• skogstjejen19

Storlek på kläder

Såg att det fanns en annan tråd och hoppar på samma sak.

Vi har ju fått besked om att två tjejer väntar på oss, dem kommer hinna bli kring 3,5 år innan vi hinner få dem.
    Barnen kommer från Lesotho (Sydafrika) och bor nu på ett förberedelse hem, vi har inte fått längd på dem, men man undrar ju vilken storlek på kläder man bör köpa, vill ju shoppa på mellandags rean, vad tror/tycker ni att man bör köpa för storlek??

Tack på förhand

God Jul på er

• Svar på tråden Storlek på kläder
  • skogstjejen19
    Nimbus skrev 2010-12-25 21:40:23 följande:

En av de första tre-ordsatserna min son sa var "Jag tappar byxen!" Högt och tydligt inne i den folkfulla affären så att det blev en del småfnitter, en dam kom fram och sa "Det problemet hade jag också alltid som liten." .  
    Gulligt

Tack för era tips, ska ut och shoppa i morgon tänkte ja, hehe, trängas är mysigt....
  • Maganda

Vi vill adoptera släktingbarn och jag var och hälsade på dem nyligen, ena flickan är 3,5 och jag hade köpt med mig kläder i stlk 98/104 och de var för stora. 86/92 hade passat tror jag. Hon är nu 93 cm lång.

• skogstjejen19

Dem ser späda ut på bildena, ser ganska små ut men det är ju svårt för mig som inte har barn sedan innan att bedömma

Men tack tack

• Maja T

Du kan ju köpa kläder där storleken inte spelar så stor roll. Jag skulle satsa på många par leggins i stl 98 och tunikor i mängder. Strumpbyxor också, om det är kyligt. Sedan strumpor i stl 23-25 (många par!), varsin skön munkjacka i bomull med dragkedja, ca stl 104 (ärmarna kan ju vikas upp ett varv). Trosor stl 98-104 (jättemånga par!). Lindex har mjuka sköna mjukisbyxor i velour i härliga färger, stl 104 går även åt jättesmala barn och borde passa era töser (min lillis är 3,5 och har stl 110 i de byxorna, men han är lång).

Med en basgarderob på 4-5 par leggings, 3-4 tunikor, 2-3 par velourbyxor, 5 par t-skjortor oh en skön munkjacka eller annan "nästan-jacka" per tjej borde ni klara resan galant. Är det varmt i Leshoto nu så kompletterar ni med kjol, shorts och några linnen. Köp mjuka, lekvänliga kläder i tvättåliga färger.

Jag skulle inte köpa: jeans, stickade tröjor (blir lätt bökiga och svettiga åt mindre barn), finklänningar (köp hemma sen när ni vet storlek), dyra overaller (låna av vänner första dagarna och köp när ni vet stl)

• Biene
    lesoth skrev 2010-12-26 09:53:08 följande:
    Dem ser späda ut på bildena, ser ganska små ut men det är ju svårt för mig som inte har barn sedan innan att bedömma

Men tack tack
    Barnen från Sydafrika brukar vara mindre än svenskfödda barn i samma ålder. Vår flicka var 3 när vi fick henne och storlek 92 var lite för stor(lång) förutom över magen som var ganska stor på henne. Barnen får med sig en del kläder från barnhemmen i Sydafrika och så har de väldigt fina billiga barnkläder där i butikerna. Det ni köper här på rean, om det skulle visa sig vara för stort, kan ju barnen ha senare.

Vår flicka är nu efter 2,5 år fortfarande kortare än andra barn i hennes ålder, så man kan ingenting säga säkert om storlekar. Bara att vänta och se...

Lycka till med alla förberedelser och ha en fin resa.
    Crazy enough to have fun all the time
  • skogstjejen19

Idag har vi shoppat, jag fick en summa pengar av mamsen i julklapp, en liten del av de blev det kläder till barnen för.
    En varsin kjol, två varsina tunikor och en varsin munkjacka detta för endast 300 kr gick på storlek 104.

blir mer shopping i veckan

Långt kvar tills vi ska åka men lika bra att samla på sig kläder så man har massor, köper från 104 till 110 borde ju funka kan man tycka.

• Nimbus

Va härligt att få köpa kläder till sina barn!
    Men kom ihåg att köpa några kläder i mindre storlek också, som sagt, vår son drunknar fortfarande i 104:orna. Jag tror att han kan ha de kläderna till nästa höst. 
    Han såg ganska stor och rejäl ut på bilderna vi fick innan resan, men sen visade det sig att han var mindre än de flesta jämngamla svenska barn

• Tap dancing mum

Våra flickor från SA är drygt 4 och 2,5 år nu och har storlek 110 vs. 92. Den äldre är ganska mitt i prick på svenska kurvorna, den mindre lite i underkanten. Så jag skulle också satsa på runt 98/104. Men tipset om tunikor/klänningar samt leggings var riktigt bra, de går att använda länge.
    Jag vet inte om ni har möjlighet att besöka SA också eller bara kommer att stanna i Lesotho, men om det är möjligt finns det ju massor av härliga kläder att köpa i SA som man inte får här hemma. Och dessutom är de billigare.

• MammaSusan81

Vår dotter (visserligen född 14v prematurt) har alltid legat två streck under längd & viktkurvan fram till i somras nu ligger hon på kurvorna hon är 4,5år 104-105cm lång & väger 17kg har stl:110/116 på kläder nu.
    När vi fick henne hade hon stl:56 då var hon 8mån (korrigerat 4,5mån) rund som en köttbulle var hon =)

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • nilla87

min bonus dotter är nu 4 år och har stl 104/110

Svar på tråden Storlek på kläder