• Anonym

Neej. f-n fått kallelse till cellprov

Fick hem papper igår med tid till att ta cellprov, visste att det skulle komma och har tänkt att det klarar jag men nu när jag fick det så känner jag att det aldrig kommer gå. Kan inte sluta tänka på det och är över en månad kvar tills dess. Jag vet att man "måste" kolla sig och jag är inte särskillt orolig att det ska va nåt fel, bara livrädd att sätta mig i en gynstol börjar nästan gråta av att tänka på det nu, vill inte ha nån rotandes där nåt mer.
    Hur ska jag tänka för att klara det? att tänka på det förstör dagarna.
    Är det bara jag som inte klarar av att göra cellprov/gynundersökning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 21:17
    Har tagit mod till mig och bokat en tid nu! Hoppas hoppas jag även tar mod till mig och går dit och tar det jäkla provet, blir ju inte bättre av att tänka på det hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 16:10
    Tackar er ännu en gång för stödet jag fick i tråden. Hade inte ni sagt hur viktigt det är att ta cellprov så hade jag inte gjort det.

Fick hem svaret idag och det stod att "cellprovet du tog kan ha cellförändringar" fick även en tid till läkare på gynekologmottagningen på sjukhuset, där ska jag tydligen göra en undersökning och eventuell provtagning står det. vad menas med det?? Vad är det för undersökning? och varför evetuellt provtagning bara? och att det står att jag KAN ha cellförändringar, är dom inte säkra eller vad?

Jag har panik och gråter för jag vill verkligen inte detta.

• Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov
  • Anonym

Har aldrig tagit cellprov.. gör det ont?

• Anonym

Jag hade rejäla cellförändringar för ett par år sedan som fick opereras bort. Hade de inte upptäckt dessa hade de utvecklats till cancer inom en fem årsperiod. Jag är GLAD att jag går på mina kontroller var tredje år. Nu efter att jag har opererat bort cellförändringar så blir jag kallad varje år för ny kontroll. Det är en billig och effektiv livförsäkring! Gå och ta testet!!

• Anonym

Har en BM som jag träffat under grav. hon vet att jag inte klarar av gyn.undersökningar och vad det beror på. kanske kan ringa henne och boka tid då som ni föreslagit.

Känner mig inte så lölig längre när jag ser att det är fler som inte kalar av att gå dit.

• Anonym

Stava kan jag inte heller ser jag!

Jag vill inte få cancer så därför vill jag kolla mig men är livrädd verkligen!

• Anonym
    Fridayyy skrev 2010-12-23 13:41:45 följande:

Vad är det som skrämmer dig TS? Är det det att visa upp ditt underliv eller har du varit med om något otäckt? De som utför cellprov är ju vana och vet nog också att många tycker det är otäckt.

Både och vill verkligen inte visa upp mitt underliv och ännu värre att ha någon där nere och har även blivit våldtagen så det spelar väl också in.
  • Anonym
    First time skrev 2010-12-23 13:44:30 följande:

Vad är det som skrämmer er så hemskt med cellprov? Det gick snabbt och var ju som vilket vanligt gynbesök som helst tyckte jag.

Gynbesök är lika hemskt det.
  • Anonym

Stunta INTE i det. Bit ihop och gör det bara! Jag har också haft grava förändringar och opererade bort mina för ett par år sedan. Inte ens operationen är så farlig som den låter. Själva provet tar max 5 minuter.

• Anonym

min barnmorska sa att man får cellförändringar om man haft sex med många...så när jag blev kallad sist så fråga hon om jag hade samma sexpartner som sist och det hade jag..då sa hon att jag inte behövde oroa mig!

• Anonym

Tänk om det kunde vara vara så lätt som det låter "det tar bara några sekunder sen är det klart.. visst men ångesten innan, att man får panik så allt bara snurrar och tror man ska svimma mm. ne fy.

Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov