reservation. Det ska ju inte vara några nötter i, maskinerna rengörs men det finns produkter med nötter i på samma fabrik. Jag är nötallergiker sen födseln och som barn så stod det ju aldrig så på förpackningarna. Så kunde jag äta allt nötfritt godis som barn (marabou mjölkchoklad, skumtomtar osv) kan jag ju inte sluta bara för att de en dag stämplar "kan innehålla spår av" på förpackningarna. Så har jag resonerat. Och har som sagt aldrig reagerat på något.  
  • augustisten
    Alexi skrev 2010-12-23 10:19:59 följande:
    Fast det där med kan innehålla spår av är ju bara en reservation. Det ska ju inte vara några nötter i, maskinerna rengörs men det finns produkter med nötter i på samma fabrik. Jag är nötallergiker sen födseln och som barn så stod det ju aldrig så på förpackningarna. Så kunde jag äta allt nötfritt godis som barn (marabou mjölkchoklad, skumtomtar osv) kan jag ju inte sluta bara för att de en dag stämplar "kan innehålla spår av" på förpackningarna. Så har jag resonerat. Och har som sagt aldrig reagerat på något.  
    Det beror ju på hur allergisk man är. Du är troligen inte jättekänslig eftersom det gått bra. Min bror fick inte äta choklad över huvud taget då vi var barn eftersom det inte fanns märkning då och han hamnade i chock efter att ha ätit mjölkchoklad en gång.

I skola/förskola ska ingenting med nötter eller möjlig spår av nötter i få förekomma. Punkt.
  • Wilowa
    augustisten skrev 2010-12-23 11:50:56 följande:
    Det beror ju på hur allergisk man är. Du är troligen inte jättekänslig eftersom det gått bra. Min bror fick inte äta choklad över huvud taget då vi var barn eftersom det inte fanns märkning då och han hamnade i chock efter att ha ätit mjölkchoklad en gång.

I skola/förskola ska ingenting med nötter eller möjlig spår av nötter i få förekomma. Punkt.
    Nej det ska inte förekomma! Fast misstag kan ske, men att inte kunna stå för det tycker jag är ynkligt! Fast i det här fallet är det inte ens ett accepterat misstag eftersom det står klart och tydligt på förpackningen att det är spår av jordnötter i...och att inte kunna stå för det misstaget är helt otroligt lågt! Trots att det är två dygn sedan detta hände så blir jag fortfarande arg när jag tänker på mitt samtal med läraren.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2010-12-23 15:22:48 följande:
    Nej det ska inte förekomma! Fast misstag kan ske, men att inte kunna stå för det tycker jag är ynkligt! Fast i det här fallet är det inte ens ett accepterat misstag eftersom det står klart och tydligt på förpackningen att det är spår av jordnötter i...och att inte kunna stå för det misstaget är helt otroligt lågt! Trots att det är två dygn sedan detta hände så blir jag fortfarande arg när jag tänker på mitt samtal med läraren.
    Nu har det gått en månad och jag blir fortfarande arg när jag tänker på detta. Bara jag får tid över på jobbet, så ska jag smita ifrån och ringa rektorn någon dag. Jag vill kolla hur läraren reagerat samt diskutera hur han ställer sig till att samma lärare nästa höst ev kommer att få min dotter som även hon är allergisk mot jordnötter. Just nu känner jag mig trygg eftersom jag faktiskt litar på min son, men min dotter kommer i höst vara nyss fylda sju och hon är inte alls lika pålitlig av naturliga skäl. Nu går hon i förskoleklassen och personalen där häpnade när de fick höra hur sonens lärare handlat...samma sak personalen på sonens fritids. Alla tar detta på stort allvar utom denna lärare. :-]

Hemskt när man litar mer på en nioåring än en som är närmare 60 år!
  • Puffy75

Tror inte läraren förstår allvaret. Speciellt inte om det är en närmre 60 år - om man nu får generalisera men jag är själv allergisk och jag stöter ofta på den äldre generationen som tycker man sjåpar eller överdriver. Nåja, lite grann är väl inte så farligt...tycks nästan tycka man överdriver.
    Absolut inte ok på något sätt men tyvärr finns det måååånga människor i den kategorin - fortfarande trots allergier som är så vanliga.

Hade jag haft allergiska barn så hade jag verkligen kämpat för att lära dig att avstå. Även om det är fruktansvärt för barnen att behöva tänka så och ta det ansvaret. Men jag har fått fel mat vid sååå många tillfällen och i så många olika sammanhang så jag litar knappt på ngn längre.

Men jag blir glad när skolan i helhet reagerar som de gör! Vad sjutton gör man med knäppa gamla stofiler som kör sitt race!?

• Wilowa
    Puffy75 skrev 2011-01-24 20:17:17 följande:
    Tror inte läraren förstår allvaret. Speciellt inte om det är en närmre 60 år - om man nu får generalisera men jag är själv allergisk och jag stöter ofta på den äldre generationen som tycker man sjåpar eller överdriver. Nåja, lite grann är väl inte så farligt...tycks nästan tycka man överdriver.
    Absolut inte ok på något sätt men tyvärr finns det måååånga människor i den kategorin - fortfarande trots allergier som är så vanliga.

Hade jag haft allergiska barn så hade jag verkligen kämpat för att lära dig att avstå. Även om det är fruktansvärt för barnen att behöva tänka så och ta det ansvaret. Men jag har fått fel mat vid sååå många tillfällen och i så många olika sammanhang så jag litar knappt på ngn längre.

Men jag blir glad när skolan i helhet reagerar som de gör! Vad sjutton gör man med knäppa gamla stofiler som kör sitt race!?
    Barnen har lärt sig nu att de inte ska lita på någon, men det är ju egentligen en annan diskussion. Visst om sonen hade kollat om de läst innehållsförteckningen så hade detta aldrig hänt, men å andra sidan så hade jag heller aldrig fått reda på hur läget är. Det gick ju bra den här gången, så nu kan jag fokusera på lärarens handlande.

Det sjuka är att den här läraren har ett otroligt kontrollbehov, men detta faller nog utanför ramarna för vad hon kan kontrollera och då verkar hon strunta i det...eller ignorera....Äh vad vet jag. Konstigt är det i alla fall. Hon klarar av samma anledning inte att ha individuell undervisning, utan håller klassen på samma ställe. 
Svar på tråden Jag är så arg på sonens lärare!