• Gustens mamma

Storlek på kläder?

Vi ska åka och hämta vår lilla gofis,en liten kille på 16 månader som bor på barnhem i Inre Mongoliet. Han hinner bli 1/12 år och nu till min fråga. Vad ska jag köpa för storlek på kläderna? Är barnen ofta mindre för sin ålder? Ni andra som hämtat barn från Kina vad har ni för erfarenhet av barnets storlek? Vore jätte tacksam för svar. Vore också kul att komma i kontakt med andra blivande mammor som ska åka till Kina i feb-mars 2011. Vi kanske blir med på samma resa!?!

• Svar på tråden Storlek på kläder?
  • JAG är BÄST

Försök att få längd & vikt på pojken!

Så har ni hyffsat nå att gå på.

Oftast är adoptivbarn lite mindre i stl.
    Dock inte alltid!!!!

I vårt fall då vi fick bb så var trollet strax under 90cm (han hade fyllt 2+1v) då vi fick träffa honom så hade han blivit 90cm,,just innan vi åkte ner så kontaktade vi översättaren i Polen å frågade om hon kunde ringa fostermamman agn hans "nuvarande"=DÅ stl å enligt henne hade han allt från 92-104 joo tjen tyckte jag. Jag fick vikten+längden då i dagsläge.
    Efter det köpte jag kläder.

Dom första köpte jag i 92 (allt i baskläder) sedan tog jag allt annat i 98 som dock blev förstort.

Kom dock ihåg att alla märken skiljer sig MYCKET ang sina stl.

Jag har precis lagt undan en tröja som det står 92 i bara för drygt 1mån sedan,,,,,normalt i alla andra kläder har han dragit normalt så som 92,,,,98(som jag köpt mest av från början),,sedan har han alltid varit mellan en 98-104 länge,,,PANG så drog han 110 helt plötsligt vissa kläder 116.

Men just nu har han i sin "bas" garderob 104 & 110,,,,,dock drar han i vissa märken 116=som en 5åring (han är 3 1/5år,,å han är ett huvud längre än dom han nu ska gå med på sin förskola i Januari)

• Marie IE B

A var 73 cm och vägde 8 kg vid 11 mån ålder. Det skiljer till att börja med otroligt mycket i storlek mellan olika märken. H&M är generellt ganska stora medan de danska kända märkena är lite mindre, ofta smalare.
    Vi hade en hel del strl 68 men mestadels 74 men de satt väldigt löst. Hon växte snabbt hemma och efter ca 5-6 veckor vägde hon strax över 9 kg. Nu vid nyss fyllda 2 är hon 87 cm lång och väger drygt 12 kg och har strl 86 även om t ex en body i strl 74/80 fortfarande funkar och sitter bra.
    Jag skulle satsa på strl 80

• minaunderbarabarn

Grattis till en liten kina prins. Själv är jag mamma till 2 styckna. Min äldsta var 21 månader (80 cm lång)när vi fick honom och han använde strl 80 om det fanns snörning i midjan man kunde dra åt, han är fortfarande väldigt smal och kan i dag 108 cm lång använda 80/86 runt midjan/höfterna. Min yngsta var 17 månader (75 cm lång)när vi fick honom och honom hade vi tom ett par enstaka plagg i strl 68 men annars 74-80. Lycka till med allt och hoppas i får åka snart.

• Thi 08

Min dotter var ca 73 lång och vägde runt 7,5 vid första vägningen i Sverige, då var hon runt 11 månader. En liten plutt!

Jag kommer inte ihåg exakt vilken stl hon hade, men en tumregel är väl att välja kläder som då är stl 74.....tänker jag. Lika långt som barnet är.

När hon var runt 1 1/2 kan jag tänka mig att hon hade stl 80. Gissning.

Nu är min dotter 2 år och 3 månader och har stl 92. Hon är 90 cm lång ungefär. Väger ca 12 kg. Men jag har hört om asiatiska barn som väger runt 12 kg i 3-års åldern. Så de kan vara väldigt små i stl.

Köp några plagg i 80/86 och några i 74. Jag tror inte du kommer behöva större kläder om han inte ser stor ut på bilderna (men det är ju svårt att avgöra). Min dotter hade drunknat i stl 86. Hon såg stor ut på bilderna (vägde nästan 4 kg när hon föddes, men sedan blev hon sjuk och växte inte så bra, enl mig såhär i efterhand. Med tanke på att spädbarn ska växa väldigt snabbt i jämförelse med den åldern hon är i nu)

Så kul att räkna på hur mkt hon växt.......hon har gått upp ca 4,5 kg och nästan 20 cm. 

• JAG är BÄST
    Marie IE B skrev 2010-12-22 23:05:26 följande:
    A var 73 cm och vägde 8 kg vid 11 mån ålder. Det skiljer till att börja med otroligt mycket i storlek mellan olika märken. H&M är generellt ganska stora medan de danska kända märkena är lite mindre, ofta smalare.
    Vi hade en hel del strl 68 men mestadels 74 men de satt väldigt löst. Hon växte snabbt hemma och efter ca 5-6 veckor vägde hon strax över 9 kg. Nu vid nyss fyllda 2 är hon 87 cm lång och väger drygt 12 kg och har strl 86 även om t ex en body i strl 74/80 fortfarande funkar och sitter bra.
    Jag skulle satsa på strl 80
    Som jag sa tidigare i mitt inlägg att barnen växer till sig så snabbt (TROR själv att det beror på regelbundna tider av intag av mat,,dvs frukost,,mellenmå,, lunch,,mellanmål,,,middag,, kvällsfika.
    Vi VET att trollet bara åt DÅ åt äter folket så i Polen) frukost,,,mellanmål,,,,lunch/middag två snåret på dan för att vara oviktig,,,,ingen middag,,,dock bara typ en mack/frukt typ,,sedan en kvällsfika som bestod av för trollets del en macka+ en glas västaska.

Adoptivbarn ÄR oftast mindre än svenska barn i stl,,inget snack om saken,,dock växer dom i det snabbt som fan,,,,å det TROR jag starkt på att vi ger dom den maten som dom behöver för att växa!!!

TS du får om du vill kontakta mig via boxen,,vissa saker vill jag inte berätta här.

Annars så kommer dom som adopterat från ert land in här i tråden å ger sin erfarenhet!

Dock lycka till i allt..
    Så köp en mini bas i den längden han har idagsläge sedan köper du 2stl större!!! dom växer i det fortare än du kan tänka dig.
  • M2003

Våra barn har varit extremt olika i storlek. Det första barnet var ca 1,5 år när hon kom och var pytteliten. Som en docka i storlek. Jag  fick införskaffa kläder i storlek 52-58 när jag kom hem för allt jag hade tagit med var bara som tält för denna lilla lilla varelsen. Alla kläder på resan fick nyinförskaffas i Kina. (ffa De andra barnen har varit som svenska barn i snitt i storlek och sin ålder. men de var ju så små när de kom. Mitt bästa råd med den erfarenheten jag har är att köpa en hel del kläder på plats istället för att dra med sig en massa som sedan ändå inte passar.

• M2003
    M2003 skrev 2010-12-23 00:20:26 följande:
    Våra barn har varit extremt olika i storlek. Det första barnet var ca 1,5 år när hon kom och var pytteliten. Som en docka i storlek. Jag  fick införskaffa kläder i storlek 52-58 när jag kom hem för allt jag hade tagit med var bara som tält för denna lilla lilla varelsen. Alla kläder på resan fick nyinförskaffas i Kina. (ffa De andra barnen har varit som svenska barn i snitt i storlek och sin ålder. men de var ju så små när de kom. Mitt bästa råd med den erfarenheten jag har är att köpa en hel del kläder på plats istället för att dra med sig en massa som sedan ändå inte passar.

Nu när hon är 7 år på väg på sitt åttonde år drar hon storlek 110-116, så hon är fortfarande ingen jätte.
  • Sally

Grattis!

Jag skulle gissa 80-86, men kanske gärna kläder med både snörning vid midjan och mudd vid fotleden.  Typ bra mjukisbyxor.  Då går det även om dem är lite stora.  Ni kan förstås bara köpa lite, sedan plussa på i Kina.

Vår son (Thailand) kunde ha storlek 80 ganska länge - fram till någonstans mellan 18 m och 24m.

• Maisie

Grattis!

Förhoppningsvis så får ni uppdaterade uppgifter om längd och vikt. Vi kunde med hjälp av dem få med oss kläder i rätt storlek. Det finns i och för sig ingen garanti att de inte vägt barnet med kläderna på så vikten inte stämmer.

Till skillnad från alla andras barn här så har vår dotter inte växt snabbt sen hon kom till Sverige. Hon hade en lite spurt i början men sedan har hon följt sin kurva och ökat i längd och vikt i lagom lunk. 4 cm längdökning och en viktuppgång på ca 1.5 kg på på 4 månader är ju inte så snabbt. När hon var 13 månader så vägde hon 7.6 kg och och var 69cm. Hon är nu 14 månader men jag vet inte vad hon väger just nu. 

Köp hellre för stort än för litet. Smala barn kan ha klädstorlekar längre än knubbiga barn. Det går att köpa kläder i Kina. Min dotter kommer nog fortfarande ha st 74 när hon är 18 månader men jag tror att st 80 ev 86 är mer vanligt även för asiatiska barn.

• mor till två kina tjejer

Vi fick uppdatering angående vikt och längd på vår yngsta flicka några dagar innan vi åkte till Kina. Hon är lång och smal och har inte alls ökat nämnvärt i vikt sedan hon kom till Sverige.
    De uppgifter vi fick var korrekta men man vet ju aldrig med Kina.
    Jag tror att om barnen har varit i fosterfamiljer är de oftare lite "normalare" (förlåt uttrycket) i vikten.
    Se om du kan ärva några kläder i mindre storlek och köp lite större.
    Skor köper du billigt och till hyggligt bra kvalitet i vilken skoaffär som i Kina (skor är nog det enda jag INTE hade med mig hemmifrån)
    Lycka till och hälsa Mittens Rike!

Svar på tråden Storlek på kläder?