• INFO

Tips på efterrätt till nyår

Nyår om snart en vecka och vi skall stå för efterrätten. Har funderat men inte kommit fram till något bra förslag. Någon som kan hjälpa mig?

Följande kriterier måste uppföljas.

- Skall göras till 20 personer. Festen är hemma hos en person så där finns endast en ugn. Så det fungerar inte med en efterrätt som skall göras i ugnen, exempelvis gino.

- Måste vara vegatriskt, alltså går gelatin bort.

- Glutenfritt.

- Och slutligen inga nötter.

Någon som har något bra förslag? Förrätten blir med skaldjur och huvudrätten med kött.

• Svar på tråden Tips på efterrätt till nyår
  • bizzziie

Jag har ett!

Det är visserligen ugn inblandat men allt är där så en ugn räcker.

Varma exotiska frukter med riven vit choklad över och till det vaniljglass.

Ta en stor ugnsform (den djupa plåten alltså) och så fyll den med skurna bitar av vilka färska exotiska frukter som helst (ananas, banan, persika, jordgubbar, kiwi, mango, physalis osv...). Detta kan du göra hemma och bara lägga i bunke så länge. När det är dags för efterrätt så river du 1-2 st paket vit blockchoklad över och låter det stå i ugnen i 150-175 grader ca 10 min tills chokladen är smält och frukten är varm. Servera med vaniljglass.

• Leeli

Det där var ju precis gino :P

Denna är hur god som helst, o går och göra i förväg. ska bara tas fram innan serv och läggas på frukter. gillar man inte blodgrape går vilken annan frukt som helst bra, här kör vi med citron eller björnbär.
    Glutenfri är ju bara byta ut kexen mot ngt som är glutenfritt.

www.alltommat.se/recept/fryst-grapefrukt-cheesecake-med-b%C3%A4r-11338/

• Fyrbarnsmorsa

Pavlova rulle eller Pavlovatårta.Super gott,glutenfritt och går att förbereda innan.

• lias

tänkte också föreslå frozen cheesecake, med glutenfria diegestivkex. Min variant är med urgröpta passionsfrukter i smeten.

• bizzziie

Har aldrig hört talas om gino... Ber om ursäkt.

• INFO

Tack snälla för förslagen!

Bizzie: Det var gino det! Och jag älskar verkligen gino, så himla gott! Men att göra det till 19 personer går verkligen inte. Annars hade jag mer än gärna gjort det.

Leeli: Fryst grapefrukt-cheesecake såg verkligen god ut. Den tål att funderas på =). Kanske skall provgöra dem på måndag?

Krutmorsan: Har du något bra recept på Pavlova rulle eller Pavlovatårta?

Lias: Passonsfrukt gillar jag betydligt bättre än grapefrukt, kanske ta det istället?

Julia1982: Såg jättegod ut. Har du gjort den själv? Kan man göra den dagen innan?

• bizzziie

Fast jag har gjort det.. Gjorde till 18 personer och det funkade alldeles utmärkt! Bara ösa på med ingredienserna, flera lager...

• INFO

Åh vad bra att det gick att göra till så många! Gjorde du alltså en form med tjockt lager av frukt? Eller gjorde du flera formar? Gino är ju så fruktansvärt gott och jag hade gärna gjort det.

• bizzziie

Fyllde en djup ugnsplåt med massa frukt! Gick hur bra som helst!

Ja det är underbart gott!!

• krokodilmamman

En superenkel och supergod efterrätt:

Vispa grädde. Krossa maränger och blanda i. Varva i fina glas (gärna höga) med frukt eller bär. Det går bra med tinade frysta. Det blir suuuupergott!

Ett annat tips: Köp färdiga marängbottnar, eller gör egna om du vill förstås. Bred på ett lager lemon curd, sen ett lager grädde och till sist valfri frukt/bär.

take it or leave it
  • Betty Boop

Men varför kan du inte använda ugnen? Maten är väl klar för länge sen när det är dags för efterrätten? Kör på Gino ändå! Jag har gjort det till ca 25 pers. Jag hade två långpannor inne samtidigt o bytte bara plats på dem efter halva tiden. Funkade kanon!

Svar på tråden Tips på efterrätt till nyår