Alopecia areata / totalis / universalis...
Jag har haft alopecia sen jag var 17, första gången tappade jag bara lite fläckar i nacken. Och sen var det lite mså fläckar men det gick alltid att dölja iom att jag hade långt, ganska så tjockt hår.
Sen i April 1998 så tappade jag allt hår och fick använda peruk i ca 1,5 år innan håret kom tillbaka, sen var det lugnt tills sommaren 2007 då jag tappade allt igen och sen dess har det inte kommit tillbaka Förra julen tappade jag även ögonbryn och ögonfransar så nu är jag helt "kal" i ansiktet.
Jag går dock och badar och visar mig utan peruk då jag måste fortsätta med mitt liv, vill och vägrar att låta detta förstöra mitt liv. Att folk stirrar tycker jag är deras problem då det visar hur trångsynta de är!
Alopeci beror ju på att hårsäckarna blir förlamade, varför detta sker är det ingen som vet så den där huskuren med citronsaft och nåt mer vet jag inte om jag sätter så stort hopp till...tyvärr!
Mitt råd skulle bli att raka av det för ibland gör det att det vänder och blir tjockare igen då det får mer näring. Det sa iaf min frisör till mig när jag rakade av mig mitt lilla hår jag hade kvar första gången jag tappade det.