• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • chockgravid

Jag kommer att köpa ut till mina barn när de kommer upp till den åldern!
    Då vet jag vad de dricker sedan så är min make från ett land i medelhavet och där
    från barnen börja lära sig dricka vin vid 12 år ålder. Självklart kommer inte mina barn börja 
    så tidigt men när de börjar bli intresserade så kommer vi att uppmuntra det!
    Så vin är en stor del av vår vardag. Vi åker ofta till olika vingårdar osv!

• Pappa med 3
    Pipii skrev 2010-12-28 12:23:03 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article709194...

Nej det gör dom inte
    Du referera till en undersökning gjord av Sprit och Vin leverentörsföreningen. Där de vill påvisa att spritsmugglingen ökar i Sverige. En undersökning gjord på bilddagboken.

Har du ens hört talas om ordet källkritik??

• Gurkan
    Pipii skrev 2010-12-28 12:32:10 följande:
    Jag menar att dom dricker precis lika mycket ändå,av allt dom hittar,får eller lyckas köpa!!

Jag har valt att köpa några cider eller vin till mina barn och ingen av dom tre stora har alkholproblem ,en av dom är nykterist,så det känns som jag valde rätt och därför fortsätter jag så med min tredje tonåring....har aldrig fått hem dom fulla elle hört något från någon annan heller.

Men det finns en kompis som har totalförbud hemifrån,hon brukar ha med sig en flaska med lite av varje i,vodka,vin,likör o gud vet allt,sen dricker hon det och håller sig för näsan........då är jag glad att min dotter har en cider att dricka!
    Bara för att smuggelspriten har ökat i Sverige så betyder ju inte det att de studier som visar att ungdomar vars föräldrar köper ut dricker mer och oftare inte gäller.

Ja, det går att få tag på alkohol på annat sätt än genom föräldrarna men varför ska jag som förälder förenkla det för barnet?
  • Donum
    Pipii skrev 2010-12-28 12:23:03 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article709194...

Nej det gör dom inte
    Jo, det gör de. Klicka vidare på samma länk du skickade till mig. 

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3980530.ab

"Det är genom syskon, kompisar och föräldrar som de flesta får tag på alkohol. En del dricker också privatinförd, och smugglad sprit.

– Fast det allra vanligaste sättet är att man blir bjuden hemma och får av äldre syskon, säger Ann-Therése Enarsson.

Enligt henne tror många föräldrar att de kan kontrollera hur mycket de unga dricker på så vis, och att spriten är av god kvalitet.

– Men det är en björntjänst. De som blir bjudna hemma ökar bara sin konsumtion. För det första får man okej hemifrån och dessutom är det nästan givet att de har en konsumtion ändå."

• Pappa med 3
    Donum skrev 2010-12-28 14:19:24 följande:
    Nej, så gör en del som redan har utvecklat en alkoholkonsumtion för att föräldrarna godkänner att de dricker. 
    Men det är nog en av de mest avancerade förklaringarna jag har hört om varför man köper ut till sina ungdomar.
    Jo, men jag köper ut till dem för att de inte ska hora för att få tag på sprit.

Då har man nog andra problem än en och annan fylla. 
  • Donum
    Pappa med 3 skrev 2010-12-28 14:32:46 följande:
    Men det är nog en av de mest avancerade förklaringarna jag har hört om varför man köper ut till sina ungdomar.
    Jo, men jag köper ut till dem för att de inte ska hora för att få tag på sprit.

Då har man nog andra problem än en och annan fylla. 
    Haha! Ja, alltså har man utvecklat ett sådant behov av alkohol att man prostituerar sig för att få tag på alkohol så är det knappast första eller sjunde gången man dricker. 
  • Tezz i
    Pipii skrev 2010-12-25 22:22:14 följande:
    Spriten dom köper är hembränt upptappad i flaskor!!
    Absolut inte alltid! Det finns vanlig spri (systembolagssprit) som vuxna langar och barnen köper.
  • vintjej

TS, är frågan om det är ok att bryta mot lagen om lagbrottet ändå begås väldigt ofta?
    Eller konstaterar du att det är så?

• Sommarnatt2010

Jag har inte läst tråden men förstår inte hur man kan göra så

Jag vet att jag är extrem på många sett då jag inte drack en droppe förens den dagen jag var 18. Men jag hade en deal med mina föräldrar och hade verkligen inget behov av att dricka innan dess...Jag hoppas och tror att jag kan överföra detta till mina barn.

Att köpa ut kommer jag iaf aldrig göra. Med tanke på att hur många undersökningar som helst pekar på att barn till föräldrar som köper ut har en tendens att dricka mer än där föräldrar inte köper ut.

Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter