• chockgravid

Hur många julklappar får era barn?

Vi har två barn och de är de enda barnbarnen och barnbarnbarnen i släkten från båda håll!
    Förra året fick dom över 50 julklappar VAR!!!
    Jag tycker att de är fruktansvärt många - hade inte ens velat att de skulle få hälften.
    Denna jul har jag flera gånger sagt till alla att "snälla köp BARA EN var".
    Så kom släkten hit igår och de har börjat stoppa ut julklapparna under granen!
    Och vad tror ni att jag ser? Jo, att de får säker ännu FLER denna jul!!!

Fan att inte folk kan lyssna!
    Ungarna är 7 och 4 år ,de blir helt "tokiga" när de är dags för utdelningen.

Vi har själva köpt 3 st var till dom och de är saker de verkligen vill ha.

Så nu undrar jag hur gamla era barn är och hur mycket ni tror att era barn får?
    Vad ni tycker är rimligt?

• Svar på tråden Hur många julklappar får era barn?
  • chockgravid
    Eofrysina skrev 2010-12-23 12:34:11 följande:
    Brukar inte bli så mycket. Det här året däremot fick jag tydligen julklappsmani jag blev så leklysten i leksaksaffären och vips hade jag köpt alldeles för mycket ... 

Nä men ärligt talat så brukar mormor o farmor ge en del. det blir ganska mycket böcker (som jag inte tycker att man kan få för många) och en hel del pysselsaker (som är åtgångsmaterial) så även om paketen blir många så är det inte onödiga saker.  
    Nej, böcker och pyssel grejer kan man absolut inte få för mycket av! Inte Lego/Duplo heller.
    Men alla dessa *pip* små dockor, Polly pocket, gosedjur osv

Barnen har varsitt sovrum och ett lekrum tillsammans. Men de är översvämmat med leksaker!
    Men barnen o jag brukar köra en lek alltid en vecka före jul! Den går ut på att vi ska leta upp alla trasiga
    och leksaker de inte leker med. Sedan ska vi slänga trasiga och skänka de som är helt.
    Och desto mer saker som försvinner desto mer "poäng" får de! Poängen omvandlas till pengar och för
    pengarna gör vi något kul tillsammans för. 
  • amomentlikethis

Våra barn får väl runt 50 julklappar var dom, av oss alla tillsammans som ger
    Sonen får dock lite mindre av oss i år än sin lillasyster men det är för att han får dyrare saker. Summan blir densamma för båda ändå.

Nu får dom visserligen mindre saker än förra året och till nästa år ska det bli ännu mindre.
    Vill inte att dom ska tro att hela julen bara består av julklappar, men så vill man (jag) skämma bort dom rejält och då blir det berg under granen.

• tessum

Av oss får barnen 5 julklappar var, vi bryr oss inte så mycket om att det ska bli lika många var men i år blev det så.

Äldsta flickan (7år) brukar få lite dyrare saker så hon får inte lika många som lillasyster (4år).

Tror att de sammanlagt kanske får 30-50julklappar var, men då brukar min mamma köpa ca 5-10klädesplagg var till dem och slår in ett plagg i varje paket. Samma med min syster, om hon köper tex pennor,målarbok och pussel till något av barnen så slår hon in dem som 3 paket.

• s87a

Jag har ingen aning om hur mångam in son får, har bara kastat in dom i garderoben än så länge, men det kan väl vara runt 10-15 kanske

• Mrs Firren

Jag tror vår 2-åring får kanske fem paket av oss. Ettpar stycken var av mor- och farföräldrar.

Tack och lov respekterar släktingarna vårt önskemålet om att "köp inte en massa presenter". Barnet är två år och bryr sig inte om paket. Vi bryr oss inte om paket. Han har allt han behöver.

Sedan han fyllde år i lördags har vi faktiskt delat ut paket i omgångar för att han skulle hinna leka med dom, det känns mycket bättre än att ge alla på en gång.

TS - Kan ni inte ta undan några paket och portionera ut dom senare? Måste barnen ha allt på en gång bara för att det är julklappar? Tomten kan ju ha hittat några som han hade glömt...

Ett annat alternativ kan ju vara att några paket ligger under granen på morgonen som barnen kan öppna.

Diskussionen om paket/inte paket tror jag man måste ta med släkten hela tiden, löpande. Vi har hela tiden, redan från början, sagt att vi inte vill ha en massa prylar (en massa skit). Hellre då en peng på ett konto och någon enstaka present.

Men jag vet att vi är ganska omaterialistiska av oss i den här familjen så jag förstår om inte ert önskemål faller i god jord. Å andra sidan brukar många uppskatta när någon lyfter önskemålet att inte köpa så många presenter eller helt skippa det, då minskar julstressen avsevärt.

God jul - trots presenthysterin.

• september0809

14st julklappar får min dotter sammanlagt av alla!

• Friid4

Min son är 9 mån och av oss ska han få 5 st tror jag det är.. Sen tre av farfar, en av morfar, två av gammelfarmor sen av mostrar och av farmor och flera. Så han kommer väl få runt 20 stuckna...

• mariaheterjag

Min son är 9 månader kommer få 8 st paket av oss (tycker det är SÅ roligt att köpa leksaker) och sen blir det nog kanske 8 till av släkten skulle jag gissa Fast då räknar jag bort sånt som VI önskat oss till honom typ kläder. Men vad gör det att barnen får många paket?? Och 50 låter iofs väldigt mycket men så beror det väl lite på vad som är i också...  

• Flopsie

Min son är 7mån och får EN julklapp. Han kommer få så mycket ändå, plus att vi har köpt en del saker till honom under året oxå. Nån måtta får det vara!

¨*:?.Sam.?:*¨
  • Petra123

Min son är 1½ och får inte så himla många klappar iår. Det är 4 st till som kommer hit och alla har väl en eller 2 klappar var till honom...tycker det räcker. Jag har köpt 2 tror jag....50 st låter ju som rena himmelriket för ungarna, men kände också att det var lite väl mycket....
    Dom lär ju leva i ett rus under klappöppningen :)

Svar på tråden Hur många julklappar får era barn?