• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Anonym (fyllekajan)

Du kommer aldrig förlåta DIG SJÄLV menar jag självklart!

• Anonym
    mandelblomma skrev 2010-12-25 19:34:48 följande:
    Läser du inga undersökningar i området eller struntar du i vad forskning och fakta kommit fram till i alla lägen?

ps/ den sprit de köper är svart bolagssprit och inte hembränt...och om du tror att ungarna BARA dricker de du köper är du otroligt korkad eller naiv!
    Jag läser undersökningar jo, men jag är KRITISK mot dem! Allt som skrivs är inte sant och bara för att nått anti-alkohol förbund påstår att de gjort en undersökning kring detta så måste man inte tro på det till 100.

Jag är inte naiv och att kalla en människa med andra åsikter än dina egna för korkad är bara dumt gjort. Har inga barn i den åldern själv men när jag var tonåring höll jag mig till den mängd mina föräldrar köpte till mig till skillnad från många av mina vänner som söp sig stupfulla JUST pga att de INTE fick dricka alkohol för föräldrarna och därmed drack upp all smuggelsprit de hade fått tag på :P
  • Anonym

Ansvar?? du tar verkligen inget som helst ansvar. Hatar när föräldrar är så ,asdjhajdhjahdja tafatta att de inte ens kan säga nej till en liten 16åring!!! Uppfostran någon? Det finns faktiskt ett ord som heter det. En 16åring är ett barn. Hjärnan är inte utvecklad men visst, köp ut du!Jösses...

och nej jag är inte 65 utan 23. Jag är mamma själv och det gör mig ledsen när jag ser sånt här! varför tror ni att det är olagligt? Bara för skojs skull????

• Lily 33
    mandelblomma skrev 2010-12-25 19:24:32 följande:
    jo jag dömmer ALLA föräldrar som köper ut...för vet du vad.
    1) Det är olagligt
    2)  Det är naivt och svagt
    3) Dina barn eller barn med föräldrar som du...bjuder mina barn och visste jag namn så polisanmälde jag dig direkt efter att ha läst lusten av dig!
  • Nea76

Jag skulle aldrig köpa ut sprit till mina barn och defintivit inte hämta dem efter fyllefester, de skulle vackert få vänta tills 18 års dagen. Visst kan man få tag på sprit iaf men JAG skulle inte vara den som langade. Däremot skulle jag vaka som en hök över mitt barn på alla tänkbara sätt om jag nu övht misstänkte att något sådant pågick.

Ungdomar dricker javisst, men jag hoppas lära dem så mycket vett att de ska kunna vänta in i det sista med att börja dricka - om de nu måste det. Förhoppningsvis hittar de andra värden i livet genom min försorg.

Men jag dömer dig inte, du gör som du vill med ditt barn. Jag talar bara om hur jag tänker göra med mina, sen om det funkar eller inte är en annan femma...

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Plutteli

Jag hade aldrig i livet köpt ut till mitt minderåriga barn! Bla för att jag vet att risken att mitt barn börjar dricka mycket, kanske tom hamna i ett riskdrickande ÖKAR ifall jag som förälder bjuder på/köper ut alkohol. Från 18 år skulle jag kunna tänka mig att ev. bjuda på EN drink eller dyl vid ett festligare tillfälle när jag själv ska dricka lite (vilket i realiteten skulle bli kanske en-två gånger om året för mer än så dricker jag inte).
    Att köpa ut är verkligen ingen garanti för att barnet skall sköta sig eller dricka måttligt, tyvärr är det ju tvärt om och således tänker jag inte inbilla mig att min dotter går "säker" bara för att jag köper ut.

• Rockan

Seriöst, om man tror att lösningen på rädslan för att ungen ska dricka hembränt är att köpa ut så är man helt fel ute... Sätt lite jävla gränser och lär era ungar att alkohol inte är allt!

• Anonym (nej)

Jag har en kompis som hade samma inställning som många av er som langar till era barn här i tråden. Hon tyckte att om hon köpte ut så hade hon koll på hur mycket han drack och vad han drack. Hennes föräldrar hade gjort likadant och hon är väldigt skötsam när det gälelr att dricka alkohol själv.
     Den killen dog en midsommar för några år sen eftersom han körde moped full. Hans alkoholnivå i blodet motsvarade långt ifrån inte de två cider som hans mamma hade köpt ut åt honom.

Så bara för att er erfarenhet säger något annat så är det just inget annat än en personlig erfarenhet. Forskning titta på ett  större underlag än bara dig och din bästispolare från 8:an. För mig räcker historien ovan för att inse att det ni påstår inte stämmer för fem öre i alla lägen. Det är snarare så att föräldrar som langar oftare tror så blint på sina ungar just för att de "kommer ju bara att dricka den säkra spriit som jag har köpt" än föräldrar som visar ett bättre förhållningssätt till alkohol än att medverka till ungdomsfylla. (Nej inte alla, men alldeles för många). De tror därför att deras tonåring inte skulle ljuga för dom och ser därför inte vad tonåringarna egentligen gör eller dricker. Så många av mina kompisar som mörkade en hel del för sina langande föräldrar. Min dotter säger samma sak. Man får sprit hemifrån och berättar sen inte att man köper ännu mer vid sidan av, langat av andra eller hb. Hon berättar om hur många tonåringar hånar dessa föräldrar bakom ryggen på dom för att dom är så lättlurade.

Fint att ni klarade er bra, men va inte så j-a dum att du tror att det garaneterar att era egna tonåringar gör det.

• Plutteli

Har kikat lite i tråden i övrigt nu f.ö:

Varför har så många fått för sig att bara för att barnet får sprit utköpt till sig så kommer de inte dricka HB?
    Jag började dricka när jag var 18, av mina vänner som började dricka tidigare så var det MÅNGA som BÅDE drack HB och de (enligt dem för få) 4-5 öl/cider som föräldrarna köpt ut. Dvs att köpa ut är verkligen INGEN garanti för att barnet inte kommer dricka annan skit som man vill undvika att de ska dricka, sannolikheten är stor att de kommer dricka dessa saker ändå om det finns i deras närhet.

Personligen kommer jag göra allt för att min dotter inte kommer börja dricka innan hon är 18, och ett sätt på vägen till det målet är att göra det klart för henne från start att hos mig och maken har hon INGET att hämta vad gäller att få alkohol utköpt!

• Anonym (nej)
    Plutteli skrev 2010-12-25 19:50:56 följande:
    Har kikat lite i tråden i övrigt nu f.ö:

Varför har så många fått för sig att bara för att barnet får sprit utköpt till sig så kommer de inte dricka HB?
    Jag började dricka när jag var 18, av mina vänner som började dricka tidigare så var det MÅNGA som BÅDE drack HB och de (enligt dem för få) 4-5 öl/cider som föräldrarna köpt ut. Dvs att köpa ut är verkligen INGEN garanti för att barnet inte kommer dricka annan skit som man vill undvika att de ska dricka, sannolikheten är stor att de kommer dricka dessa saker ändå om det finns i deras närhet.

Personligen kommer jag göra allt för att min dotter inte kommer börja dricka innan hon är 18, och ett sätt på vägen till det målet är att göra det klart för henne från start att hos mig och maken har hon INGET att hämta vad gäller att få alkohol utköpt!
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter