• Anonym (Jag)

Bostadstillägg vid aktivitetsersättning om man är sambo

Jag ska bli sambo och har bostadstillägg eftersom jag har aktivitetsersättning.
    Hur mycket får man då?

Jag trodde man fick 50 % av hyran, men det verkar som man kanske baserar det på om min
    blivande sambos inkomst? Så om min sambo tjänar rätt så bra så kanske jag knappt får nånting i bostadstillägg?

Hur fungerar det för nån annan som har erfarenhet, hur mycket får ni?

• Svar på tråden Bostadstillägg vid aktivitetsersättning om man är sambo
  • Anonym (yes)

Om din sambo har en bra inkomst som täcker allting plus att ni kan leva "vidare" på den inkomsten, så kommer ni troligtvis inte få någonting i bostadstillägg.
    Men det är ju bara att ansöka! =) Skadar ju inte.

• Anonym (fundering)

Snälla om någon har tid att svara :)

Om man har aktivitetstöd, ej bostadsbidrag.
    och har en sambo som jobbar heltid, kan man förlora sitt aktivitetstöd då? Beroende på hur mycket den andre partnern tjänar?
    Eller har man alltid rätt till sin summa pengar, oavsett om man är gift, sambo osv.

• mamita64
    Anonym (fundering) skrev 2010-12-28 01:58:43 följande:
    Snälla om någon har tid att svara :)

Om man har aktivitetstöd, ej bostadsbidrag.
    och har en sambo som jobbar heltid, kan man förlora sitt aktivitetstöd då? Beroende på hur mycket den andre partnern tjänar?
    Eller har man alltid rätt till sin summa pengar, oavsett om man är gift, sambo osv.
    Du förorar inte ditt aktivitetsstöd, det är ditt.
    Däremot så kan du ju bli av med bostadstillägget när den sammanlagda inkomsten i hushållet höjs

Bostadstillägget finns ju för att täcka upp för de med låg pension eller aktivitets ersättning / sjukersättning.
    du kan få upp till ca 93 % av hyran beroende på nivå på ersättning och hyra.
    Men som sagt höjs inkomsten så sänks bostadstillägget
  • Anonym (nej får du ej)

Man mister sitt bostadstillägg om man blir sambo och om han/hon har ett heltidsarbete, men det räknas alltid vad ens respektive tjänar om året. Så tyvärr innebär det att den som lever med hel sjukersättning/aktivitetsersättning får leva på sambon om man inte går runt ramarna.

• Anonym (nej)

jag förlorade bostadstillägget så fort jag flyttade ihop med sambon, spelade ingen roll att han hade en usel lön. jag hade lägstanivå på aktivitetsersättningen och kunde omöjligt betala hälften av räkningarna, jättekul att vara beroende av sin sambo...

• Jessicaaa

Hoppar in hära. det är sjukt, nu har jag blivit av med bostadstilägget för att jag och pojkvännen är sambo. Det är inte 1800talet. jag vill betala halva hyran och inte leva på han. jag fick bostadstilägg för att jag är sjuk och har aktivitetsersättning. som jag har fått beviljat i 3år. ofta jag vill att min sambo ska betala hyran i 3år!!!!!! hur dumma är dem egentligen?!

• Teyla Emmagan
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 11:50:50 följande:
    Hoppar in hära. det är sjukt, nu har jag blivit av med bostadstilägget för att jag och pojkvännen är sambo. Det är inte 1800talet. jag vill betala halva hyran och inte leva på han. jag fick bostadstilägg för att jag är sjuk och har aktivitetsersättning. som jag har fått beviljat i 3år. ofta jag vill att min sambo ska betala hyran i 3år!!!!!! hur dumma är dem egentligen?!
    Då får ni väl flytta isär då helt enkelt.
  • Jessicaaa
    Teyla Emmagan skrev 2011-03-21 13:59:25 följande:
    Då får ni väl flytta isär då helt enkelt.
    Aldrig i livet. Vi vill bo tillsammans.
  • Teyla Emmagan
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 14:07:37 följande:
    Aldrig i livet. Vi vill bo tillsammans.
    Ja, men varför klaga då? Det är så reglerna är, och det tycker jag är en bra regel.
  • Anonym (Skattebetalarna)
    Jessicaaa skrev 2011-03-21 11:50:50 följande:
    Du vill inte att din sambo ska betala en stor del av hyran men att skattebetalarna ska betala delar av den? Förstår jag rätt?
Svar på tråden Bostadstillägg vid aktivitetsersättning om man är sambo