• chartreux

Nanoakvarium

För något år sedan var jag anti mot små akvarium men efter att ha blivit inspirerad så blir jag och sambon sugna på att skaffa ett litet nanoakvarium. Skulle vara kul att få se bilder på andra nanoakvarium eller om någon har något kul tips eller så. (Och ja jag har sökt på google men kunde vara kul att få se fler)

Någon? 

• Svar på tråden Nanoakvarium
  • qenzo

Ja jag startade ju med en lagom storlek som första burk, 105L. Men som allt annat så är man ju aldrig nöjd utan kräver mer och mer. Till slut hade jag då bara en liten liten yta som faktiskt rymde ett kar med räkor xD Så det blev det.. senaste köpet blev en liten burk (20L kanske) med Cherry Shrimp. helt hopplöst.

Nackdelen med Nano, tycker jag, är att man inte kan pilla som man vill. Eller det är iaf vad jag fått höra/läst.  Nano-tavlorna är fina också. Ett sånt skulle jag kunna ha.. utan fisk. :D Har lite för dålig koll på Nano eränner jag. Måste ta och läsa på mer för man blir ju lite sugen på ett till.

• chartreux
    qenzo skrev 2011-01-01 22:46:43 följande:
    Ja jag startade ju med en lagom storlek som första burk, 105L. Men som allt annat så är man ju aldrig nöjd utan kräver mer och mer. Till slut hade jag då bara en liten liten yta som faktiskt rymde ett kar med räkor xD Så det blev det.. senaste köpet blev en liten burk (20L kanske) med Cherry Shrimp. helt hopplöst.

Nackdelen med Nano, tycker jag, är att man inte kan pilla som man vill. Eller det är iaf vad jag fått höra/läst.  Nano-tavlorna är fina också. Ett sånt skulle jag kunna ha.. utan fisk. :D Har lite för dålig koll på Nano eränner jag. Måste ta och läsa på mer för man blir ju lite sugen på ett till.
    Nano-tavlorna? Vad är det? Jag har ännu mindre koll som du kanske märker. ;) 
  • qenzo
    chartreux skrev 2011-01-02 17:20:21 följande:
    Nano-tavlorna? Vad är det? Jag har ännu mindre koll som du kanske märker. ;) 
    Så här ser de ut www.thewallaquarium.com/aquariumstore/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/a/v/av500-black-transparent.jpg
    Hittade fler bilder på samma sida, och de finns i massor av olika storlekar. Men det är inget jag skulle ha något annat än växter i även om jag vet att många har småfisk och räkor där.
  • qenzo
    qenzo skrev 2011-01-03 12:26:42 följande:
    Så här ser de ut www.thewallaquarium.com/aquariumstore/me dia/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020 e43594a9c230972d/a/v/av500-black-transparent.jpg
    Hittade fler bilder på samma sida, och de finns i massor av olika storlekar. Men det är inget jag skulle ha något annat än växter i även om jag vet att många har småfisk och räkor där.
    Äh vad tusan! jag provar igen.. http://www.thewallaquarium.com/aquariumstore/index.php/catalog/product/gallery/id/1/image/262/
  • chartreux
    qenzo skrev 2011-01-03 12:26:42 följande:
    Så här ser de ut www.thewallaquarium.com/aquariumstore/me dia/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020 e43594a9c230972d/a/v/av500-black-transparent.jpg
    Jaha okej. Nä sågot sånt känns inte så schysst mot djuren om man nu vill ha det. 
  • qenzo
    chartreux skrev 2011-01-03 16:22:15 följande:
    Jaha okej. Nä sågot sånt känns inte så schysst mot djuren om man nu vill ha det. 
    Nej dom är verkligen pyttesmå, djupet är ju bara några centimeter. Men o så vackra även utan fisk. Fast... det vill nog till att man kan sköta växterna på ett utomordentligt bra sätt. Vilket iaf jag endast är bra på periodvis (när lusten finns).

Annars måste jag nog hålla med Delerium om Nanoburkarna.. Inga filter i själva karet. Jag har ett fast filter till mina räkor och det ser sååå fult ut. Tar upp ca 5x5 cm i ena hörnet och eftersom karet är så litet till att börja med, blir det inte bra. Jag måste dessutom täcka över filtret med nylonstrupa så att inte de små räkbarnen sugs in där.
    Fasen, jag måste kolla upp mina växtleverantörer. Jag blir köpsugen av allt akvarieprat :D trist nog måste jag vänta till våren annars fryser de sönder :/
  • chartreux
    qenzo skrev 2011-01-03 16:47:46 följande:
    Nej dom är verkligen pyttesmå, djupet är ju bara några centimeter. Men o så vackra även utan fisk. Fast... det vill nog till att man kan sköta växterna på ett utomordentligt bra sätt. Vilket iaf jag endast är bra på periodvis (när lusten finns).

Annars måste jag nog hålla med Delerium om Nanoburkarna.. Inga filter i själva karet. Jag har ett fast filter till mina räkor och det ser sååå fult ut. Tar upp ca 5x5 cm i ena hörnet och eftersom karet är så litet till att börja med, blir det inte bra. Jag måste dessutom täcka över filtret med nylonstrupa så att inte de små räkbarnen sugs in där.
    Fasen, jag måste kolla upp mina växtleverantörer. Jag blir köpsugen av allt akvarieprat :D trist nog måste jag vänta till våren annars fryser de sönder :/
    Åh har du räkbebisar? Nu blev jag ännu mer sugen! Jag har inte varit så intresserad av räkor, men nu när du sa räkbarnen så höjdes intresset ännu mer. Drömmer Jag tycker det ser snyggare ut när pump och filter inte syns,s åd et får det nog bli om det blir nano.

Har du ingen bild på ditt så jag får se hur ditt ser ut?  
  • qenzo
    chartreux skrev 2011-01-05 19:08:41 följande:
    Åh har du räkbebisar? Nu blev jag ännu mer sugen! Jag har inte varit så intresserad av räkor, men nu när du sa räkbarnen så höjdes intresset ännu mer. Drömmer Jag tycker det ser snyggare ut när pump och filter inte syns,s åd et får det nog bli om det blir nano.

Nej jag har ingen bild, men jag kan ta en. Nu har jag visserligen nyss möblerat om och planterat in mer javamossa, så snyggt är det då rakt inte förrn om kanske en månad :D Men bild.. ska fixa det på en gång. Har bara mobilkamera men jag ska se om jag får någon räka med på bild också.
    *kilar direkt*
  • qenzo

Ja grumligt som attan efter stöket med mossan (ligger under/bakom kalkstenen). Filtret försöker jag dölja lite med hjälp av växterna till vänster. Ska se om jag inte kan få någon bättre bild när grumlet lagt sig :)

• qenzo
    chartreux skrev 2011-01-05 19:08:41 följande:

Just det, apropå räkbäbisarna. Det tar ett tag innan man ser dom. de föds helt genomskinliga, bara någon millimeter stora :) Men de ynglar av sig massor! Så det är lätt att få burkarna överbefolkade. Finnas räkor i många roliga färger också som helröda, knallblå, kritvita osv :)
Svar på tråden Nanoakvarium