• Anonym

Neej. f-n fått kallelse till cellprov

Anonym skrev 2010-12-23 14:56:38 följande:
    Tänk om det kunde vara vara så lätt som det låter "det tar bara några sekunder sen är det klart.. visst men ångesten innan, att man får panik så allt bara snurrar och tror man ska svimma mm. ne fy.
    jag har visselrigen inte varit med om en våldtäkt, men tycker minsann det är obehagligt att visa könet för främlingar ändå, det är hemskt och man får ångest men man gör det för sin egen skull
  • Anonym

Det är väl aldrig trevligt att ligga och skreva med benen i en gynstol! Men å andra sidan är det inte trevligt med cancer heller. När jag tänker så är det ett enkelt val. Både min mamma och syster har opererats för cellförändringar, jag har klarat mig hittills, trots att jag säkerligen haft fler sexpartners än de båda tillsammans, haha!
    Jag har en kompis som ALDRIG gått iväg och tagit cellprov när hon blivit kallad, och då är vi båda över 40! "Jag vill inte" säger hon. Nej, visst, det är frivilligt, men jag tycker de där 5 minuterna i gynstolen var tredje år är en ganska lite grej om det är skillnaden mellan att vara frisk och att ha cancer.

• Anonym

Jag har bestämt mig för att jag Ska gå men först ringa och boka tid hos "min" Bm. Så kan jag bara hoppas jag klarar det och inte bryter ihop för som ni skriver så är det bättre att kolla upp än att hoppa över det och det sen visar sig vara cancer.

• Anonym

Hej!
    Jag vill bara säga att jag visserligen ALDRIG varit orolig över en undersökning och inte till 100 % kan förstå din rädsla och oro inför ett besök men snälla du, du är vuxen och måste ta ditt ansvar över din kropp och se till att inte gå länge med cellförändringar som kan leda till mycket större problem än ett gynbesök orsakar dig.
    Jag gjorde en undersökning förra vintern på sjukhuset och persnalen där är fantastisk! Du är iNTE den första som visar dig för dem och dem VET vad dem gör!
    Jag hade cellförändringar och med det fick jag en ny tid för att "ta bort" den sjuka delen och det var verkligen inget att oroa sig för!
    Du får inte intala dig att det är något farligt eller kommer göra ont, för det gör det inte. Peppa dig och säg;
    -Dethär fixar jag!! Jag ska bara göra detta sen är det över!
    Lycka till!!

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2010-12-26 21:47:57 följande:
    Det där stämmer inte.. Min mamma hade cellförändringar och cystor på äggstockarna och hon har varit gift med samma man i snart 40 år..
    ja min mor hade också varit gift väldigt länge när hon fick besked om cellförändringar (och jag skulle inte vilja påstå att operationen var vidare lätt som någon påstod, men det beror ju på hur långt det gått gissar jag). Jag tror inte att någon otrohet fanns inblandad.

" Behöver alla kvinnor ta cellprov?

Cellförändring beror på infektion med vårtvirus (HPV, humant papillomvirus). HPV-infektionen är sexuellt överförd. Alla kvinnor som haft sex bör därför ta ett prov. Om du känner dig osäker på hur just du ska göra kan du kontakta Avdelningen för hälsoundersökningar för ytterligare upplysningar, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.

"

• Anonym

Livmoderhalscancer utvecklas ofta långsamt via ökande grad av cellförändringar. Det kan ta mellan 10 och 20 år till en fullt utvecklad cancersjukdom. Livmoderhalscancer är ovanligt hos kvinnor som är yngre än 25 år. Vanligast är sjukdomen hos kvinnor i åldrarna 35 till 45 år och över 70 år.

• Anonym

Jag är 24 och har aldrig vart hos gyn eller ens hos någon ungdomsmottagning...
    Jag är antagligen gravid nu, hoppas jag och nu måste ja ju dit....
    Första gången så pallade jag verkligen inte, sen tänkte ja nästa gång ska jag gå dit men när ja fick brevet så ville ja inte då heller...  

• Anonym

om jag får kidnappa tråden lite, varför står det på vårdguiden (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/HPV/): "Förebygga HPV-infektion

Kondom ger ett visst skydd mot HPV-viruset.

HPV är världens vanligaste sexuellt överförda infektion och de allra flesta sexuellt aktiva män och kvinnor har någon gång haft en infektion med HPV. Nästan alla dessa infektioner har läkt ut spontant."

det jag undrar över är det jag stryckt under, varför endast visst skydd? 

TS: Bra att du beslutat dig för att göra så. Låt inte din rädsla kosta dig så mycket  

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-26 22:22:13 följande:
    om jag får kidnappa tråden lite, varför står det på vårdguiden (www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../): "Förebygga HPV-infektion

Kondom ger ett visst skydd mot HPV-viruset.

HPV är världens vanligaste sexuellt överförda infektion och de allra flesta sexuellt aktiva män och kvinnor har någon gång haft en infektion med HPV. Nästan alla dessa infektioner har läkt ut spontant."

det jag undrar över är det jag stryckt under, varför endast visst skydd? 

TS: Bra att du beslutat dig för att göra så. Låt inte din rädsla kosta dig så mycket  

För att kondomen kan spricka kanske. nej jag har ingen aning men en tanke.
  • Anonym
    Anonym (nej tack) skrev 2010-12-28 17:58:25 följande:
    Nej jag vill inte heller, inte så att jag är paniskt rädd men undviker det gör jag!
    Var dags för cellprov när jag var gravid så jag skulle återkomma efter graviditeten, det gjorde jag inte. Och sedan dess har jag väl fått 2 kallelser men inte gått på dem heller.
    Gillar inte gynstolar helt enkelt, dessutom hade jag en väldigt osympatisk bm den enda gången jag har gjort det. JAG fick dessutom hålla i glaset son skulle "smeta ut provet på"!! Knäpp var hon!
    Synd att råka ut för en sån Bm men setill att få en annan för dom flesta bm brukar vara snälla och proffsiga.
    Vet inte om du läst hela tråden men gör det, så kanske du bestämmer dig för att gå och testa sen för din och dina nära skull, så tänker jag!
Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov