• Gustens mamma

Storlek på kläder?

Vi ska åka och hämta vår lilla gofis,en liten kille på 16 månader som bor på barnhem i Inre Mongoliet. Han hinner bli 1/12 år och nu till min fråga. Vad ska jag köpa för storlek på kläderna? Är barnen ofta mindre för sin ålder? Ni andra som hämtat barn från Kina vad har ni för erfarenhet av barnets storlek? Vore jätte tacksam för svar. Vore också kul att komma i kontakt med andra blivande mammor som ska åka till Kina i feb-mars 2011. Vi kanske blir med på samma resa!?!

• Svar på tråden Storlek på kläder?
  • Thi 08
    JAG är BÄST skrev 2010-12-26 20:47:43 följande:
    Själv tycker jag inte han är så lång. Det ser jag bara då han står brevid andra barn som är exakt lika gammal som han. Då skiljer det nästan ett helt huvudlängd
    Namaste72 skrev 2010-12-26 19:06:51 följande:
    Jag tycker inte 110-116 låter jättelitet på en tjej som är 7-8 år...speciellt inte om hon har asiatiskt påbrå.

10 cm hit eller dit liksom.

Däremot hörde jag om att den längd barnet har vid 24 månader, dubbla den längden och så långt blir barnet som vuxen. Stämmer det blir dottern nästan 1,80cm vilket verkar ganska otroligt...
    Ahh så hon var 90cm vid 1års ålder?

Det var trollet med då jag kollar i hans journalbok som vi fick med oss hem,, å vägde 13,5kg,,hmm kan det verkligen stämma??

Å när han var 3mån vägde han 7kg,,,,,,kan det verkligen stämma???alltså han har då gått upp nästan3kg sedan han föddes.
    Vad är normalt att gå upp per månad för en nyfödd?
    Hon var 90 vid 24 månader, alltså 2 år.

Min stumpa var runt 88 ungefär när hon fyllde 2 (född i september) och jag har också hört att man ska dubbla längden vid 2 års ålder (dock ej från BCV). Jag tror verkligen inte det stämmer. Min magkänsla är att min dotter kommer bli runt 1.65, dvs "normallängd" i Sverige.
  • Thi 08

Det är nog inte omöjligt att väga 7 kg vid 3 månader. Vet mng svenskfödda barn som väger så mkt, och runt 10 kilo vid 6 månader.

• JAG är BÄST
    Thi 08 skrev 2010-12-26 21:03:37 följande:
    Hon var 90 vid 24 månader, alltså 2 år.

Min stumpa var runt 88 ungefär när hon fyllde 2 (född i september) och jag har också hört att man ska dubbla längden vid 2 års ålder (dock ej från BCV). Jag tror verkligen inte det stämmer. Min magkänsla är att min dotter kommer bli runt 1.65, dvs "normallängd" i Sverige.
    OJ hur tusan läste jag där
  • JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2010-12-26 21:10:12 följande:
    OJ hur tusan läste jag där
    Menar självklart att trollet var 90cm då han var 2år + att han vägde 13kg.
  • Thi 08
    JAG är BÄST skrev 2010-12-26 21:18:51 följande:
    Menar självklart att trollet var 90cm då han var 2år + att han vägde 13kg.

Min dotter väger 12 kg och är runt 90. Precis som er son. Men jag tycker hon är mindre än de flesta tjejerna här i hennes ålder, fast stor bland de asiatiska tjejerna. De flesta tjejer har stl 98 på dagis & väger ett par, tre kilo mer.
    Sedan växte er son ikapp kan man lungt säga
  • JAG är BÄST
    Thi 08 skrev 2010-12-26 21:24:41 följande:

Min dotter väger 12 kg och är runt 90. Precis som er son. Men jag tycker hon är mindre än de flesta tjejerna här i hennes ålder, fast stor bland de asiatiska tjejerna. De flesta tjejer har stl 98 på dagis & väger ett par, tre kilo mer.
    Sedan växte er son ikapp kan man lungt säga
    Det kan man lungt säga att han gjorde
    Han var ju 92cm då vi fick han & vägde 13kg då var han 2,4år. Nu är han ju som sagt 1år äldre och väger 18kg och växt 13cm på 1år.
  • Gustens mamma

Tack för era tips? vad tror ni om storlek på sko? Nu har vi fått veta att vi kommer att åka i mars då han har hunnit bli 19 mån gammal. Jag har handlar det mesta på Tradera och på rea i stl 80-86. Vinter overall har vi fått i stl 86.
    Shopppar som bara den nu,kan inte hålla mig!!! Är ju sååå kul!

• Thi 08

Skostl 20? kan jag tänka mig. Fast skor skulle jag nog vänta med..........

• Marie IE B

Vänta med skor säger jag också. Skostorlekar är så varierande och jag kan inte handla efter storlekar alls,måste alltid mäta. As fötter mätte 12,5 cm i mars och vi köpte gummistövlar i strl 20, i början av hösten mätte hennes fot ca 13,5 cm och ett par gympaskor köpte vi i strl 25. Hennes vinterstövlar/kängor mäter ca 16 cm och är märkta med strl 24

• Namaste72

Jag skulle också väntat med skor. Köp på plats om det behövs för du måste mäta hans fötter OCH mäta skons insida.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • MammaSusan81

Skostl är en omöjlighet att gissa skulle jag vilja säga. Det skiljer 3år i ålder på våra barn & ändå skiljer det bara 1stl i skor på deras fötter....då vår dotter som är äldst har små fötter & lillebror har "normal"stora.............
    Vilgot är 20mån nu & har stl25/26 på vinterstövlarna & 86/92 på kläderna, väger 13kg & är omkring 87-88cm nu skulle jag tippa på.

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • Helle68

Håller med, skor är nästan omöjligt att gissa rätt storlek på. När vi skulle åka och hämta våra barn var vi osäkra på hur snabbt vi skulle komma till ett ställe med affärer efter det att vi fått barnen, för barnhemmet låg väldigt långt uppe i bergen utan större städer i närheten. Så vi köpte faktiskt skor i tre olika storlekar åt dem var och skänkte de som inte passade till barnhemmet. Nu efteråt kan jag väl tycka att det var lite onödigt för det tog rätt mycket plats i väskan, men skorna de hade på sig var kanske inte de mest praktiska så det var ändå rätt skönt att slippa springa runt som nyblivna tvåbarnsföräldrar och leta efter en skoaffär. Lycka till på resan!

• Selma1966

Vi adopterade från Ryssland förra året. Sonen hade samma storlek som ett år yngre barn och han var bara 2,5 år. Vi hade en fördel av att ryssarna kräver två resor så vi kunde åka hem och handla. Men det var ändå svårt. Slutade med att jag köpte 3-4 olika storlekar. Tog med de minsta första resan och kollade. Vid andra resan hade jag kompletterat med en del nytt och lämnade det som var för litet på barnhemmet som gåva och delvis som ersättning för att vi tog med kläderna han bar sista dagen där. Fula, trasiga, fläckiga med stora siffror för avdelningen skrivet i tusch. Men ett minne för livet (och jag tror de var vana vid frågan så de hade klätt honom i gamla trasor de ville bli av med. Han var bättre klädd andra dagar.) De största storlekarna har vi kvar som han kan växa i.

Svar på tråden Storlek på kläder?